دانشجو دکترای اقتصاد سرکرده باند کلاهبرداری 5 میلیاردی : پرونده کلاهبرداری ...


پرونده کلاهبرداری میلیاردی از فروشندگان بلور و شیشه تهران ابعاد گسترده تری به خود گرفت و به دستگیری سرکرده این شبکه کلاهبرداری و بر ملا شدن کلاهبرداری 5 میلیارد تومانی این باند منجر شد. خراسان: پرونده کلاهبرداری میلیاردی از فروشندگان بلور و شیشه تهران ابعاد گسترده تری به خود گرفت و به دستگیری سرکرده این شبکه کلاهبرداری و بر ملا شدن کلاهبرداری 5 میلیارد تومانی این باند منجر شد.

 این مرد با خواستگاری صوری از اقوام یکی از طعمه هایش اطمینان وی را به خود جلب و 3 میلیارد تومان از او کلاهبرداری کرده بود.


تجسس های پلیس آگاهی در این باره از اواسط سال گذشته با شکایت تعدادی از فروشندگان بلور و شیشه میدان شوش آغاز شد. مالباختگان در قبال فروش اجناس خود چک های جعلی و مسروقه دریافت کرده بودند.

یکی از شاکیان در جریان تحقیقات این پرونده به مفاخری، بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه 6 تهران گفت: من در میدان شوش فروشگاه بلور و شیشه دارم. مدتی قبل مردی به نام مصطفی سراغم آمد مقدار زیادی جنس به من سفارش داد.

چند روز بعد وقتی اجناس را آماده کردم او پول همه آن ها را یکجا پرداخت کرد و من هم از این که مشتری دست به نقدی پیدا کرده بودم خوشحال شدم. مدتی بعد از این ماجرا این مرد بار دیگر به فروشگاهم آمد و مقدار دیگری بلور سفارش داد.

 او این بار چکی چند روزه به من پرداخت کرد و چون مرد خوش حسابی به نظر می رسید چک را از او قبول کردم و به این ترتیب داد و ستد ما ادامه پیدا کرد تا این که آخرین مرتبه او اجناسی با ارزش 60 میلیون تومان از من خرید و در قبال آن چکی مدت دار پرداخت کرد.

 زمانی که سررسید چک فرا رسید و آن را به بانک بردم کارمند بانک گفت موجودی این حساب صفر و چک بی محل است. فورا با مصطفی تماس گرفتم اما او تلفنش را جواب نداد.


علاوه بر این مرد 7 فروشنده دیگر بلور و شیشه نیز از شاکیان پرونده بودند که مرد کلاهبردار مبلغی حدود 2 میلیارد تومان از آن ها کلاهبرداری کرده بود. در چنین شرایطی افسران آگاهی تلاش خود را برای به دام انداختن متهم آغاز کردند. در این میان فاش شد چک هایی که به مالباختگان واگذار شده جعلی یا مسروقه است.

در حالی که تحقیقات در این باره ادامه داشت ثبت شکایتی دیگر پرونده را وارد مسیر تازه ای کرد. این بار مردی که صاحب یک نمایشگاه خودروهای لوکس است فریب مرد شیادی را خورده و مبلغی در حدود 3 میلیارد تومان از او کلاهبرداری شده بود. متهم این پرونده نیز چک هایی مشابه همان چک هایی که به فروشندگان بلور واگذار شده بود پرداخت کرده بود.

 این موضوع نشان می داد بین دو پرونده رابطه وجود دارد.مرد مالباخته در این باره گفت: مدتی قبل مردی به نام فرشید به نمایشگاه من آمد و 3 دستگاه خودروی بی ام وی سفارش داد. او که خودش را دکتر معرفی می کرد مقداری از پول خودروها را به صورت نقدی پرداخت کرد و بقیه ارزش خودرو را نیز چند فقره چک پرداخت کرد. معامله من با دکتر چند مرتبه دیگر نیز ادامه پیدا کرد و او مشتری خوش حسابی بود تا این که به تدریج با وی رابطه نزدیکی پیدا کردم و او حتی به خواستگاری یکی از اقوام من آمد.

او با این کار مرحله اصلی نقشه اش را اجرا کرد. فرشید خانه ای را در منطقه فرمانیه که وانمود می کرد متعلق به خودش است برای فروش به من پیشنهاد کرد و با تهیه اسناد جعلی این خانه را به ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان به من فروخت. چند روز بعد وقتی برای تحویل گرفتن خانه به آن جا مراجعه کردم معلوم شد فرشید در آن جا مستاجر بوده و همه این ادعاها نقشه ای برای فریب من بوده است.


در حالی که ابعاد این پرونده روز به روز گسترده تر می شد کارآگاهان به سرنخ هایی درباره مخفیگاه اولین متهم پرونده دست یافتند و سرانجام وی را دستگیر کردند. مصطفی در حالی که همه شواهد را علیه خود می دید کلاهبرداری از فروشندگان شیشه و بلور را پذیرفت و اطلاعات بیشتری در اختیار ماموران گذاشت. او گفت چک ها را از طریق چند جاعل به دست آورده و به جز او و فرشید فرد دیگری نیز تعداد زیادی چک جعلی در اختیار دارد.

 اطلاعاتی که این مرد درباره این شبکه تو در توی کلاهبرداری در اختیار پلیس گذاشت در نهایت به کشف مقدار زیادی چک، چک پول و اسناد جعلی ده ها ملک با ارزشی بیش از 300 میلیارد تومان در مخفیگاه یکی از متهمان انجامید. بازجویی از این مرد نشان داد او با جعل این مدارک قصد داشت از آن ها به عنوان وثیقه بانکی استفاده و از بانک وام دریافت کند.


تجسس برای واکاوی زوایای پنهان پرونده در شرایطی ادامه داشت که بیش از 20 نفر به عنوان مظنون بازداشت شده بودند. اما با این حال متهم اصلی پرونده به نام فرشید توانسته بود خود را از دید پلیس پنهان کند. دستگیری این مرد می توانست کارآگاهان را به پاسخ بسیاری از سوالات خود برساند.

به همین دلیل تحقیقات با جدیت بیشتری ادامه یافت و سرانجام چند روز قبل ماموران توانستند با استفاده از منابع اطلاعاتی خود مخفیگاه او را در خیابان بزرگمهر شناسایی و او را همراه جوانی رزمی کار که فرشید از وی به عنوان محافظ استفاده می کرد، دستگیر کنند.صبح دیروز فرشید به دادسرای ناحیه 6 تهران منتقل شد و از سوی مفاخری، بازپرس شعبه دوم تحت بازجویی قرار گرفت.

 او که دانشجوی مقطع دکترای رشته اقتصاد است حاضر به پذیرش اتهامش نشد و مدعی شد شاکیانش را نمی شناسد و اظهارات آن ها دسیسه ای علیه او است. با این حال اتهام جعل و کلاهبرداری به وی تفهیم شد و پرونده اش برای انجام تحقیقات در اختیار افسران اداره چهاردهم پلیس آگاهی قرار گرفت.هم اکنون این مرد با قرار وثیقه 5 میلیارد تومانی در بازداشت به سر می برد و تحقیقات از او ادامه دارد.      


ویدیو : دانشجو دکترای اقتصاد سرکرده باند کلاهبرداری 5 میلیاردی