خلق تصویر مردی متعلق به... :   خلق تصویر مردی متعلق به چهار هزار سال پیش ...



 


خلق تصویر مردی متعلق به چهار هزار سال پیش با ژنوم منجمد شده

 

 

مجله تصویر زندگی , متعلق , تصویر

 

 

دانشمندان با استفاده از توده ای موی انسان که در گرینلند کشف شده است موفق به ساخت اولین ژنوم از انسانهای باستانی شده و با کمک آن تصویر مردی که چهار هزار سال پیش زندگی می کرده است را خلق کردند.

 

 

دانشمندان با استفاده از توده ای موی انسان که در گرینلند کشف شده است موفق به ساخت اولین ژنوم از انسانهای باستانی شده و با کمک آن تصویر مردی که چهار هزار سال پیش زندگی می کرده است را خلق کردند.

 


موهای کشف شده که در شرایط منجمد قطبی به خوبی محفوظ باقی مانده است متعلق به یک "اینوک" یکی از اعضای نسبتا جوان از تمدن ساکاکها که تقریبا اولین نسل ساکنان گرینلند به شمار می رفته اند بوده است. این تمدن از گذشته برای دانشمندان به پازلی پیچیده تبدیل شده بود که اطلاعات اندکی درباره تاریخچه ژنتیکی آن در دسترس بود.

 


با این حال اطلاعات دی ان ای جدید که به واسطه دانشمندان دانشگاه کپنهاگ به دست آمده نشان می دهد نزدیک ترین اقوام اینوکها اجداد بومیان امروزی آمریکا به شمار نمی روند بلکه این گروه با سه دسته متعلق به منطقه سیبری در ارتباطند.

 


به گفته محققان شواهد به دست آمده بیانگر این موضوع هستند که در حدود پنج هزار و ۵۰۰ سال پیش مهاجرتی رخ داده است که این تخمین به خوبی با اولین شواهد باستانشناسی از سکونت در جهان جدید قطبی همخوانی دارد.

 


بررسی های ژنوم اینوک که از نظر کیفیت با ژنوم انسانهای امروزی برابری می کند به دانشمندان این امکان را داده است تا بر اساس اطلاعات دی ان ای پرونده ای از ویژگی های مردی از قوم ساکاک را خلق کنند.

 


نمونه مویی که این اطلاعات را در خود حفظ کرده بود در دهه ۱۹۸۰ از شمال گرینلند به دست آمده و تا کنون در موزه ملی دانمارک تحت مراقبت قرار داشته است.

 


ژنهایی که در نمونه موها قرار دارند متفاوت از دی ان ای یافته شده در استخوان یا بافتهای پوستی از خطر نفوذ ژنهای باکتریها یا قارچها در امان هستند که همین ویژگی مثبت تا کنون توانسته است دستاوردهای فراوانی از جمله دستیابی به توالی ژنتیکی ماموتها را برای دانشمندان به همراه آورد.

 


در نمونه جدید نیز دانشمندان با رمزگشایی از دی ان ای موجود در موها نه تنها توانستند منشا قوم "اینوکها" و "ساکاکها" را تعیین کنند، بلکه توانستند شمایل ظاهری این افراد را نیز شبیه سازی کنند.

 


بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، مطالعات جدید تاکیدی دوباره بر پیشرفتهایی دارد که به واسطه دستیابی به توالی ژنتیکی به وجود خواهند آمد. به گفته دانشمندان این شیوه از مطالعات ژنتیکی می تواند پدیده های غیر ممکن امروز را به دستاوردهای ممکن آینده تبدیل کند.

 

 

 

 


ویدیو : خلق تصویر مردی متعلق به...