خزان زرد سینما : گیشه سینماها در پاییز امسال نسبت به سال‌های گذشته در این فصل ...


گیشه سینماها در پاییز امسال نسبت به سال‌های گذشته در این فصل کم رونق بوده است.تجربه مرور جدول فروش فیلم‌های سینمای ایران در ایام مختلف سال ثابت کرده که فیلم‌ها مواقعی در طول سال بهتر می‌فروشند و در فواصل زمانی خاصی از سال با افت فروش گیشه مواجه می‌شوند سینمای ایران در فصل پاییز معمولا فروش درخشان و خیره کننده‌ای نداشته است و با آغاز فصل تحصیلی توجه خانواده‌ها و دانشجویان از این تفریح فرهنگی به تحصیل و مدرسه و دانشگاه و پروژه معطوف می‌شود. روزنامه آرمان: گیشه سینماها در پاییز امسال نسبت به سال‌های گذشته در این فصل کم رونق بوده است.تجربه مرور جدول فروش فیلم‌های سینمای ایران در ایام مختلف سال ثابت کرده که فیلم‌ها مواقعی در طول سال بهتر می‌فروشند و در فواصل زمانی خاصی از سال با افت فروش گیشه مواجه می‌شوند سینمای ایران در فصل پاییز معمولا فروش درخشان و خیره کننده‌ای نداشته است و با آغاز فصل تحصیلی توجه خانواده‌ها و دانشجویان از این تفریح فرهنگی به تحصیل و مدرسه و دانشگاه و پروژه معطوف می‌شود.

 با این حال فروش فیلم‌های سینمایی در پاییز امسال افت محسوسی نسبت به سال گذشته همین فصل داشته است و با مقایسه فروش فیلم‌ها در سال‌های گذشته نتیجه می‌گیریم استقبال از سینما در فصل دوم سال با فراز و نشیب همراه بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ البته جدول برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها در طول سال بی‌تاثیر نیست سینمای ایران در پاییز 93 با دو فیلم «شهر موش‌ها» به ساخته مرضیه برومند و «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار بیشتر مخاطب را به خود دیده است این دو فیلم در مجموع به فروش 11میلیارد و هفتصد میلیون تومان دست یافتند و با توجه به اینکه قسمت بلیت سینماها در مقایسه با سال 94 کمتر بوده است. افت فروش گیشه و کاهش استقبال از سینما در پاییز 94 زمانی محسوس‌تر می‌شود که فروش آن را با نیمه اول سال مقایسه می‌کنیم سینمای ایران در شش ماه نخست 40 میلیارد تومان فروخت که در مقایسه با نیمه اول سال 93، 51 درصد رشد داشته است.

 فیلم‌هایی که در پاییز امسال اکران شدند عبارتند از «جامه‌دران» حمیدرضا قطبی «شیفت شب» نیکی کریمی، «شاهزاده روم» هادی محمدیان، «پدر آن دیگری» یدا... صمدی، «چهارشنبه 19 اردیبهشت» وحید جلیل‌وند، «360 درجه» سام قریبیان، «دو دوست» محمد بانکی، «ارغوان» کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار، «چهارشنبه خون به پا می‌شود» حماسه پارسا،‌ «ناهید» آیدا پناهنده، «این سیب هم برای تو» سیروس الوند، «بازگشت لوک خوش شانس» مجید کاشی‌فروشان، «ماهی سیاه کوچولو» مجید اسماعیلی، «عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» شهرام مسلخی، «بچگیتو فراموش نکن» جلال فاطمی «حکایت عاشقی» احمد رمضان‌زاده (از 25 آذر) اکران شدند که از میان فیلم‌های اکران شده انیمیشن «شاهزاده روم» پرفروش‌ترین تولید سینما بوده است.

صرف نظر از فروش هفتگی فیلم «محمد رسول‌ا...» که آمار فروش گیشه تابستان و پاییز را بالاتر می‌برد باید گفت سایر فیلم‌ها در مدت اکران خود توفیق چندانی نداشته‌اند.

شاهزاده روم

انیمیشن «شاهزاده روم» که از تبلیغات مطلوب رسانه ملی بهره‌مند است از سیزدهم آبان مصاف با روز دانش‌آموز به روی پرده سینماها رفته و تا نیمه آذر ماه (تقریبا یک ماه) به فروش بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون دست یافته است.

چهارشنبه 19 اردیبهشت

اولین اثر سینمایی وحید جلیلوند در مقام کارگردانی از پنجم آبان و در گروه آزاد اکران خود را شروع کرد. این فیلم نیز تبلیغات تلویزیونی دارد. امیر آقایی، نیکی‌کریمی، برزو برزو ارجمند، وحید جلیلوند از بازیگران فیلم هستند.

شیفت شب

جدیدترین اثر بانوی کارگردان ایرانی، نیکی کریمی که از بیست و هفتم آبان اکران شد به فروش چهارصد و پنجاه میلیون تومان دست یافته است.محمدرضا فروتن، لیلا زارع، امیرحسین آرمان، سحر قریشی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

جامه‌دران

اولین اثر سینایی حمیدرضا قطبی با ایفای نقش مهتاب کرامتی، باران کوثری،‌ مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، افسر اسدی و ... از بیستم آبان نمایش داده شده و تا نیمه آذر به فروش بالغ بر ششصد و سی میلیون تومان دست یافته است.

