درخواست وزیر بهداشت از دستگاه قضا برای حوزه غذا : وزیر بهداشت با تاکید چند ...



وزیر بهداشت , هاشمی وزیر بهداشت , فیش حقوقی وزیر بهداشت

وزیر بهداشت با تاکید چند باره بر لزوم متناسب و بازدارنده بودن مجازات‌های متقلبین و متخلفان در حوزه غذا، گفت: در حوزه‌های سلامت مردم، دارو و غذا به هیچ وجه ملاحظه متخلفان را نکنید.

به گزارش ایسنا ، دکتر سیدحسن هاشمی در همایش نشان ایمنی و سلامت ابتدا به دوچرخه سواری‌اش در یزد اشاره کرد و گفت: از آنجایی که یزد مشکلات تهران را ندارد بخشی از رفت و آمد مردم با دوچرخه است. من نیز برای تبلیغ این کار نیکو دوچرخه‌سواری کردم. البته بیش از 30 سال بود که سوار دوچرخه نشده بودم و درخواست کردم که دوچرخه قدیمی بیاورند که البته یک زیرخاکی‌اش را آوردند.

وی در ادامه به موضوع همایش نشان ایمنی و سلامت فرآورده‌های غذایی اشاره کرد و خطاب به صنایع غذایی افزود: خوشحالم که شما به عنوان ایرانی برای سلامت مردم تلاش می‌کنید و در عین حال برای اعتبار حرفه‌ای خود ارزش قائل هستید. اگرچه در کشور ما کمتر از افرادی که تلاش می‌کنند قدردانی می‌شود؛ به طوریکه در برخی حوزه‌ها ارزش دوغ و نوشابه یکسان است، اما من از اینکه شما در این زمینه تلاش می‌کنید، تشکر می‌کنم.

وزیر بهداشت، اقدام سازمان غذا و دارو را جهت راه‌اندازی سامانه الکترونیک غذا و دارو مناسب دانست و گفت: امیدواریم این سامانه که می‌تواند به قطع بروکراسی و کاهش تماس مستقیم و سلیقه‌پردازی‌ها کمک کند، موثر باشد. راه‌اندازی این سامانه الکترونیک نه تنها سرعت امور را افزایش می‌دهد بلکه سلیقه‌پردازی‌ها و اعمال نفوذ را کاهش داده و از آنها جلوگیری می‌کند و امیدواریم شاهد تغییر در این بخش باشیم.

هاشمی با تاکید بر لزوم پیوند دانشگاه‌ها و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در حوزه غذا، گفت: در این صورت می‌توان با مردم به طور صریح صحبت کرد، البته متاسفانه ارتباط ما در حوزه غذا با دانشگاه‌ها و انجمن‌ها کم است و اگر ارتباطی باشد به صورت یک‌سویه است، اما باید این ارتباط را ایجاد کنیم تا زمینه‌ای برای حضور دانشگاه‌ها و انجمن‌های حوزه غذا در صنعت فراهم شود؛ چرا که این موضوع به افزایش کیفیت فرآورده‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر تعداد زیادی فارغ‌التحصیل رشته تغذیه داریم، اما وضع غذایمان مناسب نیست. به نظر می‌رسد که می‌توانیم بهتر از این عمل کنیم. بر همین اساس امیدواریم امسال سازمان غذا و دارو کاری کارستان انجام دهد.

وی با بیان اینکه آمارها و عوارض حوزه غذایی نگران‌کننده است، گفت: مردم در این زمینه غافل و بی‌توجه‌اند و برخی فکر می‌کنند که مرگ تنها برای همسایه است و عارضه‌ای چون دیابت برای خودشان رخ نمی‌دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت اضافه وزن در استان یزد، افزود: متاسفانه در یزد نزدیک به 70 درصد افراد میانسال دچار افزایش وزن هستند. در تهران نیز در این زمینه اوضاع بدتر است. بنابراین برای پیشگیری از این عوارض قسمتی از کار به دست مردم است و قسمت دیگر کار نیز در دست ماست.

هاشمی گفت: یک بار جلمه‌ای را گفتم که برخی آن را به تمسخر گرفتند، اما باز هم می‌گویم کسانی که در حوزه دارو و غذا جنس تقلبی به مردم می‌فروشند در برخی موارد از کسی که مرتکب قتل می‌شود، جرم‌شان کمتر نیست. اینکه کسی آب را به سم آلوده کند، جرمش بیشتر است چرا که مردم را مسموم می‌کند و در عین حال پول هم می‌گیرد اما جنس تقلبی می‌فروشد.

