داروی فشارخون شما در میوه فروشی است! : گاهی بالا رفتن سن دلیلش می‌شود و گاهی ...


گاهی بالا رفتن سن دلیلش می‌شود و گاهی بارداری و شرایط خاص ناشی از آن؛ اما فشار خون شما همیشه تابع این دو عامل نیست.
مجله سیب سبز - عذرا جوانمردی: گاهی بالا رفتن سن دلیلش می‌شود و گاهی بارداری و شرایط خاص ناشی از آن؛ اما فشار خون شما همیشه تابع این دو عامل نیست. كم نیستند آدم‌هایی كه در اوج جوانی گرفتار نوسان‌های فشارخون و مشكلات ناشی از آن می‌شوند و گاهی چاره‌ای جز مصرف مادام‌العمر دارو برای‌شان باقی نمی‌ماند. اگر شما هم به افت و نوسان موقت یا دایم فشارخون دچار شده‌اید و هنوز مشكل‌تان بالا نگرفته است، می‌توانید از داروهای طبیعی برای كنترل وضعیت‌تان كمك بگیرید. البته این را هم بدانید كه میوه‌ها و داروهای طبیعی در عین تاثیرگذار بودن‌شان نمی‌توانند صددرصد مشكل شما را حل كنند و باتوجه به مزاج شما و زمینه ایجاد فشار خون، میزان تاثیرگذاری آنها تغییر می‌كند. دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی درباره گروهی از میوه‌ها و خوراكی‌هایی كه به افت فشار خون كمك می‌كنند، توضیحات لازم را می‌دهد.

میوه فروشی , میوه فروشی مدرن , میوه فروشی های تهران

خوراكی جایگزین دارو نیست

زمانی میوه‌ها اثرگذار هستند كه با تنوع مصرف شوند. یعنی نباید هر كدام از آنها بیش از دوبار در هفته مصرف شوند چراكه خود این مسئله می‌تواند باعث بروز بیماری دیگری شود. ضمن اینكه این خوراكی‌ها جایگزین دارو نیستند، یعنی نباید كسی سرخود دارویش را قطع كرده و خیال كند با خوردن این میوه‌ها فشارش پایین می‌آید. افرادی كه به فشار خون بالا مبتلا هستند باید داروهایی را كه برای‌شان تجویز شده است، به‌موقع و طبق نظم مشخص مصرف كنند و در كنار دارو از این میوه‌ها و خوراكی‌ها بخورند. این روش به مرور زمان فشار خون را پایین می‌آورد. اگر پزشك معالج این مسئله را تایید كند، آن وقت دوز داروی فشار را كم خواهد كرد و حتی شاید تشخیص بدهد كه می‌شود دارو را قطع كرد، اما هر تغییری در مصرف دارو با تشخیص پزشك متخصص صورت می‌گیرد و بس.

آلبالو

از نظر طب سنتی آلبالو طبع سرد و خشك دارد و برای كسانی كه طبع گرم دارند و در عین حال دچار فشار خون بالا هستند، میوه خوب و مفیدی به‌شمار می‌آید. گرم‌مزاج‌ها را از رنگ رخ‌شان می‌شود شناسایی كرد؛ اغلب كسانی كه صورت پر خون و سرخ رنگی دارند گرم‌مزاج هستند.

چقدر آلبالو بخوریم؟

می‌توانید روزانه نصف یك لیوان آلبالو را به شكل دلخواه مصرف كنید، اما بیشتر و كمتر از آن توصیه نمی‌شود. بهتر است آلبالو را به صورت خام مصرف كنید. آلبالویی كه در غذایی مثل آلبالوپلو تهیه می‌شود، درواقع پخته شده است، بنابراین راه دیگری که مطابق میل‌تان باشد، برای مصرف آلبالوی خام پیدا كنید.

چه كسانی نباید آلبالو بخورند؟

آلبالو برای افرادی كه سردمزاج هستند، بدن لاغری دارند، پوست‌شان سفید و رنگ پریده است، سن‌شان بالاست، بدن‌شان خشك است، خوراكی مناسبی برای كاهش فشار خون به حساب نمی‌آید. این دسته از افراد نباید آلبالو بخورند، چون برای‌شان مشكلاتی ایجاد خواهد كرد.

