خداحافظ، ویزای شینگن! : حملاتی که باعث شد پاریس چند روزی را در رعب و و حشت ...


حملاتی که باعث شد پاریس چند روزی را در رعب و و حشت بگذراند؛ ممکن است حذف پیمان شینگن را در پی داشته باشد.



روزنامه هفت صبح - ابوالفضل صالحی: حملاتی که باعث شد پاریس چند روزی را در رعب و و حشت بگذراند؛ ممکن است حذف پیمان شینگن را در پی داشته باشد.

تبعات حملات فرانسه و گروگانگیری های زنجیره ای در پاریس خیلی زود خودش را نشان داده است. برخی مقامات کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و اسپانیا گفته اند که باید در قوانین مربوط به ویزای شینگن بازنگری شود. زمزمه ها در مورد تغییر در سیستم شینگن از فرانسه شروع شده است؛ از پاریس، همانجایی که تروریست های داعش نخستین حمله خود در سال 2015 به قاره سبز را از آنجا کلید زدند.

«برنار کازنوو» وزیر کشور فرذانسه در سخنرانی که داشته، گفته است قراردادهای اروپایی مبارزه با تروریسم دیگر جوابگوی وضعیت حاضر نیست: «ما چاره ای نداریم که سیستم شینگن را با شرایط موجود مطابقت داده و ورود افراد از مرزها را کنترل کنیم.»

ویزای شینگن , ویزای شینگن چیست , قیمت ویزای شینگن

او در ادامه حرف های خود بیان کرده که «فرانسه در این زمینه با کشورهای دیگر نیز وارد بحث و گفتگو شده است.»

کازنوو علاوه بر این گفته است که با رییس اتحادیه اروپا نیز مذاکره داشته و از او خواسته است که جلسه ای در این مورد و با حضور وزرای کشور و دادگستری کشورهای اروپایی برگزار شود.

وزیر کشور کابینه «مانوئل والس» تاکید کرده که هدف از این گردهمایی باید اتخاذ «تصمیمات عینی» باشد. کازنوو اما تنها سیاستمدار فرانسوی نیست که در این مورد اظهارنظر کرده است. «نیکولا سارکوزی» که از او به عنوان رقیب آینده «فرانسوا اولاند» در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 یاد می شود، با انتشار توییتی در حساب کاربری خود روی توییتر، با صراحت در این مورد اظهارنظر کرده است: «باید سیستم را تغییر داد؛ باید از شینگن خارج شویم و دوباره کنترل ها را در مرز از سر بگیریم.»

این اظهارنظر البته با واکنش کاربران صفحه او روبرو شده و بسیاری از فرانسوی ها با این گفته سارکو مخالفت کرده اند. داستان بلند شدن صداها برای تغییر در سیستم ویزای شینگن اما به فرانسه ختم نمی شود.

ژرمن ها و ماتادورها بله، ایتالیایی ها خیر

حرف های وزیر کشور فرانسه بلافاصله با نظر مثبت وزیر کشور آلمان روبرو شده است. «توماس دی میزیر» وزیر کشور آلمان گفته است که از نظر او نیز «اروپا با یک وضعیت اورژانسی روبرو است.»

کازنوو وزیر کشور فرانسه در بخشی از حرف های خودگفته است که علت تلاش برای تغییر در شینگن به دلیل «وضعیت بحرانی اروپا» است. وزیر کشور آلمان برای گفته های خود به آمار اروپایی هایی پرداخته که برای پیوستن به گروه های تروریستی این کشور را ترک کرده اند: «سه هزار جنگجو اروپا را ترک کرده اند تا به گروه های جهادی بپیوندند. ما نمی خواهیم که اروپا به صادرکننده تروریست تبدیل شود و ترس و وحشت این قاره را فرا گیرد. ما نمی خواهیم که این جنگجویان بدون هیچ مشکلی به اروپا بازگشته و با خیال راحت به طرح ریزی حمله های تروریستی در سرتاسر اروپا بپردازند. هم در سطح ملی و هم در سطح اروپا به اقدامات فوری نیاز داریم.»

علاوه بر این وزیر کشور فرانسه گفته است باید دسته بندی تازه ای با عنوان «جنگجویان خارجی» به فهرست افرادی که پلیس به آنها مظنون است اضافه شده و هویت آنها در مرزهای اروپایی کنترل شوند. پیشنهادی که وزیر امور خارجه آلماننیز آن را تایید کرده است. این فهرست اکنون سه دسته بندی دارد که شامل مجرمان، جانیان و فراری هاست.

در همین حال اسپانیا نیز گفته است قصد دارد در قراردادهای شینگن تغییراتی ایجاد کند تا بتواند مرزها را کنترل کرده و از تحرکات جهانگردانی که در حال بازگشت به اروپا هستند جلوگیری کند. «خورخه فرناندز دیاز» وزیر کشور اسپانیا به «ال پائیس» گفته است: «ما در آینده نزدیک قصد داریم حفاظت از مرزها را تقویت کنیم و ممکن است در نتیجه چنین تصمیمی، نیاز باشد تغییراتی نیز در قراردادهای شینگن اعمال کنیم.»

این در حالی است که وزرای امنیت اتحادیه اروپا و ایالات متحده روز یکشنبه و پیش از برگزاری راهپیمایی وحدت در پاریس، به دفت روزیر کشور فرانسه رفتند تا در مورد تهدیدهای آینده نیروهای افراطی به راهکاری مشترک برسند. وزیر کشور اسپانیا گفته است که «راحتی رفت و آمد در اتحادیه اروپا تحرکات جریان های جهادی را در کشور ما و هر کشوری که بخواهند، تسهیل می کند.»

ویزای دانشجویی شینگن , ویزای دانشجویی قبرس شینگن , ویزای کانادا

با اینحال وزیر امور خارجه ایتالیا با تغییر در سیستم شینگن مخالفت کرده است. «پائولو جنتیلونی» وزیر کشور ایتالیا گفته است: «فسخ قرارداد شینگن آن هم به دلیل تهدیدهای تروریستی یک اشتباه مضحک است. شینگن آزادی رفت و آمد ما را تضمین می کند و از بین بردن این آزادی به دلیل فشار چند ده تروریست، هدیه ای بزرگ برای تروریست ها خواهد بود.»

او گفته است که دولت ایتالیا لایحه ای را برای پشتیبانی از تقویت و سازماندهی مجدد مبارزه با تروریسم تقدیم مجلس خواهد کرد.

پیمان شینگن موافقت نامه ای است که به برداشته شدن مرز بین شش کشور اروپایی انجامید و امکان مسافرت بدون روادید بین این کشورها را فراهم کرد. این پیمان در سال 1985 در لوکزامبورگ و بین پنج کشور بلژیک، فرانسه، آلمان غربی، هلند و لوکزامبورگ به امضا رسید و کشورهای دیگر به تدریج به آن ملحق شدند. در حال حاضر 26 کشور اروپایی از قوانین این پیمان پیروی می کنند.


ویدیو : خداحافظ، ویزای شینگن!