خاوری طی‌الارض کرده اما من مفسد فی‌الارض شده‌ام : ششمین جلسه دادگاه رسیدگی ...



دحو الارض , اعمال دحو الارض , دهو الارض

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی ۳ هزار میلیارد تومانی، در حالی برگزار می‌شود که بر اساس شنیده‌ها، احتمالاً جلسه امروز در قالب دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.

 

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ناصر سراج با رسیدگی به اتهامات «س. ک» رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز و همچنین «س. م» رئیس بانک ملی کیش آغاز شد و  شنیده‌ها حاکی است که در صورت ادامه یافتن دادگاه و با نظر قاضی، نوبت عصر دادگاه امروز به اتهامات «ب. ب»، دیگر متهم پرونده که خودش را چشم راست مه‌آفرید امیر خسروی می‌داند، رسیدگی خواهد شد.

 

در ابتدای این جلسه، قاضی سراج با اعلام اینکه در جلسه گذشته دادستان تهران چندین بار خواستار وقت برای صحبت شد اما به علت کمبود وقت این امر محقق نشد، افزوذ: در این جلسه نماینده دادستان توضیحات خود را در ابتدای جلسه اعلام کند.

 

حسابهای گروه آریا شفاف نیست

پس از توضیحات قاضی، فراهانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و سخنان خود را با ترجمه آیاتی از قرآن کریم درباره کتمان حقیقت آغاز کرد.

 

فراهانی نماینده دادستان تهران گفت: فساد اقتصادی مولد بسیاری از جرایم و آثار آن بسیار گسترده است؛ به همین دلیل متهمان این پرونده مستحق سنگین‌ترین مجازات هستند.

 

وی افزود: این گروه عدم شفافیت در ثبت حساب‌ها و اموال خود را داشتند که نشان‌دهنده عدم فعالیت اقتصادی سالم و صحیح است. این شرکت در بسیاری از موارد به دنبال فرار مالیاتی و کتمان همه فعالیت‌ها بوده‌اند و نه‌تنها وجوه دریافتی از بانک‌ها را در تولید مصرف نکردند بلکه آن را در مسیر مقاصد شخصی و غیرتولیدی هزینه‌ کردند. دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در دفا‌تر گروه ثبت نشده و پول‌ها به حساب مه آفرید و شرکت امیر منصور آریا ریخته می‌شد.

 

فراهانی گفت: هیچ کدام از وجوه دریافت شده از بانک‌ها که به نام گروه ملی بوده در‌‌ همان جا مصرف نشده و اعضای این گروه در مواجهه با افراد مختلف فعالیت خود را محرمانه خوانده تا کسی از آن‌ها توضیح نخواهد. این گروه همواره سعی کرده حسابرسی شرکت‌های صوری را جزیره‌ای انجام دهد که سرانجام این کار فرار مالیاتی بوده است.

 

نماینده دادستان ادامه داد: با بررسی انجام شده می‌توان فهمید که در زمان مدیریت آریا، بدهی گروه ملی افزایش یافته است که نشان‌دهنده عدم مدیریت صحیح و همچنین نیت شوم گروه است. در بسیاری از موارد اصلا در قبال گشایش ال‌سی‌ها نه کالایی داد و ستد شده و نه اصول اولیه بازگشایی رعایت شده است.

 

فراهانی افزود: در اثبات رد ادعای وکلا باید گفت جمع کل گردش حساب خسروی در سال‌های ۸۸ تا ۹۰، ۳۱ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال بوده است. کشور برای پیشرفت نیازی به پرداخت رشوه ندارد و بدون جعل هم می‌توان در راه پیشرفت کشور قدم برداشت.

 

مه‌آفرید مانند نخ تسبیح عمل می‌کرد

وی گفت: مه‌آفرید نخ تسبیحی بود تا دانه‌های تسبیحی که قرار بود این جرایم را انجام دهند به هم متصل کند. آن‌ها شبکه مافیا تشکیل دادند؛ شبکه‌ای که برخی از مدیران بانک، برخی نمایندگان مجلس، بازنشستگان قضائی-امنیتی، اطلاعاتی و سازمان خصوصی سازی در آن وارد شده‌اند.

