داستان های پدر و پسری و پیشنهاد خمسه : کتاب، همانطور که از اسمش پیداست، درباره ...


کتاب، همانطور که از اسمش پیداست، درباره رابطه پیچیده یک پدر و پسر (مثل باقی پدرها و پسرهای دنیا) است و شخصیت های همه داستان هایش هم واحد هستند و هر داستان بخشی از ماجراهای محمد (پسر) و ضیا (پدر) را در یک موقعیت جدید و متفاوت روایت می کند.



هفته نامه همش
هری جوان:

پدرها و پسرها، نسخه 2014

یک مجموعه داستان خوب درباره موضوعاتی که همه مان درگیرش هستیم

محمد طلوعی، ضمن اینکه آدم بامزه و کتابخوان و بسیاردانی است، با ما هم رفیق است که این، همه آن قبلی ها را چند برابر هم می کند. او تا به حال سه کتاب داستانی منتشر کرده، مجموعه داستان «من ژانت نیستم»، رمان «قربانی باد موافق» و همین کتاب اخیر که مجموعه شش داستان کوتاه است در 88 صفحه که همین کتاب را مناسب خواندن در اوقات فراغت و توی ترافیک و مترو می کند.

کتاب، همانطور که از اسمش پیداست، درباره رابطه پیچیده یک پدر و پسر (مثل باقی پدرها و پسرهای دنیا) است و شخصیت های همه داستان هایش هم واحد هستند و هر داستان بخشی از ماجراهای محمد (پسر) و ضیا (پدر) را در یک موقعیت جدید و متفاوت روایت می کند. توی یکی پدر خالی می بندد، توی یکی پدر قهرمان است، توی یکی ... و خلاصه که پیچیدگی این رابطه حسابی خوب از کار درآمده است.

داستان غم انگیز دختری که به او پیشنهاد های بی شرمانه دادند , داستان پسری که در زندان عقد کرده , داستان

اگر محمد طلوعی نظر من را می خواست، می گفتم که حیف این دوتا شخصیت داستانی است که سر و ته ماجراهایشان را با شش داستان هم آورده و کاش تعداد دیگری داستان هم می نوشت و کتاب را چاق و چله تر می کرد و کیف خواننده را کیفورتر. منتها محمد نظرم را نپرسیده و کتابش را با همین شش داستان منتشر کرده و محصول همین است که می بینید: شش داستان با عنوان های «تابستان 63»، «نجات پسردایی کولی» (که طرح جلد کتاب هم یک جورهایی به همین داستان مربوط است)، «Made in Denmark»، «دختر دایی فرنگیس»، «مسواک بی موقع» و «انگشتر الماس».

احسان عمادی می گوید داستان «انگشتر الماس» را بیشتر از بقیه دوست دارد و نگارنده (که احسان رضایی باشد) داستان «نجات پسردایی کولی» را به شما پیشنهاد می دهد. با اینحال خواندن همه داستان های کتاب کیف می دهد چون هیچ کدام شان تم مشابهی ندارند و نشان می دهد که با دوتا کاراکتر، چه تعداد بی نهایتی داستان می شود گفت. توصیه پدرانه ای که در پشت جلد کتاب، ضیا به پسرش کرده واقعا کاربردی است و می ماند دیگر اینکه خوتان کتاب را بخرید و بخوانید و توی لذتش با هم سهیم شویم.

به پیشنهاد خمسه

استادان تبسم/ انتخاب و ترجمه حسین یعقوبی/ انتشارات مروارید/ 13500 تومان

علیرضا خمسه در آن برنامه معروفش در برنامه تلویزیونی «خندوانه» 31 تیر، ضمن خنداندن ملت و نقل خاطره تولدش، یک بسته پیشنهادی از کتاب های طنز هم آورده بود که جلوی دوربین معرفی و توصیه کرد و نشان داد چرا با بقیه فرق دارد.

داستان کوتاه , داستان سکس , داستان عاشقانه

از بین آن بسته پیشنهادی، عنوان داستانی اش همین کتاب بود که حالا چاپ دومش روی پیشخوان کتابفروشی هاست. این کتاب مجموعه ای از داستان های طنز آمیز نویسندگان سرشناسی چون نیکلای گوگول، اسکار وایلد، وودی آلن و دیگران است که حسین یعقوبی که خودش هم از بهترین طنزپدازان معاصر است، انتخاب و ترجمه کرده؛ آن هم چنان ترجمه روانی که آدم هی شک می کند نکند جدی جدی یعقوبی اینها را ترجمه نکرده باشد و از خودش نوشته باشد! یعنی یک همچین وضعی.

فقط 400 نفر؟

موهبات فراموشی/ احمدرضا احمدی/ نشر قطره/ 19000 تومان

این کتاب برگزیده ای از مقالات و یادداشت های شاعر معروف کشورمان است، کتاب سه بخش دارد، بخش اول با عنوان «یادهای بی درنگ» شامل یادداشت های احمدی درباره هنرمندان معاصر و چهره های تاثیرگذار کشورمان است. فصل دوم یا «طنزهای غیرعمد»، همانطور که از عنوانش پیداست، شامل طنز نوشته های احمدرضا احمدی است؛ یک چهره کاملا متفاوت از شاعر آن عاشقانه های غمگین.

داستان های کوتاه , داستان های سکسی , پیشنهاد نام دامنه

فصل سوم با عنوان «لکه های پراکنده» هم شامل یادداشت های دیگری است که توی دو فصل قبل نگنجیده اند و موضوعات متفاوتی نظیر شعر، ترانه، موسیقی، ادبیات کودک، سینما و ... را دربر می گیرند اما سوای همه این حرف ها، نکته ای که برای نگارنده عجیب بود، تیراژ 400 نسخه ای کتاب بود؛ یعنی ناشر فکر نمی کرده که یکی از محبوب ترین شاعران نسل ما به اندازه هزار نسخه هم بفروشد؟ گفت: مشکل حکایت است که تقریر می کنند!

باز هم کوه

و آوا در کوه ها پیچید/ خالد حسینی/ ترجمه زیبا گنجی و پریسا سلیمان زاده/ انتشارات مروارید/ 19000 تومان

خودمان می دانیم که این احتمالا پانزدهمین، شانزدهمین ترجمه از رمان آخر خالد حسینی است اما چه کنیم که زوج گنجی - سلیمان زاده هم بین حسینی بازها پرطرفدار هستند و بعضی ها ترجمه این دو زوج را برای خواندن آثار این نویسنده افغان ترجیح می دهند.

پیشنهاد ویژه , داستان فیلم فروشنده , داستان کودکانه

برای آنها که در جریان نیستند عرض شود که این کتاب روایت خانواده افغانی فقیری است که به دلیل مشکلات مالی مجبور می شوند دخترشان را بفروشند. ماجرا داستان زندگی و روابط عبدالله، پسر 10 ساله و پری، خواهر سه ساله این خانواده است که در ضمنی که پدرشان تصمیم به فروختن پری به خانواده ای بی فرزند گرفته، ماجراهایی برایشان پیش می آید و درگیری هایی.

در واقع تم داستان با «بادبادک باز» خیلی مشابهت دارد و اگر از آن کار خوشتان آمده، می توانید سراغ یکی از این 16-15 ترجمه رمان جدید خالد حسینی هم بروید.


ویدیو : داستان های پدر و پسری و پیشنهاد خمسه