خداداد: دروغ فوتبال وارد جامعه خواهد شد : خداداد می گوید حتی آدم هایی که در ...


خداداد می گوید حتی آدم هایی که در فوتبال نیستند می دانند لیست قرارداد چند باشگاه دروغ است. خبرآنلاین: خداداد عزیزی با صراحت لهجه پاسخگوی سؤالات ما شد و درباره غیرواقعی بودن ارقام اعلامی قرارداد بازیکنان هشدارهایی داد که منطقی به نظر می‌‌رسد. بخوانید.

‌ هفته اول لیگ برتر را دیدید؟

بله، تقریباً چند بازی را رصد كردم اما زود است درباره تیم‌ها اظهارنظر كنیم.

‌كدام تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات عملكرد بهتری داشتند؟

استقلال، سپاهان و پرسپولیس هم تیم‌های بزرگی هستند و هم خوب پول خرج می‌كنند و طبیعتاً بازیكنان با‌كیفیت‌تر را استخدام می‌كنند. پیكان هم چند بازیكن خوب جذب كرد. در این میان تیمی مثل استقلال یك كار خوب انجام داد و دست به جوانگرایی زد، درست كاری كه پارسال پرسپولیس انجام داد و تنها نكته منفی در كارنامه استقلال از دست دادن مهدی رحمتی بود.

‌ به جایش فروزان و داسیلوا را گرفته‌اند.

هیچ وقت رحمتی را با این تجربه و كیفیت با دروازه‌بان‌های دیگر مقایسه نكنید، حتی معتقدم اگر رحمتی در جام‌جهانی حضور داشت گل‌های خورده تیم‌ملی كمتر می‌شد و استقلال امسال باید خیلی مراقب دروازه خود باشد تا ضربه نخورد.

بحث نقل و انتقالات به میان آمد، امسال همه باشگاه‌ها لیست هزینه‌هایشان را اعلام كردند. به نظر شما هزینه‌های اعلام شده صحت دارند؟

حتی آدم‌هایی كه در فوتبال نیستند، می‌دانند لیست قرارداد دو، سه باشگاه دروغ است و صادقانه می‌گویم این كار دزدی از جیب بیت‌المال است. وقتی بازیكن 5/2 میلیارد می‌گیرد اما قراردادش یك میلیارد اعلام می‌شود براساس این مبلغ مالیات می‌دهد، مالیات برای صندوق مملكت و بیت‌المال است و آقایان با این كار خودشان را مدیون مردم ایران می‌كنند و اگر به آخرت اعتقاد دارند باید بدانند فوتبال این‌قدر ارزش ندارد كه آدم آخرتش را به مخاطره بیندازد. اگر به آخرت اعتقاد دارند و این حرف من تكانشان می‌دهد سریع اشتباه بزرگشان را اصلاح كنند، اگر می‌بینند نمی‌توانند به صورت علنی به اشتباهاتشان اعتراف كنند به صورت پنهانی كاری انجام دهند تا مالیات رقم اصلی قرارداد بازیكنان به صندوق بیت‌المال منتقل شود.

‌جالب اینجاست پافشاری می‌كنند كه ارقام اعلام شده صحت دارد؟

كسی كه بقیه را احمق فرض كند از همه نادان‌تر است. با این كار دارند قُبح دروغگویی را از بین می‌برند، فوتبال یك پدیده مهم و تأثیرگذار در اجتماع است و حتی نوجوانان با علاقه پیگیر مسائل ریز و درشت قراردادها هستند و با از بین رفتن قبح دروغگویی آسیب‌ بزرگی به فرهنگ و اخلاق مردم ما وارد خواهد شد و امیدوارم مسئولان فكری به حال این اتفاق ناخوشایند كنند. مثالی است كه می‌گوید آمدند ابروی طرف را درست كنند زدند چشمش را كور كردند و این مصداق فوتبال ماست، آمدند یك كاری كنند هزینه‌ها كاهش یابد اما نه‌تنها كاهش نیافت بلكه افزایش پیدا كرد و به الگویی برای دروغگویی و ظاهرسازی و سندسازی تبدیل شد. این اختراعات مختص فوتبال ماست. از اختراع قانون 27 ساله‌ها برای تیم‌ملی در دهه 60 آغاز شد، به عدم استخدام دروازه‌بان خارجی، عدم حضور بازیكن خارجی در لیگ یك، سقف قراردادها و اكنون سقف بودجه برای باشگاه‌ها منجر شده است. یك كار خوب فدراسیون اجبار به استفاده از بازیكنان جوان در تیم‌ها بوده و نمی‌توان گفت این كار به نفع فوتبال نیست، هرچند در هیچ جا مرسوم نبوده است، ولی سقف قرارداد و بودجه باشگاه‌ها منطقی نیست، چرا به باشگاه اجبار می‌شود؟ همه باشگاه‌ها دارند از دولت پول می‌گیرند، خب دولت ندهد، آنهایی كه اسپانسر خصوصی دارند از بودجه خودشان استفاده می‌كنند و آسیبی به بیت‌المال نمی‌رسانند اصلاً بروند 100 میلیارد خرج كنند، اما یادتان باشد یك مؤسسه خصوصی یك ریال هم پول مفت خرج نمی‌كند.


كروش هم قرار است 20 مرداد بیاید. به نظرت برای جام ملت‌ها با تیم جام‌جهانی برویم استرالیا تا عنوان بگیریم یا باید تحول ایجاد شود؟

جام ملت‌های آسیا كه مسابقات پیشكسوتان فوتبال نیست كه تیم جام‌جهانی به آن اعزام شود! تیم‌ملی نیاز به جوانگرایی دارد، تیم جام جهانی در بازی با نیجریه و آرژانتین دنبال مساوی بود كه تدافعی بازی می‌كرد و تا خواست از بوسنی امتیاز بگیرد شكست خورد چون حمله كردن بلد نبود و خود ملی‌پوشان در مصاحبه‌هایشان گفتند برای حمله كردن و گلزنی تمرینات لازم را نداشتند. در جام ملت‌های آسیا با قطر، امارات و بحرین همگروه هستیم كه می‌خواهند یك بازیكن به امید ضدحمله بگذارند وسط زمین و 9 نفر دیگر روی خط یك سوم دفاعی بزنند زیر توپ! اگر تیم جام‌جهانی ایران به جام ملت‌ها برود و با آن شیوه بازی كند مسابقات به والیبال یا سپك‌تاكرا تغییر خواهد یافت چون از این‌ور زمین ما می‌زنیم زیر توپ و آن طرف آنها (خنده). كروش در سال‌های گذشته در نتیجه‌گیری موفق بوده ولی تغییری در ساختار تیم‌ملی ایجاد نكرده است و برای جام ملت‌ها باید این تغییرات را ایجاد كند. ما نیاز به انجام فوتبالی پویاتر و هجومی داریم و نفرات حاضر در جام‌جهانی اكثراً بازی هجومی را فراموش كرده‌اند چون در 3، 4سال گذشته عادت به بازی دفاعی و بزن زیرش پیدا كرده‌اند و ترك عادت در این سن و سال برایشان سخت است.


ویدیو : خداداد: دروغ فوتبال وارد جامعه خواهد شد