 

فراهانی با اشاره به تعدد حساب‌های بانکی و استفاده از مدیران موجه استانی، تعداد بالای ال‌سی‌ها و رشد انفجاری ۱۵۴ درصدی‌ شرکت‌ها گفت: آمار نشان می‌دهد که این گروه ۵ یا ۶ شرکت بیشتر نبوده است و از سال ۸۵ جهش خود را شروع کرده اما از سال ۸۸ تا ۹۰ این رشد انفجاری بالا می‌رود که ناشی از جرم و فساد است لذا این ادعا که ما سوءنیت نداشته‌ایم در مورد تمام مته‌مان قابل قبول نیست.

 

گروه آریا دفتر هواپیمایی هم داشت

در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به فساد بزرگ مالی، «س. ک» رئیس بانک صادرات شعبه گروه ملی اهواز برای آخرین دفاع در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای «ر» از من خواسته بود ال‌سی‌ها را باز کنم. من از آشنایی او و خسروی باخبر نبودم.

 

وی با بیان اینکه قصد ضربه زدن به نظام را نداشتم، گفت: تمام هزینه‌ بلیط‌های مرا شرکت آریا تقبل می‌کرد. این گروه دفتر هواپیمایی داشت.

 

تمام شبکه بانک از موضوع ال‌سی‌ها باخبر بود؛ می‌توانم ثابت کنم

متهم گفت: پولی که خسروی به من داد خیریه بود و کلا ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان گرفتم. تمام شبکه بانک صادرات از موضوع بازگشایی ال‌سی‌ها باخبر بودند.

در ادامه قاضی به متهم گفت: چرا در هر جلسه ۵۰ میلیون تومان از پول‌ها را کم می‌کنید که متهم پاسخ داد: قبول دارم پول را گرفتم. از بانک صادرات اهواز تا مدیران در تهران موضوع را می‌دانستند و می‌توانم این را با دلیل ثابت کنم.

 

وی در ادامه دفاعیات خود گفت: خسروی از مشتریان خاص بود و اعتبارسنجی او توسط اعتبارات کار‌شناسان بانک صادرات انجام می‌شد. من قرار نبود در شعبه کار استعلام را انجام دهم.

متهم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چرا بازرسان متوجه چیزی نشدند گفت: تمام چیزهایی که می‌گویم مربوط به قبل از دستگیری است. بیش از ۴۰ بار از شعبه بازرسی شد اما کسی نگاه نکرد که چرا شماره برخی از ال‌سی‌ها وجود ندارد. من هیچگونه جعلی انجام ندادم.

 

اگر می‌خواستم پولشویی کنم سراغ اسلحه می‌رفتم!

قاضی سراج با اشاره به اینکه ۱۰۳ سند تسهیلات ثبت نشده است از متهم خواست در این باره توضیح دهد که متهم مدعی شد: بیش از ۳۰ بار از شعبه بازدید شد اما این موضوع را نفهمیدند. حتی برخی شماره‌ها نیز خالی بود. من هیچ سندی را جعل نکرده‌ام.

وی ادامه داد: من مهر و امضای خودم را می‌زدم، چرا نماینده حقوقی و وکیل بانک صادرات می‌گوید جعل شده است؟ چرا به من اتهام پولشویی می‌زنید؟ اگر می‌خواستم پولشویی کنم که می‌رفتم و اسلحه قاچاق می‌کردم. من رشوه نداده‌ام.

 

متهم در پاسخ به این سوال قاضی که پس چه کسی به «ر» پول داد گفت: به من گفتند بابت کاری به او ۳۰ میلیون تومان بدهم که البته او نیز برایم کاری انجام نداد.

