دارو سهمیه‌بندی می‌شود؟ : با گذشت 10 ماه از سال و وعده‌های سرپرست وزارت بهداشت  دارو ...



سهمیه بندی لیگ قهرمانان آسیا , بسته بندی , شرط بندی فوتبال

با گذشت 10 ماه از سال و وعده‌های سرپرست وزارت بهداشت 

دارو سهمیه‌بندی می‌شود؟ 

آرمان ــ  بیست وششم دی ماه بود که سرپرست وزارت بهداشت در گفت‌وگو با آرمان تاکید‌کرد که هیچ محدودیتی برای تامین ارز دارویی وجود ندارد و این کار تنها نیاز به مقداری هماهنگی دارد. او همان روز حتی به این موضوع اشاره کرد که از نظر دارویی با هیچ کمبودی مواجه نیستند.

اظهارات بالاترین مسئول وزارت بهداشت با وعده‌های فراوان برای تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی آنهم کمتر از دو ماه باقی مانده اما با آنچه در واقعیت در حال رخ دادن است، تفاوت دارد، با اینکه داروخانه داران همچنان بر نبود، کمبود و سهمیه بندی برخی اقلام دارویی تاکید می‌کنند و مراجعه‌کنندگان از پیدا نکردن داروها، ناله، اما مسوولان وزارت بهداشت پس از تغییرات در سطح وزارتخانه که با برکناری وزیر بهداشت کلید خورد، دیگر ادبیات گذشته را در بیان مشکلات به‌ویژه در بخش دارو و تجهیزات پزشکی ندارند.

برخی داروسازان شرایط فعلی دارو را همانند دوره جنگ توصیف می‌کنند، شرایطی که با کمبود برخی اقلام دارویی همراه بود، با اینکه سرپرست وزارت بهداشت به تامین شدن بخشی از ارز دارویی تاکید می‌کند، اما ظاهرا تزریق این ارز، هنوز نتیجه مورد انتظار را نداشته است.

کمبود مقطعی دارو همچنان پابرجاست

محمد کهنسال مدیر داخلی یکی از داروخانه‌های غرب تهران است. او با اشاره به وضعیت فعلی داروها به آرمان می‌گوید:«شاید شرایط تامین دارو نسبت به یک ماه گذشته بهتر شده باشد، اما قطعا با وضعیتی که در 5 ماه اول سال بود، قابل قیاس نیست.»

کهنسال معتقد است که وضعیت دارویی کشور اکنون نه خیلی خوب است و نه خیلی نامطلوب. «به هر حال برخی کمبودها در یکی دو ماه گذشته برطرف شده، اما هنوز با مشکل کمبود مقطعی داروها مواجه هستیم.» براساس اعلام او، برخی داروها در گروه‌های اعصاب یا برخی داروهای هورمونی ممکن است یک هفته باشد اما هفته دیگر پیدا نشود.

این داروها اغلب به صورت سهمیه‌بندی در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد. سهمیه‌هایی که به گفته او، به اعتبار و سرمایه داروخانه لطمه وارد کرده است. «کمبود دارو برای ما آزار دهنده است، چرا که بیمار نسخه 4‌قلمی می‌آورد، ما یکی را حداقل نداریم، این موضوع باعث می‌شود تا بیمار بدبین شده و حتی مهر نداشتن دارو را به داروخانه بزند، از سوی دیگر این موضوع ضرر مالی به داروخانه وارد می‌کند.» 

او به افزایش قیمت داروها نیز اشاره می‌کند و به بالا رفتن قیمت داروی دایمتیکون قرص ضدنفخ به عنوان یک نمونه یادآور می‌شود. «قیمت این قرص از 1500 تومان به یک باره به 4400 تومان رسید، یا حتی ساده‌تر از آن بتادین است که قیمت 250 سی‌سی آن از 4100 تومان به 5500 تومان رسیده است.» به تاکید کهنسال، داروها بین 15 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته است. البته این موضوع تنها برای داروهای به اصطلاح تولید داخل است. داروهای خارجی و مکمل‌های غذایی افزایش چند برابری داشته‌اند. اما مشکلات مالی و نبود نقدینگی داروخانه داران را سردرگم کرده است، به‌طوری‌که بنا به اذعان بسیاری از آنها، برخی از داروخانه‌ها به مرز ورشکستگی رسیده‌اند. مدیر داخلی این داروخانه نیز مشکل مالی داروخانه‌ها را یکی از معضلات فعلی عنوان می‌کند.

« شرکت‌های دارویی قبل از این چک‌های 5 ماهه می‌دادند و حتی با مدیران داروخانه کنار می‌آمدند اکنون اما این مدت به 30 روز کاهش پیدا کرده، از این رو داروخانه فشار مضاعفی را تحمل می‌کند. از سوی دیگر شرکت‌های بیمه گر نیز مطالبات ما را پرداخت نمی‌کنند، همه اینها باعث شده تا میزان نقدینگی در داروخانه‌ها کاهش یابد.» کمبود دارو شاید تنها بخشی از مشکلات داروخانه‌ها و بیماران باشد. 

مشکل شاید زمانی بیش از پیش خود را نشان دهد که دارو به دست بیمار برسد اما کیفیت لازم را نداشته باشد، چند روز پیش بود که در همایش مبارزه با قاچاق دارو اعلام شد که چین، هند و پاکستان در صدر تولیدکنندگان داروهای تقلبی قرار دارند.

شاید در داروخانه‌ها داروی مشخصا هندی یا چینی دیده نشود اما نشانی از آنها در 97 درصد دارویی که با مواد اولیه خارجی در داخل تولید می‌شود، می‌توان گرفت. به گفته یکی از داروسازان، با توجه به تحریم‌ها و قیمت ارز، واردات دارو از چین و هند راحت‌تر از کشورهای دیگر است. هر چند که به‌طور قطع کیفیت آنها با کشورهای اروپایی متفاوت است. دکتر حبیب بفخم، در گفت‌وگوبا آرمان در توضیح بیشتر می‌گوید: «شاید ما داروی هندی یا چینی نداشته باشیم اما مواد اولیه برخی از داروها از این کشورها تامین می‌شود.» 

او که مدیر داروخانه‌ای در مرکز شهر است، تاکید می‌کند که واردات دارو از این کشورها، بیشتر برای پایین نگه داشتن قیمت دارو صورت می‌گیرد، چرا که به هر حال دولت نمی‌تواند خیلی قیمت دارو را بالا ببرد، از این رو دارو را از جایی تامین می‌کند که هزینه زیادی نداشته باشد.

به گفته او کیفیت این داروها خیلی بالا نیست، برای نمونه اگر استاندارد کیفیت دارو بین 60 تا 90 درصد باشد، کیفیت این مواد، 60 است. بخفم نیز به کمبودهای دارویی اشاره می‌کند.«برخی داروها کم هستند، هر چند که در یک ماه اخیر بخشی از ارز دارویی تامین شده اما سه ماه طول می‌کشد تا مواد اولیه وارد شود، اکنون شرکت‌های تولید کننده دارو، سه ماه است که سهمیه‌بندی دارو را شروع کرده‌اند تا مواد اولیه وارد شود. مدیر این داروخانه افزایش قیمت دارو در داروخانه‌اش را از 10 تا 80 درصد اعلام می‌کند./آرمان

 


ویدیو : دارو سهمیه‌بندی می‌شود؟