خداحافظی تلخ با روبات P67 : احتمالا دیگر امیدی به برقراری ارتباط با روبات «فیله» ...


احتمالا دیگر امیدی به برقراری ارتباط با روبات «فیله» که این روزها بر روی دنباله دار P۶۷ قرار گرفته است نباید داشت. خبرگزاری مهر: تیم دانشمندانی که پروژه کاوشگر روزتا را کنترل می کنند به محیط سخت و خشن دنباله دار P۶۷ و محل نامناسب استقرار روبات آن یعنی فیله اشاره کرده و دیگر امیدی به برقراری ارتباط با آن ندارند.

استفن آلمک مدیر پروژه فیله در مرکز هوافضای آلمان گفت: متأسفانه شانس اینکه روبات فیله بتواند با تیم ما در مرکز کنترل ارتباط برقرار کند تقریبا صفر است.

وی افزود: این روزها دیگر فرمانی به روبات فیله صادر نمی کنیم و به همین دلیل اگر سیگنالی از آن دریافت کنیم جای بسی تعجب خواهد داشت.

روبات , خداحافظی , خداحافظی تلخ

روبات فیله در دوازدهم نوامبر سال ۲۰۱۴ و درحالی که پیشتر از آن از کاوشگر روزتا جدا شده بود بر روی دنباله دار P۶۷ فرود آمد تا یکی از تاریخی ترین رویدادهای علوم فضانوردی رقم خورده باشد اما این فرود دانشمندان را خوشحال نکرد زیرا در نقطه ای صورت گرفت که در معرض تابش خورشید نبوده و به همین دلیل ذخیره انرژی باتری های آن تقریبا تمام شده است.

دانشمندان آژانس فضانوردی اروپا (اسا) اعلام کردند که این روبات پیشرفته پس از فرود ناموفق بر روی این دنباله دار در نقطه ای که حدود یک کیلومتر دورتر از هدف اصلی بود مستقر شد و بدین ترتیب تمام محاسبات و برنامه ریزیهای پروژه دستخوش تغییر شد.

البته اسا اعلام کرده که روبات فیله ۸۰ درصد آزمایشات علمی از پیش برنامه ریزی شده را در همان روزهای نخست فرود آمدن بر روی دنباله دار P۶۷ و تا قبل از فرو رفتن به خواب با موفقیت انجام داده بود.


ویدیو : خداحافظی تلخ با روبات P67