خسروی: فغانی‌ها باید زیاد شوند : عضو کمیته داوران استان تهران با انتقاد از ...


عضو کمیته داوران استان تهران با انتقاد از برخی از مسئولان که در لیگ گذشته علیه داوری موضع‌گیری کرده‌اند گفت: حمایت کورکورانه از فرد یا گروهی که رییس مجمع یا هیات رییسه انتخاب کرده به داوری فوتبال کشور لطمه می‌زند. خبرگزاری ایسنا: علی خسروی از کفاشیان خواست به عنوان شخصی که سال‌ها در ورزش و بانک مرکزی بوده به اعتراض‌ها توجه و رسیدگی کند. او ادامه داد: آقای کفاشیان منتظر نباشد که هر کس مورد تایید وزارت ورزش نبود پشتش را خالی کند. آقای آیت‌اللهی،‌ خانم دکتر شجاعی و محمدنبی افرادی بودند که شاید کمتر مورد تایید وزارت ورزش بودند و آقای کفاشیان خیلی راحت پشت‌شان را خالی کرد آیا ما باید منتظر شویم که وزارت ورزش در موضوع داوری وارد شود و بگوید فلان آقا را نمی‌خواهیم؟

او اضافه کرد: انتخابات مجمع و هیات رییسه خیلی مهم است و باید احترام گذاشت ولی به نظر من اگر آقای کفاشیان ببیند فرد یا گروهی کارشان را خوب انجام نمی‌دهند باید تغییرشان دهد.

خسروی با بیان اینکه 34 سال در کار داوری است، خاطرنشان کرد: همیشه نسبت به داوران موضع وجود داشته که این موضع یک زمان از طرف تماشاگران، مربیان، مدیران و بازیکنان بوده و در حال حاضر مدتی است که تنی چند از مسئولان فدراسیون هم علیه داوری کاملا موضع گرفته‌اند و اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و قطعا خانواده‌هایی که علاقه دارند فرزندان‌شان را برای داوری بفرستند و همچنین فوتبالیست‌های جوان به سمت داوری نمی‌روند.

این عضو کمیته داوران با بیان اینکه هنوز هم با مسئولیت‌ترین و جدی‌ترین افراد فوتبال داوران هستند، گفت: داوران ما کارشان را تقریبا از 20 سالگی شروع می‌کنند و تا نزدیک‌های 50 سالگی ادامه می‌دهند و بعد از این سال‌ها، چیزی ندارند غیر از یک سری از بیماری و افسردگی‌ها و حتی از نظر شغلی هم ممکن است در امنیت شغلی نباشند بنابراین با عشق کار می‌کنند و ما باید راهکار بدهیم نه اینکه همیشه انتقاد کنیم.

وی ادامه داد: عمده‌ی مشکلات اصلی از دو مساله ایجاد می‌شود یکی اینکه داوران بعضا قضاوت‌هایشان خوب نیست و دیگری اینکه بعضا تشکیلاتی مثل دپارتمان داوران و کمیته داوران نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخص برای رشد و توسعه داوری داشته باشد.

او گفت: ما از پاپ کاتولیک‌تر شده‌ایم یعنی در سال 89 هنوز زمینه‌ی جدا شدن کمیته داوران از دپارتمان را نداشته‌ایم ولی به یکباره این کار را کردیم و از همان موقع شاهد موضع‌گیری دپارتمان با کمیته داوران بودیم که متاسفانه تا الان هم بوده و بنابراین اگر این طرح به ادامه روند داوری کشور لطمه بزند ما می‌توانیم کمیته و دپارتمان را ادغام کنیم و یک شخص معتبر که سابق حضور در میادین بین‌المللی را داشته باشد، زبان انگلیسی را خوب بداند و مورد تایید اکثر داوران و کمک‌داوران باشد را انتخاب کنیم تا ایشان بعد از مدتی با انتخاب یک کمیته داوران قوی از افراد مسئول و موجه نسبت به تشکیل دپارتمان داوری اقدام نمایند.

خسروی با اشاره به اتلاف وقت بیش از حد برای انتخاب رییس دپارتمان گفت: با توجه به اینکه کمیته داوران نتوانست برنامه‌های خود را ارائه دهد یا احیانا نفراتش در پاره‌ای از موارد ضعیف عمل کردند بنابراین یا باید افراد را عوض کنیم یا باید با افراد موجود یک برنامه‌ریزی منسجم داشته باشیم و یک رییس دپارتمان که خیلی قدرتمند باشد و مورد تایید کل داورهای ایران باشد انتخاب شود و اجازه دهیم که برنامه‌هایش را اجرایی کند.

وی گفت: به آقای اسدی به عنوان دبیرکل پیشنهاد می‌کنیم که کشور را به 5 قسمت جنوب، شمال، شرق،‌ غرب و مرکز تقسیم کنیم و 5 نفر از اساتید خبره داوری را برای این 5 گروه مشخص کنیم که بازوان کمیته داوری شوند و دپارتمان و کمیته نیز اختلاف‌ها را کنار بگذارند.

او ادامه داد: ما می‌بینیم که افراد مصاحبه‌هایی به نفع خودشان انجام می‌دهند در صورتی که ما نباید دنبال نفع شخصی باشیم چرا که ممکن است یک نفر خیلی رابطه‌ای با من هم نداشته باشد ولی چون فرد قوی‌ای است از او باید حمایت کنم و نفع کل فوتبال را در نظر بگیریم.

