خبرگزاری رسمی صربستان تعطیل شد : خبرگزاری دولتی صربستان (تانیوگ) با 72 سال ...


خبرگزاری دولتی صربستان (تانیوگ) با 72 سال سابقه فعالیت خبری پس از دوبار تلاش ناموفق برای واگذاری به بخش خصوصی، خبر از تعطیلی این رسانه داد که افکار عمومی در داخل و برخی خبرگزاری های خارجی خواستار ادامه فعالیت آن شدند. خبرگزاری ایرنا: خبرگزاری دولتی صربستان (تانیوگ) با 72 سال سابقه فعالیت خبری پس از دوبار تلاش ناموفق برای واگذاری به بخش خصوصی، خبر از تعطیلی این رسانه داد که افکار عمومی در داخل و برخی خبرگزاری های خارجی خواستار ادامه فعالیت آن شدند.

آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان که در موقع اعلام تعطیلی خبرگزاری تانیوگ در خارج از کشور بود نارضایتی خود را از خبر تعطیلی تانیوگ توسط 'ایوان تاسوواتس' وزیر فرهنگ صربستان بیان داشت و گفت که دولت برای حفظ تانیوگ و ادامه فعالیت رسانه ای آن تلاش می کند.

ووچیچ همچنین با اشاره به اینکه تمامی امکانات خود را برای اینکه تمامی شاغلین تانیوگ به کار خود ادامه بدهند به کار می گیرد، گفت که تلاش بر این است با تجهیزات و مکانی که تانیوگ دارد راهی برای کمک به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در تانیوگ پیدا شود.

ساشا میرکوویچ معاون وزیر فرهنگ صربستان گفت که تانیوگ به عنوان خبرگزاری دولتی می بایستی به بقای رسانه ای خود ادامه بدهد و دولت صربستان و مجلس در چارچوب قانون بایستی راهی برای آن پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه تلاش خواهد کرد که هر چه سریعتر اقدامی برای حفظ تانیوگ و شاغلین آن صورت بگیرد، گفت؛ افرادی که در تانیوگ کار می کنند حرفه ای هستند و نباید اجازه داد که آنها بیکار شوند.

«برانکا جوکیچ» مدیرعامل خبرگزاری تانیوگ نیز در این خصوص گفت که در دیداری که با نخست وزیر صربستان در مورد فعالیت خبرگزاری داشت، قرار شد که راه حلی برای ادامه فعالیت تانیوگ پیدا شود.

وی با اشاره به اینکه آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان با تعطیلی تانیوگ مخالف می باشد، گفت که کاملا واضح است که تانیوگ نمی تواند به عنوان نهاد دولتی به فعالیت خود ادامه بدهد، ولی دولت خواهان تعطیل شدن آژانس خبرگزاری تانیوگ نیست.

جوکیچ خاطرنشان ساخت که تانیوگ 170 کارمند دایمی دارد و ده نفر داوطلبانه با این خبرگزاری همکاری می کنند.

وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، واگذاری رسانه های خبری دولتی از جمله تانیوگ به بخش خصوصی در اوت سال 2014 در مجلس به تصویب رسید لذا خاطر نشان می شود که مهلت واگذاری تانیوگ به بخش غیردولتی در ماه ژوئن امسال به پایان رسید و تا آخر اکتبر سال جاری تمدید شد و در این مدت خریداری برای آن پیدا نشد و به هیمن دلیل و براساس قانون، پس از پایان مهلت مقرر، تصمیم تعطیلی تانیوگ اعلام گردید.

آلکساندر وولین وزیر کار و امور اجتماعی دولت صربستان و رهبر جنبش سوسیالیست ها بر این باور است که هنوز فضا برای خریداری تانیوگ از سوی بخش خصوصی وجود دارد و وی شخصا مایل است آژانس خبرگزاری تانیوگ به فعالیت رسانه ای خود به هر شکلی ادامه بدهد.

وی گفت مرحله واگذاری تانیوگ به عنوان یک نهاد دولتی به بخش خصوصی با 534 شرکت دیگر یکی است و در چارچوب قانون مراحل واگذاری آن به بخش غیردولتی عمل می شود.

آژانس خبرگزاری تانیوگ در 5 نوامبر 1943تاسیس شده و فراز و نشیب های زیادی را در طول فعالیت خود داشته است و خاطر نشان می شود که تانیوگ زمانی در زمره خبرگزاری های بزرگ جهان مطرح بوده است.

در حمایت از ادامه فعالیت رسانه ای تانیوگ به عنوان یکی از قدیمیترین و معتبرترین خبرگزاری ها در اروپا و جهان نشستی از طرف انجمن آژانس های خبرگزاری اروپا ( EANA ) در مورد آینده تانیوگ در لندن برگزار خواهد شد که در آن اهمیت این خبرگزاری و ادامه فعالیت آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

اکثریت رسانه های خبری، سردبیران و خبرنگاران، نمایندگان نهادهای فرهنگی و سیاسی صربستان و همچنین برخی از آژانس های خبری جهان از جمله آژانس خبرگزاری پرتغالی لوسا، خبرگزاری اتریسی AP، خبرگزاری فرانسه AFP، آلمان DPA، خبرگزاری تاس روسیه و خبرگزاری های اسپانیا و آنسا از ایتالیا از تعطیل شدن تانیوگ ابراز نارضایتی کرده اند.

بر اساس آمارهای انتشار یافته، خبرگزاری تانیوگ سالانه حدود 365 هزار اطلاعات به صورت متن، گزارش تصویری، عکس و گزارش صوتی منتشر می کند و نسبت به دیگر خبرگزاری ها در منطقه بیشترین بازدید کننده را دارد.

این خبرگزاری با داشتن 180 خبرنگار، عکاس، فیلمبردار و گزارشگر روزانه حدود 400 خبر و گزارش مربوط یه وقایع داخلی و خارجی تولید می کند که از این تعداد 100 گزارش تصویری است.


ویدیو : خبرگزاری رسمی صربستان تعطیل شد