داروین، انیشتین و استیو جابز نابغه نبودند! : براساس نتایج یک پژوهش، ادعا می‌شود ...



استیو جابز , سخنان استیو جابز , جملات استیو جابز

براساس نتایج یک پژوهش، ادعا می‌شود که همه ما صرف نظر از ضریب هوشی‌مان مسئول خلق بکرترین ایده‌های جهان هستیم. براساس این تحقیق، چارلز داروین و دیگر متفکران پیشگام نابغه نبودند و ما نیز در کسب اعتبار بزرگترین اکتشافات علمی سهیم هستیم.

به گزارش  آنا به نقل از تلگراف، دانشمندان مدعی هستند که نوآوری‌های افرادی مانند داروین، آلبرت انیشتین یا استیو جابز، مدیرعامل سابق شرکت اپل، ناشی از جوامع و شبکه‌های اجتماعی است که به عنوان «مغز همگانی» عمل می‌کند. براساس پژوهش مشترک بین دانشگاه اقتصاد لندن و دانشگاه هاروارد، هر فرد بدون در نظر گرفتن میزان ضریب هوشی‌اش سهمی در خلق بکرترین ایده‌های جهان دارد.


دکتر میشل موثوکریشنا، پروفسور دانشگاه اقتصاد لندن و سرپرست این پژوهش، در این‌باره می‌گوید: «می‌توانیم این فرآیند را در محل کار ببینیم، وقتی که دو نفر در یک زمان، یک ایده نوآورانه شبیه به هم دارند؛ مانند چارلز داروین و آلفرد والاک در مورد نظریه انتخاب طبیعی. در واقع به جای نابغه بودن، داروین و والاک در محیط فرهنگی مشابهی قرار داشتند. هر دو کتاب‌های مشابهی مطالعه می‌کردند و هر دو به محیط‌های مجزا با تنوع زیستی گوناگون سفر می‌کردند».


در حالی که توانایی‌های فردی متنوع است، «مغز همگانی» هر مغز درون خود را باهوش‌تر می‌سازد. این تئوری کمک می‌کند تا توضیحی برای این سوال که «چرا در طول زمان شاهد افزایش قابل توجهی در نمرات تست IQ هستیم؟» بیابیم.


بیشتر افراد به کپی‌برداری از افراد موفق می‌پردازند، برای مثال خوردن غذایی که آنها می‌خورند یا استفاده از وسایلی که آنها استفاده می‌کنند، تا خود نیز بدون اینکه لزوما درک کنند چرا، به موفقیت برسند.


دکتر موثوکریشنا اضافه کرد: «روند تکامل فرهنگی تصاعدی امکان به وجود آمدن تکنولوژی‌ها و روش‌هایی را می‌دهد که هیچ فردی به تنهایی قادر به انجام آن نیست چراکه مغز انسان‌ها، به صورت جداگانه، آنقدرها هم هوشمند نیست».

فیلم استیو جابز , کتاب استیو جابز , زندگی نامه استیو جابز


استیو جابز در سال ۲۰۱۱ و دو سال بعد از پیوند کبد درگذشت
در جوامع به‌هم پیوسته بزرگتر، جایی که افراد قادر به ترکیب با مردمی با پیشینه‌های گوناگون هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که ایده‌های بیشتری در هم ادغام شود و بر یکدیگر تاثیر بگذارند. در این مقاله استدلال می‌شود در طی دوره تکامل، نوآوری‌ها از طریق ترکیب ایده‌ها، خوش اقبالی و بهبود تدریجی پدیدار شده‌اند.


همه این عوامل در طی نسل‌ها اندوخته شده و به عنوان «دانش فرهنگی» منتقل شده است تا راهنمایی باشد برای دنیای پیچیده‌ای که امروزه در آن زندگی می‌کنیم. دکتر موثرکریشنا و همکارش از دانشگاه هاروارد، جوزف هنریچ، به استدلال این موضوع پرداختند که میزان نوآوری در یک جامعه، تحت تاثیر اغماض انحراف نیز قرار دارد.


موثرکریشنا در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «اجتماعی بودن خصلت بهتری برای یک نوآور است تا باهوش بودن. شکی وجود ندارد که مردم دارای مهارت‌های اولیه متفاوتی هستند اما در واقع آنچه باعث ایجاد تفاوت میان استیو جابز و افراد دیگر می‌شود، قرار گرفتن آنها در معرض ایده‌های جدیدی است که فوق‌العاده و متفاوت هستند. اگر می‌خواهید بیشتر خلاق باشید، بهترین کاری که می‌توانید بکنید، صحبت با افرادی است که مخالف شما هستند».


اکنون محققان مدل تکاملی جدیدی از تکامل فرهنگی را معرفی کرده و آن را به پژوهش ابداع و نوآوری مرتبط ساخته‌اند. آنها به اجرای یک آنالیز آماری پرداختند که نشان می‌دهد، فرآیندهای اساسی نوآوری باعث شکل‌گیری نوآوری‌ها در زبان‌ها نیز شده است.

 اخبار علمی  -  آنا


ویدیو : داروین، انیشتین و استیو جابز نابغه نبودند!