خط میانى بایرن، نقطه اتكاى گواردیولا : توجه ویژه پپ گواردیولا به خط میانى از ...


توجه ویژه پپ گواردیولا به خط میانى از نقاط بارز كارى این سرمربى اسپانیایى به حساب مى آید، اما مصدومیت هاى فراوان در بین بازیكنان خط میانى بایرن مونیخ، برنامه ریزى پپ در این منطقه از زمین را با مشكل مواجه ساخته است. طرفداری: پپ گواردیولا اهمیت خاصى براى خط میانى تیم هاى خود قائل است و با چیدمان هاى مختلف در این منطقه از زمین فلسفه فوتبال خود را دنبال مى كند، وى یك مرتبه در این زمینه گفته است:"من ترجیح مى دهم هزاران هافبك در كادر تیم خود داشته باشم." در زمان حضور در بارسلونا نیز او در بازى فینال جام باشگاه هاى جهان مقابل تیم سانتوس برزیل از هفت هافبك در تركیب اصلى كاتالان ها بهره برد و توانست قهرمانى در این رقابت ها را براى آبى انارى ها تضمین نماید.

در بازى برگشت مقابل رئال مادرید از مرحله نیمه نهایى رقابت هاى لیگ قهرمانان فصل گذشته، پپ گواردیولا با توجه به نتیجه بازى رفت و نیاز مبرم به پیروزى، مركز ثقل تیم خود را به جاى مركز زمین به خط تهاجمى تیم منتقل نمود و در پایان با قبول شكست سنگین 0:4 جریمه شد، از آن زمان پپ گواردیولا به خود قول داده است كه همواره به ایده و فلسفه ابتدایى خود از فوتبال كه از زمان دوران حضور خود در میادین به آن اعتقاد داشته باشد، وفادار باقى بماند. فلسفه اى كه بر مبناى مهم شمردن خط میانى بنا شده است.

در این مقطع از فصل گواردیولا به دلیل مصدومیت مجبور به چشم پوشى از برخى از بازیكنان میانى كلیدى خود مى باشد. خاویر مارتینز،‌تیاگو آلكانتارا، داوید آلابا و فیلیپ لام براى مدت زمانى طولانى قادر به همراهى تیم خود نیستند، البته مارتینز بیشتر متخصص در دفاع میانى است و بازیكنانى نظیر لام و آلابا دو مدافع كنارى توانمند و باهوش هستند، اما از نظر پپ گواردیولا هر بازیكنى در صورت تقویت توانایى هاى خود، قدرت پیشرفت به عنوان بازیكنى میانى را خواهد داشت، البته بنا بر ایده هاى این سرمربى اسپانیایى برخوردارى ازتكنیك، دید خوب و فهم از فوتبال از شرایط اصلى صحت چنین تئورى خاصى مى باشند.

به همین دلیل گواردیولا معمولا از در نظر گرفتن پستى خاص براى شاگردان خود صرف نظر مى نماید و ترجیح مى دهد، بازیكنان پتانسیل كامل خود را بروز دهند تا او مطمئن شود كه آیا این بازیكنان توانایى بازى كردن در میانه زمین را دارا هستند؟ البته چنین آزمایشاتى همواره، پاسخ هاى مثبتى را دنبال نداشته اند، براى مثال توماس مولر بازیكن فوق العاده اى است كه هرگز قابلیت بازى در خط میانى را از خود نشان نداده است، اما براى فاز تهاجمى او دقیقا بهترین گزینه است.

پپ گواردیولا براى تقویت خط میانى بایرن مونیخ همه گزینه هاى لازم را امتحان نموده است. در فصل گذشته او فیلیپ لام كاپیتان مونیخى ها را به خط میانى منتقل نمود و از رافینیا و داوید آلابا نیز در كنار او بهره برد و به جاى آن خاویر مارتینز را به دفاع میانى منتقل نمود. در این فصل اما از ژابى آلونسو در مركز زمین استفاده مى شود و لام و آلابا تا قبل از مصدومیت در كنار او قرار گرفته مى شدند. خوان برنات و رافینیا از كناره هاى زمین به این زنجیره سه نفره اضافه مى شوند و بیشتر وظایف نفوذ به سمت جلو را بر عهده مى گیرند تا به این ترتیب ماریو گوتزه از آزادى عمل بیشترى برخوردار شود. به همین ترتیب در برخى از بازى هاى این فصل پپ گواردیولا از شش بازیكن میانى در تركیب تیم خود استفاده نموده است.

با توجه به مصدومیت هاى فراوان حال حاضر بایرن مونیخ در خط میانى، پپ گواردیولا مجبور به در نظر گرفتن تغییراتى براى این خط شده است. این سرمربى در ماه هاى آتى مى بایست از حضور مارتینز، تیاگو، آلابا و لام صرف نظر نماید، همچنین به دلیل شرایط سنى ژابى آلونسو مى بایست براى او نیز در بازى هایى استراحت در نظر گرفته شود، شواین اشتایگر نیز به تازگى شرایط حضور در میادین را به دست آورده و در ابتدا نباید به او جهت جلوگیرى از آسیب دیدگى احتمالى فشارى مضاعف وارد شود. به همین خاطر اهمیت بازیكنانى نظیر سبایستن روده، جیان لوكا گائودینو و حتى رافینیا و  با توجه به احتمال جدایى پیر امیل هوییبرگ بسیار افزایش مى یابد.

در روزهاى آینده و حتى تا اواسط فوریه كه بایرن مونیخ در مرحله یك هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به مصاف حریف خود خواهد رفت، پپ گواردیولا بخش مهمى از بازیكنان خط میانى خود را كه در هفته هاى گذشته عملكردى بى نظیر و فوق العاده داشته اند را در اختیار نخواهد داشت. پپ گواردیولا مى بایست تعمق بیشترى در خصوص وضعیت تیم خود در خط میانى داشته باشد و برنامه ریزى دقیقى داشته باشد. از برنامه ها و افكار آتى این سرمربى اسپانیایى نمى توان برداشتى درست داشت، اما در گذشته نیز پپ گواردیولا در شرایط بسیار سخت همواره بهترین ایده ها را براى برون رفت تیم داشته است و به احتمال زیاد این بار نیز او با برنامه خود همه دوستداران فوتبال را غافلگیر خواهد نمود.


ویدیو : خط میانى بایرن، نقطه اتكاى گواردیولا