آناناس

آناناس میوه مناطق استوایی است و از نظر طب سنتی طبع گرم و ‌تری دارد. برای این میوه استوایی خواص زیادی برشمرده شده از جمله اینكه خاصیت ترمیمی دارد و ضدالتهاب است. معمولا برای كسانی كه عمل جراحی انجام داده و طی عمل، خون از دست داده‌اند، خوردن روزانه آناناس تجویز می‌شود. آناناس در كاهش میزان فشار خون هم موثر واقع می‌شود.

چقدر آناناس بخوریم؟

مبتلایان به فشار خون بالا می‌توانند در یك روز و در دو نوبت صبح و شب، دو تا سه اسلایس آناناس میل كنند. ترجیح بر این است كه میوه آناناس به شكل طبیعی و تازه مصرف شود، اما در غیر این صورت هم می‌شود سراغ كمپوت‌های آناناس رفت كه اسلایس‌های یك اندازه و آماده‌ای دارد.

چه كسانی نباید آناناس بخورند؟

افرادی كه دموی مزاج هستند، نباید آناناس بخورند چون آناناس خودش طبع گرم و‌ تر دارد و در دموی مزاج‌ها باعث بروز مشكلات بعدی می‌شود. برای این دسته افراد خوراكی‌های دیگری توصیه می‌شود كه با مزاجشان سازگار است.

انار

انار به سه قسمت تقسیم می‌شود؛ انار ترش كه شبیه آلبالو طبع سرد و خشك دارد و در افرادی كه مجاز به خوردنش هستند اثر كاهش خونی بهتری دارد، انار شیرین كه باعث تقویت معده می‌شود و انار ملس كه همان انار ترش و شیرین است. پیشنهاد می‌شود به منظور كاهش فشار خون، از انار ملس استفاده شود.

چقدر انار بخوریم؟

مبتلایان فشار خون بالا می‌توانند روزانه یك لیوان انار دانه شده بخورند، اما این دسته افراد باید توجه داشته باشند كه انار را همراه نمك و سایر افزودنی‌ها (مثل گلپر) میل نكنند چون خود نمك عامل بالا رفتن فشار خون به شمار می‌آید و مصرف آن با انار، اثر مثبت انار را خنثی می‌کند.

چه كسانی نباید انار بخورند؟

كسانی كه علاوه بر فشار خون بالا دچار بیماری دیابت هستند، از خوردن انار شیرین خودداری كنند. همچنین كسانی كه به بیماری‌های اعصاب مبتلا هستند، نباید انار ترش بخورند. افرادی كه ‌ام‌اس دارند هم باید از خوردن انار ترش پرهیز كنند. بعضی‌ها از گرفتگی رگ‌های پای‌شان شكایت می‌كنندکه خوردن انار ترش برای این گروه هم مناسب نیست.

بهترین روش نگهداری میوه در میوه فروشی , بهترین روش نگه داری میوه در میوه فروشی , روش نگهداری میوه در میوه فروشی

انجیر

همیشه بر این نكته تاكید می‌شود كه میوه نمی‌تواند جایگزین غذا شود اما این قاعده استثنا هم دارد؛ انجیر از معدود میوه‌هایی است كه به تنهایی غذا به حساب می‌آید. انجیر ملین است و به درمان نوع به‌خصوصی از فشار خون كه بر اثر یبوست ایجاد می‌شود، كمك فراوانی می‌‌کند. از منظر طب سنتی طبع انجیر، طبع گرم و‌ تر است و انجیر تازه رطوبت بیشتری دارد. البته لازم است بدانید اثر كاهش دهندگی انجیر در مقایسه با آلبالو، آناناس و انار كمتر است.

چقدر انجیر بخوریم؟

انجیر جزء میوه‌هایی است كه می‌شود آن را به مقدار زیاد مصرف كرد. به‌طور خاص كسانی كه در اثر یبوست به فشار خون بالا دچار شده‌اند، می‌توانند روزانه پنج الی هفت دانه انجیر بخورند. اگر انجیر خشك باشد، شب قبل همین تعداد انجیر را در آب بخیسانید و صبح فردا به صورت ناشتا همراه آب میل كنید.

