خودنمایی لشگر موش ها در تهران! : زندگی مسالمت آمیز انسان با حیوانات اهلی اتفاقی ...


زندگی مسالمت آمیز انسان با حیوانات اهلی اتفاقی تازه و جدید نیست اما سو استفاده برخی از حیوانات موذی از زندگی انسانها به سالیان دور بازمی گردد و همچنان موجبات آزار و اذیت بسیاری از افراد جامعه را در پی دارد. خبرگزاری ایرنا: زندگی مسالمت آمیز انسان با حیوانات اهلی اتفاقی تازه و جدید نیست اما سو استفاده برخی از حیوانات موذی از زندگی انسانها به سالیان دور بازمی گردد و همچنان موجبات آزار و اذیت بسیاری از افراد جامعه را در پی دارد.

 موش از آن دسته حیوانات موذی است که سالیان متمادی در کنار جمعیت انسانی بیشترکشورها به زندگی خود ادامه می دهد و از داخل خانه گرفته تا بیرون منازل و برسرمزارع حضور یافته و از پسمانده های مواد غذایی و محصولات کشاورزی ارتزاق می کند.

موش ها این حیوانات باهوش که شرح قهرمانی های آنها در داستانها و فیلم های کودکان فراوان آمده است، در عین حال موجوداتی هستند که وجودشان بشر را به وحشت می اندازد، وحشت از بیماری و خسارت اقتصادی و آزار و اذیت موش ها در باقرشهر یکی از مناطق تحت پوشش شهرستان ری مدتها است امان مردم را بریده و در این رهگذر متاسفانه صدای درخواست کمک شهروندان نیز از مسوولان حوزه شهری برای اقدامی عاجل به گوش کسی کارساز نیست.

باقرشهر درحوزه ارتباطی جاده تهران به قم و بالعکس و در نزدیکی آرامستان اصلی پایتخت (بهشت زهرا) واقع شده است.

شهروندان باقرشهری را اغلب قشر کارمند، کارگر و کشاورز تشکیل داده و ازطرفی خانه و کاشانه که تنها محل آسایش و آرامش بوده با وجود این تعداد موش ضمن سلب آرامش همچنان تهدیدی جدی برای سلامت ساکنین این مناطق است.

* مرگ موش در سبد کالایی شهروندان


یکی از ساکنین این منطقه درگفت و گو با ایرنا اظهارداشت: به قدری موش در این منطقه زیاد شده که سم مرگ موش را نیز در سبد کالایی خود قرار داده ایم.

فاطمه محمدی افزود: خرید این سم مرگ آور به خودی خود نیز از نظر روانی تهدیدی برای سلامتی کودکان محسوب می شود ولی مجبور به خرید و ریختن آن درکنارهای دیوار خانه هستیم.

وی تاکید کرد: حضور این تعداد موش در کنارگورستان اصلی شهرنیز شایعه خطر هجوم به اجساد دفن شده را بین شهروندان این منطقه از جنوبی ترین نقطه تهران قوت می بخشد.

یک کارمند ساکن باقرشهر گفت: دراین منطقه مشکلاتی از جمله نداشتن گاز شهری، انواع آلودگی از جمله سوخت خودروهای عبوری، گاز کارخانجات و پالایشگاه وجود موش های خانگی و فاضلاب دردسری دیگر برای اهالی این منطقه به بار آورده است.

رضا فرجی افزود: حضور دسته ای موش ها درکنار زباله ها شهری، خانگی و زیر پل های عابر پیاده خود موجب نگرانی خانواده ها از نظر بهداشت شده است.

زهرا اسدی به عنوان دبیر مدرسه دخترانه گفت: هر روز سرکار که حاضر می شوم در مدرسه جای که دانش آموزان مشغول تحصیل هستند موشها هم وجود دارند و به نوعی دیگر حضور موشها در زندگی خود را عادی تلقی کرده و از طرفی مقابله خانواده ها با این حیوان موذی با استفاده ازسموم و تله موش دیگر کارساز نیست و مسوولان باید برای این امر پرخطر و غیر بهداشتی چاره ای اساسی باندیشند.

یکی از رفتگران زحمتکش شهرداری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به آلایندگی بسیار زیاد پالایشگاه و برخی از صنایع آلاینده در این منطقه معضل حضور تعداد زیادی از موش ها در مناطق مسکونی نیز به سایر مشکلات شهروندان باقرشهری اضافه شده است.

' ح . ج ' افزود: هر روز با موشها سر کار داشته و حضور این تعداد خود جای نگرانی است که نیازمند برنامه ریزی و توجه مسوولان در خصوص مبارزه با این حیوان موذی است.

یک پزشک عمومی گفت: موش ها معمولا 35 نوع بیماری مختلف را به انسان منتقل می کنند.

علی تقی زاده مرقی، از تب گاز گرفتگی ، طاعون ، تیفوس، حصبه ، تب راجعه ، تولازمی و سالک به عنوان برخی از بیماری منتقل شده از موش به انسان نام برد، افزود:

با محافظت ساختمان ها از ورود موش، از بین بردن لانه موش ها و محروم کردن آنها از دسترسی به آب و مواد غذایی، بهداشتی نگه داشتن محیط زیست شامل: جمع آوری، حمل و دفع زباله بطور بهداشتی از راهکارهای مقابله با حضور این حیوان موذی در مجمتع های مسکونی است.

وی همچنین رعایت بهداشتی فردی و اجتماعی یکی از عمده ترین راهکارهای مبارزه با این حیوان موذی، عنوان کرد و گفت: همانطوریکه تجارب گذشته نشان داده است بکارگیری واجرای تنها یک روش یعنی استفاده از سموم وطعمه های شیمیایی در قالب مبارزه شیمایی چندان کارا واثرگذار نبوده و ضرورت استفاده از دیگر شیوه های اجرایی مبارزه فیزیکی و مکانیکی در قالب مبارزه تلفیقی توصیه می شود.

وی محدود سازی غذا، آب و زیستگاه در دسترس این موجود و محدود ساختن نیازهای زیستی این جانور را یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با موش دانست و افزود: لایروبی انهار و مسیلها، مرمت انهار و مسیل ها، جمع آوری بهینه زباله از درب منزل و از جوی و انهار، انجام عملیات کنترل در اماکن مخروبه و زمین بایر از دیگر راهکارهای مبارزه با موش است.

* مساله موش خاص باقر شهر نیست

شهردار باقر گفت: مساله موش ها خاص باقر شهر و تهران نیست.

استاد فرج در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدیریت شهری باقر شهر با موش، گربه و سگ نیز درگیر بوده و تلاش های زیادی در مورد مقابله و بین بردن این جانوران موذی انجام داده است.

وی افزود: ما درهر نقطه از باقر شهر که اطلاع پیدا کنیم که جانوران موذی زیاد شده و زمینه اذیت و آزار شهروندان را فراهم کرده است با طعمه گذاری و سم پاشی سعی در از بین بردن و یا کاهش جمعیتی آنان را در دستور کاری خود دادیم'.

به گفته وی، درحال حاضر برای شهروندان باقر شهر نیز کلاسهای آموزشی و چگونگی مقابله با این جانورموذی را بر پا کرده ایم.


ویدیو : خودنمایی لشگر موش ها در تهران!