خطر در کمین بابابزرگ : دنیای امروز سالمندان با دنیای دیروز آنها خیلی متفاوت ...



بابابزرگ کثیف , فیلم کمین , توجیه گناه خطری در کمین انسان

دنیای امروز سالمندان با دنیای دیروز آنها خیلی متفاوت است.‌‌ آنها گاه در برابر تغییرات روزافزون زندگی ماشینی، دچار سردرگمی و ناباوری می‌شوند. تکنولوژی هر روز دریچه تازه‌ای روی آنها، گشوده و آنها در بسیاری مواقع احساس ناتوانی، احساس خطر و درماندگی می‌کنند. در چنین دنیایی چه راهکارهایی پیش‌روی سالمندان است؟

«خانه‌های قدیمی... آه خانه‌های قدیمی. چقدر این خانه‌ها را دوست دارم و خدا می‌داند چقدر دلم برای خانه قدیمی که در آن ازدواج کرده و صاحب بچه شدم تنگ شده است.

غروب که می‌شد حیاط را آب پاشی می‌کردم و روی تخت کنار حوض فرش می‌انداختم و چای را در استکان کمر باریک می‌ریختم. سفره که پهن می‌شد و عطر سبزی تازه و پنیر و بوی نان داغ می‌پیچید انگار دنیا را به بچه‌ها داده بودند. هرکدام یک لقمه قازی می‌گرفتند و دور حوض می‌چرخیدند و بازی می‌کردند و من و خدا بیامرز همسرم به آنها نگاه می‌کردیم.

اما آن خانه قدیمی که توی پشت بام و بهارخوابش تابستان‌ها می‌خوابیدیم بی‌این‌که نگران پریدن دزد توی حیاط باشیم، امروز کوبیده شده و به آپارتمان‌هایی دلگیر تبدیل شده‌ است و از پنجره‌هایش فقط آهن و ماشین و ساختمان دیده می‌شود و غروب‌ها دیگر بوی خاک نم خورده در مشام نمی‌پیچد.

حالا پنجره‌ها حفاظ دارند و خانه‌ها قفل و بست حسابی و درها قفل کامپیوتری و هزار و یک جور محافظ برای جلوگیری از سرقت، اما هنوز در این آپارتمان احساس امنیت نمی‌کنم.»

اینها را خانم سمیرا مقدسی می‌گوید. او هفتاد و شش ساله است و در یک آپارتمان 60 متری به تنهایی زندگی می‌کند. فرزندان او در سمت دیگری از شهر زندگی می‌کنند و همسرش فوت کرده است. او می‌گوید: همین چند روز پیش انبار ما را خالی کرده و هرچه برنج و فرش و چیزهای به درد بخور داشتم، بردند.

از آن موقع همه‌اش می‌ترسم مبادا ناغافل به خانه من بریزند و بدانند که تنها هستم و در خواب خفه‌ام کنند.

تنهایی یکی از موقعیت‌های ترسناکی است که سالمندان با آن مواجه هستند، اما وجود وسایل هشداردهنده و درهای ضد سرقت و سکونت در آپارتمان‌هایی که به سیستم دزدگیر و دوربین‌های مدار بسته مجهز هستند برای سالمندان تنها امن‌تر است.

به سالمندان توصیه می‌شود از راه دادن افراد ناشناس به آپارتمان جلوگیری کنند و حتی‌المقدور از سکونت در خانه‌های قدیمی که حفاظ و تدابیر امنیتی لازم را ندارند، خودداری کنند.توصیه دیگری که از سوی پلیس به شهروندان، خصوصا شهروندان سالمند می‌شود این است که مدارک شناسایی کسانی را که به در منزل مراجعه و خود را مامور آب، برق، گاز، تلفن و چیزهای دیگر معرفی می‌کنند، بررسی کنند.

به سالمندان توصیه می‌شود با نصب آیفون تصویری از هویت کسانی که به منزل آنان مراجعه می‌کنند اطمینان حاصل کنند و تا چهره کسی را نشناخته‌اند او را به عنوان همسایه‌ای که کلید جا گذاشته است به داخل آپارتمان راه ندهند.توصیه می‌شود سالمندان از تنهایی خود به کسی خبر ندهند و در حضور دیگران بگویند نوه‌ها یا بچه‌هایشان شب نزد آنان می‌مانند.

خطرهای حمل پول
یکی دیگر از مشکلاتی که در جامعه‌های مدرن، سالمندان را تهدید می‌کند حمل پول است.

محمد ـ ص مردی هفتاد ساله و بازنشسته است. او می‌گوید: یک بار بعد از گرفتن مستمری خود وقتی از بانک خارج می‌شدم یک موتوری به من حمله کرد و کیف دستی مرا گرفت، اما کیف از دست من جدا نشد و مرا مسافتی روی زمین کشید به نحوی که دستم از جا در رفت و آخر ناچار شد م کیفم را رها کنم.

به سالمندان توصیه می‌شود حتی‌المقدور از حمل و نقل پول نقد خودداری کنند و اگر ناچار به این کار شدند آن را در کیف‌های گردن آویز زیر لباس حمل کنند یا بسته پول را هنگام حرکت سمت دیوار قرار دهند.

بهتر است پول خود را به صورت کارت حمل کنند در این صورت ضمن امکان استفاده از خرید مجازی می‌توانند از امنیت بیشتری برخوردار باشند.
 
خطرهای ناشی از کلاهبرداری
یکی دیگر از مشکلات تکنولوژی که می‌تواند شما را متعجب کند همین کارت‌هاست. اگر آشنایی کامل با طرز کار این کارت‌ها را نداشته باشید خیلی زود متوجه می‌شوید ممکن است از حسابتان برداشت کرده باشند.

برای این‌که جلوی هرگونه سوءاستفاده را بگیرید لازم است ملاحظات زیر را رعایت کنید:

ـ رمز کارت‌های عابر بانک خود را بعد از دریافت تغییر دهید.
ـ رمز عابر بانک را در کنار یا پشت عابر بانک خود یادداشت نکنید زیرا به محض سرقت یا مفقود شدن هر کسی می‌تواند پول داخل آن را برداشت کند.
ـ هیچ وقت کارت عابر بانک خود را به کسی ندهید تا برایتان عملیات بانکی انجام دهد.
ـ ا گر از شما خواستند برای این‌که به کسی کمک یا دریافت و پرداختی داشته باشید طبق دستورالعمل خاصی که شخص به شما دیکته می‌کند رمزها یا کدهایی را در حساب خود وارد کنید این کار را نکنید.
ـ برای هر عملیات عابر بانک که نمی‌دانید چگونه باید صورت گیرد با متصدی بانک مشورت کنید.
ـ برای خرید‌های اینترنتی از صفحه کیبورد مجازی که روی مانیتور است، استفاده کنید. مشخصات کارت خود را برای کسی ایمیل یا پیامک نکنید.
منبع: جام جم سرا
 


ویدیو : خطر در کمین بابابزرگ