خواندنی ها با برترین ها (58) : در این شماره از خواندنی ها با رمان جدید هارپر ...


در این شماره از خواندنی ها با رمان جدید هارپر لی پس از دهه ها، «عشق» از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد، اثری درباره ارتباط روشنفکران و سیاست.... آشنا شوید. پادشا - محمودرضا حائری: در این شماره از خواندنی ها با رمان جدید هارپر لی پس از دهه ها، «عشق» از مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد، اثری درباره ارتباط روشنفکران و سیاست.... آشنا شوید.

برو دیده بانی بگمار

  • هارپر لی
  • ترجمه ی شادی حامدی آزاد
  • نشر قطره
  • چاپ اول: 94

مطالب خواندنی برترین ها , برترین ها , برترین

کم تر کسی است که با کتاب مأنوس باشد و نام هارپر لی و شاهکار مشهورش کشتن مرغ مقلد را نشنیده باشد. خانم لی با این کتاب راه صد ساله را یک شب طی کرد و شهرت جهانی یافت. میلیون ها نسخه از این کتاب فروش رفت و جایزه پولیتزر به نویسنده ی آن تعلق گرفت. پس از سال ها انتظار، در ژوئیه 2015، رمان دیگر هارپر لی با عنوان «برو دیده بانی گمار» به بازار عرضه شد، این کتاب هم با استقبال کم نظیری مواجه شد و به سرعت به فهرست پروفروش ترین کتاب های دنیا راه یافت.

برو دیده بانی گمار داستانی است درباره ی تبعیض نژادی و تقابل انسانیت با رسوم جاافتاده. جین لوئیز، دختر 26 ساله، برای دیدار با پدرش از نیویورک سفری کوتاه به زادگاه خود دارد. اما آن جا اتفاقاتی در پیش اند که تصورش از همه چیز و مردی که او را دوست دارد تغییر می دهند....



آداب روزانه (روز بزرگان چگونه شب می شود)

  • میسن کاری
  • ترجمه ی مریم مومنی
  • نشر ماهی
  • چاپ اول: 94

برترین خبر , فال روزانه برترین ها , سایت برترین ها

نام کتاب آداب روزانه است. اما تمرکز من در واقع بر برنامه ی روزانه افراد بوده است، بر زندگی روزمره ی آن ها این واژه خود بر میانمایگی یا حتی فقدان اندیشه دلالت دارد؛ روزمرگی یعنی همه چیز را روی دور خودکار گذاشتن اما برنامه ی روزمره خود یک فرصت است؛ در واقع مجموعه کاملی از فرصت هاست. می توان آن را به راهکاری سنجیده برای بهره مندی از منابع محدود بدل کرد، منابعی مثل زمان (محدودترین همه ی منابع)، قدرت، اراده، انضباط شخصی و خوشبینی. یک برنامه روزانه منسجم و استوار عادت کهنه را به سود توان ذهنی فرد می پروراند و وی را قادر می سازد از سیطره ی خلق و خوی خویش رهایی یابد. این یکی از موضوعات محبوب ویلیام جیمز بود.

 او می پنداشت که آدمی به دنبال آن است که بخشی از زندگی خود را روی دور خودکار بگذارند. جیمز می گفت ما، با تن دادن به عادات پسندیده، می توانیم «اذهانمان» را رها کنیم تا به سوی حیطه هایی از عمل پیش بروند که به راستی برایمان جذابند. طرفه آن که خود جیمز به اتلاف وقت مزمن دچار بود و هرگز نمی توانست به برنامه ی منظمی پایبند بماند.....

هنگام نوشتن این کتاب، اغلب به جمله ای از کافکا می اندیشیدم که به محبوبش فلیسه باوئر، نوشته بود. او از زندگی فشرده و کار روزانه ی ملال آورش فرسوده شده بود. گلایه می کرد که «وقت تنگ است و توانم اندک. اداره خوفناک است و خانه شلوغ. اگر نتوان زندگی خوشایند و ساده ای داشت. ناگزیر باید چاره ای ظریف اندیشید و راه خود را باز کرد» کافکای بیچاره! اما کیست از میان ما که چشم به راه یک زندگی خوشایند و ساده نباشد؟ برای بیش تر ما زندگی اغلب توان فرساست و چاره اندیشی های ظریف کافکا نه آخرین پناه، که کمال مطلوب است پس زنده باد راه خود را بازکردن.



