درآمد سرانه ایرانیان از مرز 13 هزار دلار گذشت : سخنگوی اقتصاد دولت از عبور ...


سخنگوی اقتصاد دولت از عبور درآمد سرانه ایرانیان از 13 هزار دلار خبر داد و گفت: مانده کل سپرده‌های بانکی ریالی و ارزی در سال گذشته 18 درصد و مانده کل تسهیلات 26 درصد رشد داشته است. خبرگزاری مهر:  سخنگوی اقتصاد دولت از عبور درآمد سرانه ایرانیان از 13 هزار دلار خبر داد و گفت: مانده کل سپرده‌های بانکی ریالی و ارزی در سال گذشته 18 درصد و مانده کل تسهیلات 26 درصد رشد داشته است.

سید شمس‌الدین حسینی امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه "بورس، بانک و بیمه" در تهران بر هم‌افزایی بازار سرمایه، پول و بیمه تاکید کرد و گفت: ‌از سال گذشته تا کنون ارتقای تامین مالی از اولویت‌های اصلی اقتصاد ماست، بر این اساس نظام تامین مالی کشور باید با نظام یکپارچه ارتقا یابد.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در این راستا نیازمند حضور تمام نهادها و ارگان‌های مالی هستیم، تصریح کرد:‌ در عین حال نیازمند توسعه و تعمیق مالی بخش خصوصی و تعاونی نیز می‌باشیم.

به گفته وی در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی اولویت تامین مالی حساس تر می‌شود؛ بنابراین باید حجم و سرعت تامین مالی را افزایش و هزینه آن را کاهش دهیم.

حسینی خاطرنشان کرد: بی تردید اگر پایه‌ها و شیوه‌های تامین مالی و حجم آن ارتقا نیابد و گردش وجوه افزایش نیابد نتیجه‌ای جز افزایش هزینه ها در بر نخواهد داشت. بنابراین اصلاح چنین نگاهی نیازمند برنامه جامع است که در بودجه‌های سنواتی و برنامه پنجم به آن توجه ویژه‌ای شده است.

وی ادامه داد:‌ در احکام برنامه پنجم و قانون بودجه به دنبال ظرفیت سازی مدل‌های تامین مالی مشارکتی همچون پی پی پی هستیم.

در عین حال منابع دستگاه های دولتی باید در خدمت سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار گیرد به ویژه اینکه در بخش‌های زیربنایی مثل نفت و نیرو این موضوع در بودجه تصریح شده است.


وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بخش غیردولتی با بخش تعاونی و خصوصی رقیب نیست بلکه مکمل یکدیگر هستند، افزود: هم افزایی تامین مالی بخشهایی مثل بورس، بانکداری و بیمه مورد تاکید است زیرا اینها رقیب و جایگزین یکدیگر نیستند بلکه مکمل هم هستند  و نوین سازی تامین مالی جز با چنین رویکردی میسر نیست.

به گفته وی، به همان میزان که بنگاه‌داری می تواند مخل نظام بانکی باشد نگاه زنجیره‌ای به تامین مالی می‌تواند کارساز واقع شود.

وی گفت: سال گذشته یک هزار میلیارد تومان از بدهی بخش غیردولتی با طلب آنها به دولت تهاتر شد که به این ترتیب رخوت منابع از بین می‌رود و امیدواریم امسال مجلس با تسعیر اسناد اوراق اسلامی خزانه که باعث سرعت پرداخت طلب پیمانکاران است موافقت کند.

حسینی با تاکید بر اینکه ایده تحول و نقشه راه تامین مالی باید به سرانجام برسد زیرا اقتصاد ایران ظرفیت‌های فراوانی برای عمران و آبادانی و رفاه دارد، افزود: در حالی که بحران مالی در جهان در سال‌های اخیر گسترش یافته بود ما شاهد رشد شاخص بورس کشورمان از 12 هزار و 500 واحد به 27 هزار واحد بودیم در عین حال ارزش بازار سرمایه از 65 هزار میلیارد تومان به 135 هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

به گفته وی در شرایط رکورد بورس‌های جهانی ما رشد کمی، کیفی و استقبال از نهادها و ابزارهای جدید در کشورمان را شاهد بودیم.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین حق بیمه تولیدی در کشورمان در سال گذشته را دارای رشد 46 درصدی که از رقم 8 هزار و 700 میلیارد تومان گذشته بود اعلام کرد و افزود:‌ البته خسارت پرداختی 31 درصد رشد داشته است.

وی گفت: در بازار پول نیز مانده کل سپرده‌های بانکی به صورت ریالی و ارزی 18 درصد در سال گذشته رشد داشت . این در حالی است که مانده کل تسهیلات بانکی به صورت ارزی و ریالی رشد 26 درصدی را شاهد بوده است.

حسینی با اعلام اینکه سال گذشته سرمایه گذاری خارجی را کشور با رشد 11 درصدی از 4 میلیارد و 300 میلیون دلار گذشت افزود: در سه سال گذشته این رقم کمتر از 2 میلیارد و 100 میلیون دلار بود، یعنی حجم سرمایه خارجی جذب شده در سال 90 دو برابر شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود ادعاها مبنی بر کسری بودجه، خزانه داری در سال 90 با پرداخت نقدی 122 هزار میلیارد تومان سال موفقی را پشت سر گذاشت.

وی گفت:‌ در فاصله سالهای 2006 تا 2011 تولید ناخالص داخلی به 482 میلیارد دلار رسیده و دو برابر شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: درآمد سرانه ایرانیان از 13 هزار دلار عبور کرده است و جایگاه هفدهم ایران در اقتصاد جهانی در سال 2012 حفظ شده است.     


ویدیو : درآمد سرانه ایرانیان از مرز 13 هزار دلار گذشت