مسوولیت سنگین دستگاه قضا در حوزه غذا

وی با تاکید بر مسئولیت سنگین دستگاه قضایی کشور در این حوزه، گفت: متاسفانه دستگاه قضایی در این مورد در بسیاری از موارد غایب است. درست نیست که نمک و افزودنی‌های آن را که یک مشکل در کشور محسوب می‌شود، ترویج کنیم و در عین حال کارنامه موثقی را از خود به مردم ارائه دهیم. برخی در قم و جاهای دیگر علیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صحبت می‌کنند و همه نیز آنها را تشویق می‌کنند، چرا که مثلا در طب سنتی کاری انجام داده‌اند و چهار نفر را که ممکن است صاحب نفوذ باشند با اسم طب سنتی درمان کرده‌اند. حال چه کسی باید اینها را مجازات کند؟ طبیعی است که قوه قضاییه باید برخورد کند.

وزیر بهداشت افزود: همکاران ما برخی تخلفات را چه در حوزه دارو چه غذا و چه در حوزه تخلفات پزشکی بررسی کرده و متخلف را به دستگاه قضایی تحویل می‌دهند، اما بعد از آن می‌بینیم که دوباره افراد متخلف تخلف‌شان را انجام می‌دهند. در برخی موارد مکررا به دکتر دیناروند اعتراض کرده‌ام که می‌گفتند ما این موارد را تغییر داده‌ایم، اما سه روز بعد افراد متخلف حکم گرفته و دوباره تخلف‌شان را انجام می‌دادند. بنابراین ما باید درباره سلامت غذا به صورت قاطع برخورد کنیم؛ چرا که اگر برخوردمان بازدارنده نباشد کاری از پیش نمی‌بریم. بنابراین حتما باید احکامی که صادر می‌شوند بازدارنده باشند و با کسی که تقلب می‌کند و به مواد غذایی سم اضافه می‌کند به صورت قاطع برخورد شود.

توافق هسته‌ای را با سیاست‌بازی خراب نکنید

هاشمی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران، گفت: اگر قدر این توافق را بدانیم و متوجه باشیم که آقای ظریف چه کار بزرگی کرده‌اند و با سیاست بازی آن را خراب نکنیم، می‌توانیم در این حوزه نیز موفق عمل کنیم. اکنون با توافقی که صورت گرفته نمی‌توانیم اجازه دهیم هر ماده دارویی با عنوان تحریم وارد کشور شود. همه می‌دانیم که سموم کشاورزی که وارد کشور می‌شد از کجا می‌آمد و کشاورز چند برابر آن را مصرف می‌کرد و همه می‌دانیم که مصرف آنها در طولانی مدت چه مخاطراتی برای مردم به همراه دارد. بنابراین برای جلوگیری از این کار یک بخش وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار دارد و یک بخش هم صنایع و دستگاه‌های نظارتی هستند.

سنگی که به پای سازمان غذا و دارو می‌بندند

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی دستگاه‌های نظارتی فقط می‌خواهند مچ ما را بگیرند، گفت: آنها به جای اینکه به ما کمک کنند سنگی هم به پای سازمان غذا و دارو می‌بندند. از طرفی به نظر می‌رسد که اگر احکام صادر شده برای متخلفین متناسب با جرم باشد، طبیعی است که سلامت مردم بیشتر حفظ می‌شود.

وزیر بهداشت با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و شعار ایشان در سال جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اظهار کرد: ما باید طبق این سیاست‌ها و این شعار عمل کنیم اما آیا بدون مبارزه جدی می‌توانیم به این اهداف دست یابیم؟ ما گاهی یک جنبده را از آن سوی مرزها شناسایی می‌کنیم که در این زمینه باید از فرزندان انقلاب به خاطر این موضوع تشکر کنیم، این در حالی است که تریلی تریلی قاچاق وارد کشور می‌شود و ما می‌گوییم نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم.

وی افزود: یکی از نمایندگان درباره سیگار می‌گفت نمی‌توان قاچاق سیگار را متوقف کرد چرا که مرزهای کشور طولانی هستند، اما باید پرسید ما که یک جنبده را کشف می‌کنیم، چگونه نمی‌توانیم از قاچاق یک تریلی جلوگیری کنیم؟ بنابراین در این حوزه فقط دولت نیست که باید اقدام کند و اگر دستگاه‌های دیگر با دولت همکاری نکنند کاری از پیش نمی‌بریم. همچنین اگر وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و وزارت صنعت به وزارت بهداشت کمک نکنند، از ما در حوزه غذا و آشامیدنی کاری بر نمی‌آید.

نظام پزشکی جلوی تبلیغ فرآورده‌های زیان‌آور را بگیرد

هاشمی در ادامه از سازمان نظام پزشکی خواست تا در حوزه تبلیغات فرآورده‌های زیان‌آور اقدامی انجام داده و از آن پیشگیری کند و در عین حال فرآورده‌های غذایی مفید را معرفی کند.