چه كسانی نباید انجیر بخورند؟

انجیر را تقریبا همه می‌توانند بخورند و محدودیت خاصی ندارد، تنها كسانی كه علاوه بر فشار خون دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، نباید انجیر بخورند چون این میوه خاصیت چاق‌كنندگی دارد و برای افراد چاق مناسب نیست.

به

«به» طبع معتدل رو به گرمی دارد. با وجود خواص مثبت فراوانی كه دارد، كمتر مورد مصرف مردم قرار می‌گیرد. «به»، مقوی عضلات قلب و معده است و فشار خون را كاهش می‌دهد، از این جهت مصرف روزانه دمنوش آن  به مبتلایان فشار خون بالا توصیه می‌شود. باید این میوه را خوب بشویید و بعد خرد كنید و بگذارید خشك شود.

چقدر «به» بخوریم؟

روزانه دو قاشق مرباخوری از میوه خشك شده «به» را با یك و نیم لیوان آب جوش دم كنید و بنوشید. همچنین می‌توانید در صورت تمایل از میوه «به» هم میل كنید، یعنی هم به صورت دمنوش و هم به شكل خام و مثل میوه‌های دیگر مورد مصرف قرار می‌گیرد.

چه كسانی نباید «به» بخورند؟

افرادی كه به‌اصطلاح ترش می‌كنند، نباید «به» بخورند، همچنین كسانی كه بر اثر یبوست به فشار خون بالا مبتلا شده‌اند، باید از خوردن «به» پرهیز كنند چون ممكن است باعث اختلال در دستگاه گوارش‌شان شود.

پسته

مغزهایی كه آجیل را تشكیل می‌دهند غالبا باعث سیری می‌شوند و درنهایت به كاهش وزن كمك می‌كنند. این مغزها هضم آسانی دارند و معده را تقویت می‌كنند.

چقدر پسته بخوریم؟

پسته یك میان‌وعده بی‌خطر است و مصرف روزانه یك پیاله  پسته خام  فشار خون را پایین می‌آورد، اما توجه داشته باشید كه پسته شور چنین خاصیتی ندارد و نتیجه عكس می‌دهد، چون نمك باعث بالا رفتن فشار می‌شود .

چه كسانی نباید پسته بخورند؟

اگر به ضعف و نارسایی كبد مبتلا هستید یا اینكه از نقرس و دیابت یا ناراحتی كلیه رنج می‌برید، بهتر است خیال كنترل فشار خون با پسته را از سر بیرون كنید.

تازه ماندن میوه و سبزیجات در میوه فروشی , دکوراسیون مغازه میوه فروشی , عکس های بزرگ میوه فروشی

بادنجان

بادنجان جزء غذاهایی است كه به آنها مزوره یا شكم پركن می‌گویند و دارای طبع سرد و خشك است.  بادنجان باعث كاهش فشار خون هم می‌شود. یك روش مصرف بادنجان، كبابی كردن آن در غذای میرزاقاسمی است. معمولا در میرزاقاسمی همراه بادنجان سیر هم به كار می‌رود كه اثر كاهش‌دهندگی فشار را تشدید می‌كند.

چقدر بادنجان بخوریم؟

حداكثر در هفته دو بار می‌شود بادنجان مصرف كرد،. بعضی‌ها برای اینكه سرخ شدن بادنجان روغن كمتری بطلبد، بادنجان را در آب نمك می‌خوابانند. این روش برای افرادی كه به فشار خون بالا مبتلا هستند، بسیار مضر است.

چه كسانی نباید بادنجان بخورند؟

افرادی كه از چاقی رنج می‌برند و اضافه وزن دارند، نباید بادنجان بخورند چون در آماده‌سازی بادنجان به شكل سالم حتما از روغن استفاده می‌شود و این روغن برای افراد چاق مضر است.


ویدیو : داروی فشارخون شما در میوه فروشی است!