داستان موفقیت آدیداس، نام اول پوشاک ورزشی : شاید امروزه نام و علامت آدیداس ...


شاید امروزه نام و علامت آدیداس برای كسی نا آشنا نباشد؛ نام و علامتی كه هر كسی را ناخودآگاه به یاد ورزش می‌اندازد، اما اینكه این علامت و نام چه مفهومی دارد و از كجا آمده، برای اكثر ما سوال است. وب سایت فرصت امروز - احسان صفاپور: آدیداس امروزه نه فقط برای ورزشكاران و علاقه مندان به ورزش، بلكه برای اشخاص دیگر به عنوان استاندارد كیفیت لباس و تجهیزات ورزشی شناخته می‌شود. شاید امروزه نام و علامت آدیداس برای كسی نا آشنا نباشد؛ نام و علامتی كه هر كسی را ناخودآگاه به یاد ورزش می‌اندازد، اما اینكه این علامت و نام چه مفهومی دارد و از كجا آمده، برای اكثر ما سوال است.

داستان موفقیت , پوشاک ورزشی دایی , داستان های موفقیت

در سال ۱۹۲۰ آدولف داسلر (Adolf Dassler) جوان ۲۰‌ساله آلمانی شروع به ساخت كفش‌های ورزشی كرد و کوشید كفش‌هایی زیبا و با كیفیت تولید كند. پس از استقبال خوب و شناخته شدن محصولات او، آدولف به فكر ثبت شركت و پیدا كردن نامی برای محصولات خود افتاد. چون خانواده و دوستان، او را آدی (Adi) صدا می‌كردند او از كلمه Adi و سه حرف از نام خانوادگی خود استفاده كرد و نام Adidas را برای شركت و محصولات خود برگزید.

او همچنین برای محصولات خود كه در آن زمان فقط كفش‌های ورزشی بودند، لوگویی را طراحی كرد. شركت آدیداس و لوگوی آن در سال ۱۹۴۸ به ثبت رسیدند. چندی بعد او به فكر گسترش شركت خود افتاد و محصولات خود را فقط به ارائه كفش ورزشی محدود نكرد. لباس‌ها و گرم‌كن‌های ورزشی نیز به محصولات آدیداس اضافه شدند.

سپس آدیداس تجهیزات ورزشی مانند توپ و راكت را نیز تولید كرد. با گسترش محصولات آدیداس، آدولف داسلر علامت جدیدی برای شركت و محصولات خود انتخاب كرد. این علامت از شكل كلی كفش گرفته شده بود. علامت جدید دارای سه نوار از كوتاه به بلند بود. چون آدولف نام آدیداس را از كلمه اول نام كوچك و سه حرف نام بزرگ خود برگزیده بود، پس انتخاب تعداد سه نوار نیز همین ایده را برای او به همراه داشت. آدی داسلر سعی كرد از طراحان با سلیقه و حرفه‌ای لباس استفاده كند. كیفیت و زیبایی همیشه شعار او و همكارانش بود.

داستان کوتاه موفقیت , داستان موفقیت دیجی کالا , داستان های موفقیت میلیاردرها

در سال ۱۹۷۲ آدی و همكارانش به این نتیجه رسیدند كه تغییری در لوگوی آدیداس ایجاد کنند. چون همان سال مسابقات المپیك در شهر مونیخ برگزار می‌شد، آنها از المپیك ایده گرفتند. در لوگوی جدید ۳برگ - كه نشانه سه قاره شركت‌كننده در المپیك بود - دركنار هم قرار گرفتند. سه خط نیز از پایین این برگ‌ها عبور می‌كرد.

یك سال بعد آدیداس علامت خود و آرم سه نوار را ثبت بین‌المللی كرد. داسلر با نوآوری‌های پیوسته و پایبندی به طراحی کفش‌های مناسب برای ورزش‌های مختلف، توانست آدیداس را پیشاپیش دیگران قرار دهد. مثلاً در زمینه فوتبال داسلر متوجه شد که اگر زمین مرطوب باشد، کفش‌های معمولی فوتبال کارایی کافی ندارد، بنابراین به فکر افتاد به کف کفش‌ها، میخ‌های مخصوصی اضافه کند که به فوتبالیست‌ها کنترل و دقت عمل بیشتری بدهد و با همین کفش‌های جدید بود که تیم آلمان در جام‌جهانی 1954 به مقام قهرمانی رسید.

آدولف داسلر درسن ۷۸ سالگی یعنی در سال ۱۹۷۸ درگذشت و سهام این شركت برای پسر و خانواده‌اش باقی ماند، اما در سال ۱۹۸۹ خانواده داسلر از شركت بیرون رفتند و آدیداس به یك شركت «سهامی عام» به نام adidas- Solomon تبدیل شد. آدیداس در سال 1995 مانند بسیاری دیگر از برندهای موفق که ورود به دوران مدرن را با ارائه سهام در بازار بورس تجربه کردند، سهام خود را در بازار بورس فرانکفورت و پاریس عرضه کرد.

داستان موفقیت بزرگان , داستان موفقیت واتس آپ , داستان موفقیت کارآفرینان

در سال ۱۹۹۷ آدیداس شركت Solomon Group را خرید و با آن شركت یكی شد. Solomon Group وسایل و تجهیزات اسكی و كوهنوردی تولید می‌كرد. با خرید این شركت، نام Adidas بهAdidas-Solomon تغییر پیدا كرد. امروزه آدیداس در اكثر كشورهای دنیا دارای شعبه و نمایندگی است. كارمندان این شركت بیش از ۱۳هزار نفر هستند.

آدیداس در اكثر رقابت‌ها و تورنمنت‌های معتبر جهانی مانند المپیك به عنوان‌ یكی از حامیان اصلی حضور دارد. آرم كنونی این شركت، دومین آرمی است كه آدولف طراحی كرده بود، با این تفاوت كه زیر آن، نوشته adidas نیز وجود دارد.

ادغام آدیداس با ریبوک در سال 2006 را می‌توان فصل جدیدی در تاریخ آدیداس دانست. ادغام این دو برند مطرح با یکدیگر به شرکت این فرصت را می‌دهد که با ایجاد ویژگی‌های مکمل در این دو برند به بازار گسترده‌تری دست یابد و توانایی ارائه محصولات متنوع‌تری را داشته باشد.


ویدیو : داستان موفقیت آدیداس، نام اول پوشاک ورزشی