بئاتریس و ویرژیل


  • یان مارتل
  • ترجمه ی کاوه فولادی نسب و مریم کهن سال نودهی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 94

برترین پیشنهاد , مطالب خواندنی , برترین فیلم های 2016

بئاتریس و ویرژیل، سال 2010 منتشر شد. شخصیت های محوری این رمان- که نام رمان هم از آن ها گرفته شده- خر و میمونی تاکسیدرمی شده هستند. مارتل در این رمان به استفاده از حیوانات برای کشف وضعیت ها و موقعیت های انسانی ادامه می دهد. بئاتریس و ویرژیل تأملی است در باب حقیقت و تخیل، به جنگ جهانی دوم و جنایت ها و رویدادهای دهشتناک آن می پردازد. این رمان از شیوه فرا داستان بهره می گیرد و مرزهای متون تخیلی و غیرتخیلی و داستان های خیالی و زندگی نامه ای را در هم می آمیزد.



عشق (مجموعه دانشنامه فلسفه استنفورد)

  • بنت هلم
  • ترجمه ی ندا مسلمی
  • انتشارات ققنوس
  • چاپ اول: 94

خواندنی ها , مطالب جالب و خواندنی , برترین های اندروید

یک راه برای فهمیدن این مسئله که چرا عشق می ورزیم این است که در پی آن باشیم که ارزش عشق چیست. چه چیزی از عشق به دست می آوریم؟ نوع پاسخ، که ریشه ی آن در گفته های ارسطو ست، این است که روابط عاشقانه خودشناسی را ارتقا می دهد، زیرا معشوق شما همچون آینه ای عمل می کند و شخصیت شما را به خودتان منعکس می کند...

عشق فهم ما را از ارزش خودمان ارتقا می دهد، و شخصیت ما را می پروراند. می توانیم اضافه کنیم که عشق استرس و فشارخون را کم می کند و سلامت و طول عمر را افزایش می دهد....



روشنفکران و سیاست

  • مارک لیلا
  • ترجمه ی محسن قائم مقامی
  • نشر ماهی
  • چاپ اول:94

برترین سایت های ایران , برترین فیلم های ایرانی , خواندنی

در سراسر قرن بیستم، بسیاری از روشنفکران اروپای غربی، با آغوش باز از رژیم های فاشیست و کمونیست استقبال کردند. همین نکته درباره ی جنبش های «آزادی بخش ملی» بیشماری که بی درنگ به استبدادهای سنتی تبدیل شدند و برای مردمان نگون بخت این سو و آن سوی جهان نکبت و شقاوت و فلاکت آوردند نیز صدق می کند.

در طول سده ی بیستم، لیبرال دموکراسی غربی را، با الفاظی شیطانی، کانون واقعی استبداد معرفی کرده اند- استبداد سرمایه، امپریالیسم، تعبد و متابعت بورژوایی، استبداد «متافیزیک»، استبداد «قدرت» و حتی استبداد «زبان» این واقعیات به ندرت محل بحث و تردید بوده اند؛ این ها بر هر که روزنامه ها را می خوانده و از قوه ی سنجش اخلاقی بهره ای داشته پوشیده نمانده است. خیر، در ذهن این روشنفکران اروپایی چیز دیگری می گذرد، چیزی پیچیده تر، چیزی فکر نشده و نسجیده. سازوکار اذهان چیست؟ و در سیاست دنبال چه می گردند؟

کتاب حاضر می کوشد به این پرسش ها بپردازد و می توان چون لنگه ی بی ادعای «ذهن اسیر» مطالعه اش کرد...

در پایان سخنی کوتاه بگویم درباره متفکرانی که در این کتاب به سراغشان رفته ام. مقصود من از این خرده زندگی نامه های انتقادی این نیست که به خوانندگانم بهانه ای برای دنبال نگرفتن و کنارگذاشتن آرای این متفکران بدهم، از آن رو که غیر قابل احترام و بی وجاهتند، بلکه منظورم درست ناقض این تصور است. خود من به آن ها مایل بوده ام و در طول سالیان از آثارشان بسیار آموخته ام. اما هر چه بیشتر دانستم، جز بر سرخوردگی ام نیفزود....

«مجله اینترنتی پادشا» از تمامی ناشران، نویسندگان، مترجمان، منتقدان و علاقه مندان به حوزه نشر و کتاب دعوت می نماید مطالب خود را در حوزه معرفی و یا نقد و بررسی کتاب به آدرس زیر ارسال نمایند:

[email protected]

همچنین برای ارتباط و هماهنگی های لازم می توانید با شماره 23051492 تماس بگیرید. منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما عزیزان می باشیم.


ویدیو : خواندنی ها با برترین ها (58)