او با تاکید بر اینکه ما باید دانش مربیان و بازیکنان‌مان را در قوانین داوری بالا ببریم گفت: من هفته گذشته در یک شهرستان بودم و به صورت اتفاقی سر تمرین یک تیم فوتبال در رده جوانان و نوجوانان رفتم سال گذشته هم در یکی از تمرین‌های بزرگسالان در تهران بودم و سال‌های قبل هم یک کلاس توجیهی برای تیم ملی نوجوانان داشته‌ام. از همه این افراد سوال کردم که قوانین بازی فوتبال چند تا است ولی هیچ کدام نمی‌دانستند. ما باید آگاهی دهیم و باید از فدراسیون فوتبال بخواهیم برای تیم‌ها هم کلاس توجیهی بگذارند و یا خود تیم‌ها در شروع فصل کلاس توجیهی داشته باشند.

وی درباره مهارت فغانی در داوری نیز گفت: ما باید تعداد فغانی‌ها را بیشتر کنیم. متاسفانه عدم عملکرد کمیته داوری کشور و دپارتمان داوری در گذشته سبب شد که داوران یکی پس از دیگری زودتر از بازنشستگی، خانه‌نشین شوند. بعضی‌ها به نظارت و مدرسی روی آوردند و بعضی‌ها حتی از داوری خداحافظی کردند و این سبب شد که تعداد داوران‌مان کم شودد و فاصله آقای فغانی با داوران‌مان زیاد شود.

خسروی افزود: زمانی که ما داور را به لیست بین‌المللی معرفی می‌کنیم باید شهامت داشته باشیم و بازی‌های پرسپولیس و استقلال را هم بگذاریم داوری کنند. در دهه گذشته اگر کسی وارد لیست بین‌المللی می‌شد قبلش بازی در پرسپولیس و استقلال را یا کمک کرده بود یا سوت زده بود. نمونه‌اش مهدی اخوان از اصفهان، احمد ابهران از تبریز و امثال خود من و مسعود عنایت. ما قبل از اینکه وارد لیست بین‌المللی شویم بازی‌های حساس را می‌رفتیم و آنجا نمره می‌گرفتیم ولی امروزه داور در لیست بین‌المللی وارد می‌شود و اجازه نمی‌دهند که بازی‌های سخت را قضاوت کند. ما باید جرات داشته باشیم و ریسک‌پذیر باشیم.

او تاکید کرد: مشکلات ما از آنجایی ناشی می‌شود که اولا در کمیته داوران و دپارتمان داوری انسجام و تفاهم وجو نداشت و دوم عدم توجه کافی مسئولان رده بالای فدراسیون فوتبال به مبحث داوری. به عنوان مثال نزدیک 70 میلیارد تومان در سه چهار سال گذشته به داوری بدهکار هستند و حتی داوران خانم در فوتسال که منبع درآمدی ندارند هر کدام 6 تا 7 میلیون تومان طلبکار هستند. آن‌ها چه گناهی دارند.

وی گفت: کشورهای خارجی کانون داوران و اتحادیه داوران را تشکیل داده‌اند ولی ما الان 2 سال است که اتحادیه را تشکیل داده‌ایم و هیات مدیره، مدیرعامل، سخنگو و روابط عمومی و خزانه‌دار را انتخاب کرده‌ایم ولی متاسفانه در کشور به ما بها ندادند در حالی که ما باید وارد مجمع شویم اما این اجازه را به ما نداده‌اند به طوری که حتی داوران در استان‌ها جرات ندارند که در کانون داوران ثبت نام کنند. چون می‌ترسند که به آن‌ها اجازه قضاوت ندهند. آقای اسدی به عنوان دبیرکل مشروعیت کانون داوران را به کل استان‌ها اعلام کنند،‌ اگر کانون داوران تشکیل شود تمام مشکلات و مسائل صنفی، رفاهی، تحصیلی و خانوادگی داوران را می‌توانیم کنترل کنیم. هسته مرکزی کانون داوران ایران توسط وزارت کشور و حوزه‌های ذی‌ربط کنترل کننده، تایید شده‌اند.

وی افزود: متاسفانه آقای کفاشیان هیچ گاه برای داوران جلسه نگذاشته‌اند. خدا خیر بدهد به آقای اسدی، از وقتی که آمده برای داوران دو سه بار جلسه گذاشت که ما از ایشان تشکر می‌کنیم.

او در پایان گفت: به هیچ عنوان از سابقه و تجربه پیشکسوتان داوری استفاده نمی‌شود و فقط پیشکسوتان را در مراسمی که نیاز به جمعیت داشته باشند دعوت می‌کنند من ندیدم که در زمان آقای کفاشیان یک جلسه با پیشکسوتان داوری گذاشته باشند آن هم با پیشکسوتان که سابقه حضور در مسابقه‌های جهانی را دارند پیشکسوتانی که مورد وثوق جامعه داوری و جامعه فوتبال هستند که اگر نظر آن‌ها را بخواهیم خیلی موفق‌تر عمل خواهیم کرد.


ویدیو : خسروی: فغانی‌ها باید زیاد شوند