وی در این زمینه گفت: البته فقط نباید به دنبال دریافت عوارض تبلیغات باشیم بلکه باید به سلامت مردم توجه کرده و غذاهای مفید را تبلیغ کنیم تا افراد را به ادامه کارشان تشویق کنیم و در حمایت از قیمت‌گذاری و گسترش بازار نیز اقداماتی انجام دهیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر با مردم صحبت کنیم و آنها را مطلع کنیم، کارساز است. ما مدعی هستیم که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و احکام اسلامی را به کار می‌گیریم. حال اگر در حوزه غذا نیز احکام دینی را رعایت کنیم، مشکلات و مخاطرات‌مان بسیار کمتر می‌شود. از طرفی هم برخورد کردن با متخلف هزینه دارد و باید توجه کنیم بنا نیست که همیشه سر جایمان بمانیم. بنابراین باید در دوره‌ای که مسئولیت داریم، خوب عمل کنیم؛ چرا که ما در زمینه سلامت مردم مسئول هستیم و سلامت مردم با دارو و درمان حل نمی‌شود .بلکه مردم غذا می‌خورند و نفس می‌کشند.

غذا حساس‌تر از هوا

هاشمی با اشاره به حساسیت‌ها در حوزه هوا نیز گفت: در حوزه هوا حساسیت زیادی وجود دارد به طوریکه نمایندگان در مجلس ماسک می‌زنند و نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند، اما باید در حوزه غذا حساس‌تر باشیم و سلامت مردم را از سایر دستگاه‌ها مطالبه کنیم. چرا باید لبنیات ما به صورت سنتی عرضه شود که آمار بروسلوز روز به روز افزایش یابد. بنابراین باید در حوزه غذا بسیار جدی باشیم و این صحبت‌ها مقدمه‌ای باشد که دولت و حاکمیت بیش از گذشته به سلامت مردم فکر کنند.

وی با بیان اینکه از همه کسانی که در جهت سلامت مردم تلاش می‌کنند تشکر می‌کنیم، گفت: بنابراین باید در حوزه سلامت مردم و حوزه غذا به هیچ وجه ملاحظه متخلفان را نکنیم.

وضعیت غذا خوب نیست

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وضعیت غذا خوب نیست، افزود: مردم در این زمینه کمترین تقصیر را دارند اما باید از پرخوری پرهیز کنند و میزان کالری دریافتی‌شان به اندازه باشد. در حال حاضر 35 درصد نانی که مصرف می‌کنیم اضافه است و باید برای حفظ سلامتی‌مان در این زمینه صرفه‌جویی کنیم و در عین حال تحرک بدنی‌مان را افزایش دهیم. در عین حال آنچه که به کل حاکمیت یعنی قوای مجریه، مقننه و قضاییه مربوط است، حوزه وسیع‌تری است و مشکلات‌مان در این حوزه‌ها بیشتر است؛ چرا که به نظر می‌رسد مجازات‌هایی که برای متخلفین صادر می‌شود بازدارنده نیست.

هاشمی افزود: چرا باید در حوزه غذا اینقدر قاچاق داشته باشیم و مجازات‌هایمان برای کسانی که تقلب می‌کنند نه تخلف، بازدارنده نباشد. اگر قانون نداریم قوه مقننه باید آن را ایجاد کند و اگر قانون داریم و به خوبی اجرا نمی‌شود، به حوزه‌های اجرایی و قضایی مربوط است.

مجازات‌ها متناسب با جرم باشد

وی با بیان اینکه باید در حوزه قضایی به صورت جدی عمل کنیم و مجازات‌ها را متناسب با جرم تعریف کنیم، گفت: حداقل چند نفر از متخلفین که تخلفات سنگین انجام می‌دهند و تعدادشان هم کم نیست، به صورت بازدارنده مجازات کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا متخلفین پشت گرمی دارند یا خیر؟ گفت: من در این زمینه گمانه‌زنی نمی‌کنم، اما گاهی غفلت از خود ماست که باعث می‌شود احکام صادر شده مطلوب نباشند. البته ما انکار نمی‌کنیم که در این زمینه ضعف داریم، اما در مواردی هم که بازرسان ما برخورد کرده‌اند و متخلف را به قوه قضاییه تحویل داده‌اند، حکم‌ها بازدارنده نبوده است. این موضوع هم در زمینه احکام پزشکی از جمله تجهیزات پزشکی و اقدامات آسیب‌رسان صدق می‌کند و هم در حوزه غذا. بنابراین دستگاه قضایی باید در حوزه غذا، دارو و آشامیدنی‌ها از ضابطین خود حمایت کند تا آنها دلگرم شوند.


  اخبار  پزشکی  -  ایسنا 


ویدیو : درخواست وزیر بهداشت از دستگاه قضا برای حوزه غذا