خط و نشان برای آژانس‌ های مسافرتی : «تورهای گردشگری اگر می‌خواهند مجوزشان برای ...


«تورهای گردشگری اگر می‌خواهند مجوزشان برای سال آینده تمدید شود حتما باید تور ورودی باشند و در زمینه توریست هم فعالیت کنند.» این هشدار مهمی ‌بود که دیروز مدیر کل خدمات گردشگری کشور خطاب به آژانس‌ های مسافرتی داد. هفت صبح: «تورهای گردشگری اگر می‌خواهند مجوزشان برای سال آینده تمدید شود حتما باید تور ورودی باشند و در زمینه توریست هم فعالیت کنند.» این هشدار مهمی ‌بود که دیروز مدیر کل خدمات گردشگری کشور خطاب به آژانس‌های مسافرتی داد.

ظاهرا به دلیل اینکه جذب توریست داخلی و اعزام آنها به خارج از کشور راحت‌تر از جذب توریست خارجی است آژانس‌ها بیشتر مشغول اعزام مسافر هستند و این بخشنامه واکنشی است نسبت به این رفتار آژانس‌ها. مرتضی شریفی، مدیر کل خدمات گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن تاکید بر این نکته که دفاتر گردشگری و آژانس‌ها در سامانه اطلاعات دفاتر خدمات گردشگری باید ثبت شوند گفته: «آژانس‌ها برای اینکه بتوانند پروانه فعالیت‌شان را تمدید کنند باید مستندات خود را در تور‌های ورودی و داخلی ارائه کنند صرفاً انجام تورهای گردشگری خروجی برای ما قابل قبول نیست.»

این مقام مسئول درباره استاندارد‌سازی هتل‌ها هم گفته: «از ابتدای امسال 594 واحد در فهرست ارزیابی قرار گرفته است که 245 واحد آن ارزیابی شده‌اند. 107 نسخه نیز گواهینامه کیفیت برای این هتل‌ها صادر شده است.» مدیرکل مراکز اقامتی و خدمات گردشگری کشور  با بیان اینکه از 107 واحدی که گواهینامه دریافت کرده‌اند 20 واحد درخواست ارتقا درجه داشته‌اند، گفته: «تنها شش مورد از این هتل‌ها ارتقای درجه یافته‌اند و سه واحد نیز افت درجه داشته‌اند. شریفی انجام این ارزیابی‌ها را عامل ایجاد رقابت، فرهنگ نوین نظارت و باعث ارتقا کیفیت خدمات عنوان کرد.»

آژانس مسافرتی , آژانس مسافرتی آسمان , مجوز آژانس مسافرتی

 از درون گود

آژانس‌های مسافرتی ما معمولا چند گردشگر در سال می‌توانند جذب کنند؟ آیا تعداد آنها به ‌اندازه‌ای هست که تاثیر مثبتی  بر رونق صنعت گردشگری کشور داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوالات با یکی از آژانس‌های مشهور تهران تماس می‌گیریم. «تعداد توریست‌های ورودی ما بستگی به تاریخ و زمان دارد مثلا در ماه ژانویه اوضاع خوب می‌شود یا اواسط عید نوروز تا 20 اردیبهشت تعداد مسافران خارجی بیشتر است.» بیشتر مسافران خارجی که به ایران می‌آیند از کدام کشور‌ها هستند؟ بهروز کریم‌نژاد، کارشناس این آژانس مسافرتی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «ما پاییز امسال تا‌کنون حدود 12 توریست خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا و لهستان داشتیم. عموما توریست‌ها از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، انگلستان یا حتی بلغارستان و ... به ایران می‌آیند.»

حالا که می‌گویند آژانس‌های مسافرتی باید در جذب توریست هم فعالیت کنند این سوال پیش می‌آید که آژانس‌ها از چه راه‌هایی می‌توانند مسافر جذب کنند؟ اینطور که کارشناس این آژانس مسافرتی توضیح می‌دهد اکثر مسافران توسط مسافران قبلی که آژانس را می‌شناسند معرفی می‌شوند یا از طریق تبلیغات در اینترنت و سایت‌های توریستی و ارسال ایمیل جذب می‌شوند.



 چند نفر توریست خارجی داریم؟

آمارهای دولتی می‌گوید دو میلیون نفر سال گذشته از کشورمان بازدید کرده‌اند و این تعداد حدود 400 میلیون دلار برای کشور درآمد داشته‌اند. به نظر شما این آمار راضی‌کننده است؟ اگر بدانید همین بغل گوش ما تعداد گردشگران ترکیه روی رقم 35 میلیون نفر دور می‌زند که از همه چیز ناامید می‌شوید! واقعیت این است که سهم ما از صنعت گردشگری جهان خیلی ناچیز است. مجمع بین‌المللی اقتصاد به عنوان یک نهاد معتبر بین‌المللی می‌گوید بین 140 کشور جهان ما از لحاظ رقابت‌پذیری گردشگری رتبه 114 را داریم.

جالب اینجاست که ما بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی از لحاظ جاذبه‌های باستانی و تاریخی رتبه دهم و از نظر جاذبه‌های طبیعی رتبه پنجم جهان را در اختیار داریم و اینقدر اوضاع‌مان در جذب توریست خراب است. چندی پیش مسئولان برای حل این مشکل به فکر جذب توریست از کشور چین افتادند. آنها با استناد به طرح‌ها و ایده‌ها گفتند به آمار 7.5 میلیون گردشگر در سال می‌رسیم و چنین و چنان می‌کنیم که البته هیچ کدام از این اتفاق‌ها نیفتاد. مسئولان تصمیم داشتند با استفاده از شرایط خاص کشور چین و اینکه ساکنین این کشور اجازه سفر به هر کشوری را ندارند، شرایط را طوری برای آنها تسهیل کنند که ایران را به عنوان مقصد گردشگری اول خود انتخاب کنند. با مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی تماس می‌گیریم و از او می‌پرسیم آیا بخشنامه‌ای در زمینه جذب توریست‌های چینی دریافت کرده‌اند؟ پاسخ می‌دهند: «هفت، هشت ماه پیش به ما بخشنامه‌ای در این زمینه ارسال شد و قرار بود به آژانس‌ها برای جذب توریست چینی کمک شود که بعدا این کار صورت نگرفت و عملا این طرح منتفی شد.»


ویدیو : خط و نشان برای آژانس‌ های مسافرتی