دختر جوان کرد، «فرشته کوبانی»؟ +عکس : هزاران تن در سراسر جهان تصویر "فرشته ...


هزاران تن در سراسر جهان تصویر "فرشته کوبانی" یا "ریحانه" را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. دختر کردی که به نماد مقاومت در برابر گروه داعش بدل شده است. فرارو: هزاران تن در سراسر جهان تصویر "فرشته کوبانی" یا "ریحانه" را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. دختر کردی که به نماد مقاومت در برابر گروه داعش بدل شده است.

بی بی سی نوشت: گفته شده که این دختر جوان حدود ۱۰۰ شبه نظامی گروه داعش را کشته است، اما شاید داستان واقعی چیزی نباشد که مردم تصور می کنند.

جهان همچنان ناظر شهر کوبانی در شمال سوریه است. جایی که نیروهای کرد با پشتیبانی حملات هوایی نیروهای ائتلاف در حال مبارزه با گروه تروریستی داعش هستند. امکان دریافت تصاویری از داخل کوبانی دشوار است زیرا خبرنگاران دسترسی محدودی به این شهر دارند.

در چنین شرایطی، ماجراهایی درباره رزمجویان کردی که به قهرمانان اینترنتی بدل شده اند بر روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود. یکی از این رزمجویان "ریحانه" است که تصویرش به نماد بانوان مسلحی بدل شده که در حال نبرد با "دولت اسلامی" هستند، گروهی که شدیدا حقوق زنان را محدود می داند.

مرگ دختر جوان در مترو شادمان , خودکشی دختر و پسر جوان , دختر جوان

هزاران تن از کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر این دختر کرد را همراه با داستان هایی از رشادت و شجاعت او در فیسبوک و توییتر منتشر کرده اند.

اما این تصویر واقعا از کجا آمده است؟ واقعیت این است که عکس این زن که حالا او را به نام "ریحانه" می شناسیم روز ۲۲ اوت در کوبانی گرفته شده است، یعنی چند ماه پیش از آنکه این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار شود.

او در آن روز با لباسی نظامی که پوشیده بود در یک گردهمایی نیروهای داوطلب حضور یافت. کارل درات، روزنامه نگار سوئدی، در آن هنگام تنها خبرنگار خارجی حاضر در کوبانی بود و پیش از آغاز مراسم چند لحظه ای با این دختر جوان گپ زد.

خبرنگار سوئدی می گوید که این دختر به هیچ عنوان رزمنده ای در خط مقدم نبود، بلکه برای کارهای انتظامی داخل شهر کوبانی داوطلب شده بود و در نتیجه نمی تواند شمار زیادی از نیروهای دشمن را کشته باشد.

درات می گوید: "این دختر پیش من آمد و گفت که قبلا در حال تحصیل در رشته حقوق در شهر حلب بود، اما نیروهای داعش پدرش را کشتند و او تصمیم گرفت به صف رزمندگان بپیوندد."

به گفته این خبرنگار سوئدی، او چندبار سعی کرد که این دختر را بیابد و یا اسمش را بداند اما موفق نشد. ظاهرا این دختر بعد با انتشار تصویرش در شبکه‌های اجتماعی "ریحانه" نام گرفت.

یک روز بعد از آنکه خبرنگار سوئدی عکس این دختر را گرفت این تصویر روی وبلاگی به نام "بژی کردستان" قرار گرفت که از تلاش کردها در کوبانی حمایت می کند.

تا یک ماه بعد این عکس توجهی جلب نکرد، تا اینکه در اواخر ماه سپتامبر یک سایت خبری انگلیسی زبان که مقر آن در شمال عراق است، این تصویر را در توییتر منتشر کرد. از آن زمان بود که داستان‌های مختلف و گاه اسرارآمیزی درباره این دختر در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت.

روز پنجم اکتبر، شایعاتی درباره مرگ این دختر در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت. یک خانم کاربر توییتر از عربستان سعودی به نام رغد الفیصل که بیش از ۲۰۰ هزار دنبال کننده دارد، تصویر این دختر کرد را منتشر کرد و نوشت که سر او به دست شبه نظامیان داعش از تنش جدا شده است.

در روز ۱۰ اکتبر، کاربر توییتری به نام " ارتش کردستان" یکی از کسانی بود که تصویر این دختر خندان را در کنار عکسی از سربریدن منتشر کرد. از این روز بود که به اشتراک گذاشتن این تصویر و شایعات و اظهارنظرها در شبکه‌های اجتماعی به سرعت گسترش یافت.

باوجود آنکه برخی ادعا می کردند این دختر کشته شده، از روز ۱۳ اکتبر نامگذاری او به "ریحانه" آغاز شد و همچنان این نام زنده است.

از اینجا بود که تصویر این دختر با اسم "ریحانه" در ابعادی جهانی جلب توجه کرد. از توییتی که ۵۵۰۰ بار بازنشر شد: "ریحانه بیش از صد تروریست داعش را در کوبانی کشت. بازنشر کنید و او را برای شجاعتش مشهور سازید."و این چنین "فرشته کوبانی" متولد شد.

این پیام منتشر شده در شبکه توییتر تبلیغاتی در حمایت از کردها بود، اما به هیچ عنوان از طرف یک کاربر کرد منتشر نشده بود. در عوض، این پاوان دورانی یک بلاگ‌نویس هندی ساکن کشمیر بود که این توییت را نخستین بار منتشر کرد. او تاکنون تصاویر دیگری هم از زنان مسلح کرد در حساب توییتر خود منتشر کرده و در این کار تنها نیست.

داستان این دختر کرد حتی به رسانه‌های خبری رسمی هم راه یافت و رسما "فرشته کوبانی" نامیده شد.

یک بلاگر کرد به نام رویدا مصطفی می گوید دختری که در تصویر می بینیم حالا خیلی پرطرفدار شده است: "او با چشم‌های زیبا و موی بلوند همه را به خود خیره کرده است. هر کسی را که دیده ام او را دوست دارد چون این دختر تجسم چیزی است که همه می خواهند ببینند. زنان و مردانی از این دست که در برابر یک نیروی اهریمنی در منطقه ایستاده اند."


ویدیو : دختر جوان کرد، «فرشته کوبانی»؟ +عکس