درب خروج روبروی مردی که ما را جهانی کرد : اختلافات در فدراسیون هندبال با تصمیم ...


اختلافات در فدراسیون هندبال با تصمیم به قطع همکاری با رافائل کاستلو بالا گرفت و ملی‎‌پوشان این رشته در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانا خواستار رسیدگی به وضعیت این فدراسیون شدند. تیم ملی هندبال کشورمان برای نخستین بار در تاریخ این رشته امسال توانست با هدایت کاستلو به رقابت‌های جام‌جهانی راه یابد. تابناک: اختلافات در فدراسیون هندبال با تصمیم به قطع همکاری با رافائل کاستلو بالا گرفت و ملی‎‌پوشان این رشته در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانا خواستار رسیدگی به وضعیت این فدراسیون شدند. تیم ملی هندبال کشورمان برای نخستین بار در تاریخ این رشته امسال توانست با هدایت کاستلو به رقابت‌های جام‌جهانی راه یابد.

درب خروج روبروی مردی که برای نخستین بار هندبال ما را جهانی کردهندبال ایران یکی از رشته‌های گروهی بود که امسال توانست جواز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کند. با این تفاوت که بر خلاف فوتبال، بسکتبال و والیبال، این برای نخستین بار بود که در تاریخ هندبال ایران تیم ملی ما توانست راهی جام‌جهانی شود. اما تنها چند روز بعد از کسب این افتخار بود که تنش و درگیری در بدنه هندبال ایران بالا گرفت.

برخلاف والیبال و بسکتبال که ساختار منسجمی دارند و همین انسجام هم موجب موفقیت‌های چندین و چند سال گذشته‌شان شده در هندبال همواره اختلاف نظرهایی وجود داشته که حتی کسب موفقیت‌‍‌های نظیر  نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو، سومی جام ملت‌های آسیا در امسال و کسب سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان برای نخستین بار هم نتوانسته بر آن سرپوش بگذارد تا اینکه این اختلافات روز گذشته با نامه اعتراضی هندبالیست‌ها به وزیر ورزش و جوانان و چندین و چند گفت‌وگوی اعتراضی در خبرگزاری‌ها بالا گرفت.

جلال کوزه‌گری رئیس فدراسیون هندبال همواره مورد نقد بخشی از جامعه هندبال بوده و گروهی از ورزشکاران و کارشناسان هندبال کشورمان حضور وی را در این فدراسیون برنمی‌تابیدند. موضوعی که در نامه روز گذشته هندبالیست‌ها به محمود گودرزی به صراحت به آن اشاره شد. ملی‌پوشان هندبال ایران در بخشی از نامه خود چنین نوشته بودند: «این فدراسیون در سال‌های اخیر وضعیت نابسامانی داشته طوری که باعث افول این رشته ورزشی در مجامع مختلف شده ‌است. اگر شخص آقای دکتر میرعلی، مدیرعامل باشگاه ثامن‌الحجج سبزوار حامی این رشته بی‌پناه نبود، معلوم نبود که الان وضعیت هندبال چه می‌شد. در گذشته نامه‌ای به همین صورت به دکتر عباسی، وزیر سابق ورزش دادیم، ولی ترتیب اثری داده نشد. شما را به تمام مقدساتتان قسم می‌دهیم که به این درخواست‌ها جامه عمل بپوشانید.»

جنگ جهانی دوم , روز جهانی کودک , جنگ جهانی اول

اما ماجرایی که موجب شده تا هندبالیست‌های ایرانی اعتراض خود را چنین صریح رسانه‌ای کنند تصمیم فدراسیون هندبال به قطع همکاری با کاستلو رافائل، مربی تیم ملی هندبال ایران که برای نخستین بار هندبال ما را جهانی کرده بود و بازگشت به مربی قبلی تیم ملی «بوروت ماجک» است.

اما هندبالیست‌های ملی‌پوش کشورمان مدعی هستند که با ماجک هیچ آینده روشنی برای آنها وجود ندارد و فدراسیون حداقل باید تا پایان رقابت‌های جهانی هندبال کاستلو را حفظ کرد. مهدی بیجاری، یکی از ملی‌پوشان کشورمان در گفت‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها رفتن کاستلو را صد در صد به ضرر هندبال ایران می‌داند و می‌گوید: «اگر شرایط فنی ماجک بهتر بود دوره گذشته ما را به مسابقات جهانی می‌برد. رافائل از نظر فنی بهتر بود چون توانست ایران را به مسابقات جهانی ببرد؛ هیچکس بی‌نقص نیست. ممکن است رافائل ایرادهایی داشته باشد که دلیلش هم نداشتن دستیار مناسب است، چون در ایران همه بجای کمک کردن با وی کَل‌کَل کردند.»

الله کرم استکی هم که از مخالفان سرسخت رفتن کاستلو است در مصاحبه‌ای گفت: «رافائل در مسابقات آسیایی بسیار زحمت کشید و با غیرت ملی‌پوشان توانستیم جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کنیم و حالا درست نیست که با وی قطع همکاری کنیم. اگر ماجک سرمربی تیم ملی شود، حدود 10 بازیکن اصلی در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی برای تیم ملی بازی نخواهند کرد. اگر این اتفاق هم رخ دهد تیم ملی در مسابقات پیش‌رو زنگ تفریح می‌رود. »

هندبالیست‌های ایرانی معتقدند که کوزه‌گری اقتدار لازم را برای کسب اعتبار برای این فدراسیون را برخلاف فدراسیون‌های مانند والیبال را ندارد. استکی در گفت‌وگویی با روزنامه شرق می‌گوید: «ما یک مدیری مثل محمدرضا داورزنی می‌خواهیم. پاداشی که ما برای کسب سهمیه مسابقات جهانی گرفتیم فقط 500 دلار بود. 10 روز در اردو بودیم و 160هزارتومان حقوق گرفتیم. دو هفته از نیم‌فصل لیگ برتر گذشته اما تیم‌ها همه دارند یکی‌یکی کناره‌گیری می‌کنند. واقعا دیگر انگیزه‌ای نداریم که بمانیم و الان به آخر خط رسیده‌ایم.»

گرچه کوزه‌گری به سخنان بازیکنان تیم ملی واکنش نشان داده و گفته که بعید می‌دانم که وزیر ورزش به این نامه واکنشی نشان دهد اما بسیاری از ملی‌پوشان هندبال ایران اعلام کرده‌اند که در صورت برقراری این شرایط در هندبال از جمله رفتن کاستلو و بازگشت ماجک حاضر به همکاری با تیم ملی نیستند. به نظر بحرانی که چندی پیش گریبان وزنه‌برداری ایران را گرفته بود بر سر هندبال سایه افکنده و اگر دو طرف کوتاه نیایند ممکن است بزرگترین دستاورد تاریخ هندبال ایران با لجبازی دو طرف به نابود شود.


ویدیو : درب خروج روبروی مردی که ما را جهانی کرد