پدر آن دیگری

یدا... صمدی پس از سال‌ها یک فیلم سینمایی اجتماعی - خانوادگی ساخته است این فیلم با بازی حسن یاری، هنگامه قاضیانی، شمس فضل‌ا...ی، ثریا قاسمی، اکبر عبدی، ساخته شده و به نوعی آموزش برقراری ارتباط با فرزند برای خانواده‌ها محسوب می‌شود. این فیلم نیز در رسانه ملی از تبلیغ سینمایی برخوردار است این فیلم از پنجم آبان اکران شده است و در این مدت بالغ بر سیصد و هشتاد میلیون فروخته است.

ارغوان

همکاری مشترک امید بنکدار و کیوان علیمحمدی در ساخت فیلم ارغوان با بازی مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، شقایق فراهانی، آزاده صمدی، الهام کردا و معرفی اسماعیلی کاشی در مدت بیش از یک ماه اکران به فروش دویست میلیون تومان دست یافته است.

ناهید

آیدا پناهنده در اولین تجربه فیلم سینمایی خود با بازی گرفتن از ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده، یک فیلم اجتماعی ساخته است که از بیست و هفتم آبان اکران شد تا نیمه آذر فروش بالغ بر صد و سی میلیون تومان داشت.

بازگشت لوک خوش شانس

این فیلم تنها اثر کمدی اکران پاییز است که با بازی قدرت‌ا... ایزدی، فتحعلی اویسی، سیاوش خیرابی و ... از بیستم آبان اکران خود را آغاز کرده و تا کنون کمتر از صد میلیون تومان فروش داشته است.

این سیب هم برای تو

سیروس الوند جدیدترین ساخته خود را با بازی پژمان بازغی، چنگیز جلیلوند، رعنا آزادی‌دره، پریناز ایزدیار و امیرعلی دانایی به اکران عمومی رساند این اثر اجتماعی که از بیست و هفتم آبان به روی پرده سینماها رفت تا کنون بالغ بر 120 تومان فروش داشته است.

ماهی سیاه کوچولو

یکی از فیلم‌هایی که اقبال کمتری نسبت به رقیبان خود داشته «ماهی سیاه کوچولو» مجید اسماعیلی است که با بازی مریلا زارعی مصطفی زمانی و همایون ارشادی ساخته شد این فیلم که از پنجم آبان به روی پرده سینما رفته تا کنون کمتر از 40 میلیون تومان فروش داشته است.

انیمیشن رئال «مبارزان کوچک»

این اثر سینمایی با بازی یوسف شراره رخام مهران رجبی، شهاب عباسی،‌ سیاوش مفید و ... در سال 94 ساخته شده در مدت دو ماه اکران خود از 15 مهر فروش کمتر از چهل میلیون تومان فروش داشته است.

بچگیتو فراموش نکن

جلال فاطمی با ساخت یک فیلم کمدی در ژانر کودک و نوجوان به سینماهای کشور آمده است بازیگران این فیلم اکبر عبدی، فرهاد آئیش، بهاره‌ رهنما،‌ بهنام تشکر، مجید شهریاری، مهران رجبی، مائده طهماسبی و ... هستند.این فیلم از 12 آذر ماه به روی پرده رفته است و در مدت یک هفته نزدیک به سی میلیون تومان فروش داشته است.

360 درجه

سام قریبیان در اولین تجربه فیلمسازی خود در سینما با ساخت یک فیلم جنایی و ماجرایی و حضور در جشنواره فیلم فجر بین‌المللی به سینماها آمده است این فیلم از مهر اکران شد و در مدت دو اکران خود سیصد و پنجاه میلیون تومان در گیشه فروش داشته است.رضا رویگری میلاد کی‌مرام، امیر آقایی، ناصر آقایی، حبیب‌ اسماعیلی، پریناز ایزدبار، میترا حجار، بهاره رهنما و ... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

دو دوست

محمد بانکی با بازی حمید عسگری، الهام حمیدی، سحر قریشی،‌ پوراندخت مهمین و خودش یک فیلم اجتماعی ساخته است و حمید عسگری خواننده پاپ کشور نقش اصلی فیلم است این فیلم که از آغاز مهر، اکران شده فروش بالغ بر دویست میلیون تومان داشته است.

چهارشنبه خون به پا می‌شود

حماسه پارسا در اولین تجربه فیلمسازی خود در سینما با بازی فرامرز قریبیان، حامد بهداد، همایون ارشادی و ... یک فیلم پلیسی- اکشن ساخته است این فیلم که نویسندگی آن نیز برعهده پارسا بوده از بیستم آبان اکران شده و تا نیمه آذر بالغ بر 36 میلیون تومان فروش داشته است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل افت فروش گیشه پاییز در تنوع نداشتن موضوعی جدول اکران پاییز بوده است برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها به دلیل کمبود سالن نمایش و البته ایام سوگواری دو ماه محرم و صفر می‌تواند از دلایل دیگر این افت استقبال از سینما باشد


ویدیو : خزان زرد سینما