قاضی گفت: به این کار حق‌السکوت می‌گویند و شما برای پرداخت پول به خسروی از هم سبقت می‌گرفتید و این نشان‌دهنده باندی بودنتان است.

 

مدیر بانک صادرات اهواز در ادامه دفاعیات خود گفت: مدیران بانک می‌دانستند آن‌ها قصد تنزیل دارند. مه آفرید نیز موضوع را به مدیران اطلاع داده بود.

قاضی از متهم در خصوص اینکه اگر تمامی مدیران در جریان بودند چرا این موارد ثبت نمی‌شد توضیح دهد که آقای «ک» در این باره افزود: به دلیل اینکه مجوز نداشتم خواستم کمک کنم.

 

ال‌سی‌ها را ثبت نمی‌کردم چون غیر قانونی بود

متهم درباره اینکه چرا ال‌سی‌ها را ثبت نمی‌کردند گفت: من بیشتر از اندازه سقف مجوزم گشایش کردم به همین دلیل ثبت نمی‌کردم. چون غیرقانونی بود این کار را کردم.

 

بعد از متهم، وکیل وی در جایگاه قرار گرفت و گفت: بحث فساد فی‌الارض فاقد جنبه‌های معنوی و مادی جرم است. به واسطه ارتباطات گسترده خسروی با مدیران به نظر می‌رسد موکل من با فساد ارتباطی ندارد. گویا پرونده دیگری باید باشد. به نظر می‌رسد نمی‌توان گفت چون موکل من همکاری داشته است اتهام عضویت در باند را به او زد.

وی ادامه داد: از موکل من به عنوان ابزار استفاده شده است؛ موکلم مفسد نیست و هیچگاه در کار شبکه‌ای شرکت نمی‌کرد.

 

بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات، رسیدگی به اتهامات این متهم به پایان رسید و وکیل وی عنوان کرد که مشروح دفاعیات خود را در قالب لایحه ارائه خواهد کرد.

 

۷ ماه زندان بودن خودش یک‌جور طلبگی و دانشگاه رفتن است

در ادامه ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی، «س. م» مدیر بانک ملی شعبه کیش در جایگاه قرار گرفت و در اظهارات قابل تأمل خود با بیان اینکه ۱۸ سال کار مدیریتی کردم گفت: ۷ ماه زندان بودن خودش یک‌جور طلبگی و دانشگاه رفتن است. در این مدت ۵ بار قرآن را ختم کردم. با نهج‌البلاغه انس گرفتم و از خداوند ممنونم که اجازه داد آن‌ها را تجربه کنم.

وی ادامه داد: من رده ۵ چارت بانک ملی هستم. خسروی در سطر اول چارت است. آقای «الف» مدیر مستقیم من در کیش است که او هم در تهران است. من رئیس شعبه کیش هستم که یکی از ۲۰ شعبه زیرمجموعه «الف» است.

 

خاوری طی‌الارض کرده اما من مفسد فی‌الارض شده‌ام

متهم گفت: ۲۸ هزار میلیارد دیسکانت که تنها یک‌ششم کل آن در شعبه من اتفاق افتاده است. تمام این‌ها در یک رده هست و از آقای «الف» دستور تنزیل می‌گرفتیم. متأسفم از اینکه در جایی کار کردم که خاوری مدیرعامل آنجا بوده است. خاوری طی‌الارض کرده است اما من به عنوان فساد فی‌الارض متهم هستم. خاوری دارد عشق و حال می‌کند اما من و خانواده‌ام در حال زجر کشیدن هستیم.

 

وی خطاب به خاوری گفت: شما به مملکتت پشت کردی اما مطمئنم که دستگیر می‌شوی و در روز قیامت جواب این کارت را خواهی داد. شما پا روی خون شهدا گذاشتی اما من در یک دادگاه صالح محاکمه می‌شوم و حداقل خیالم راحت است که در کشور خودم هستم.

 

بازرسی که پیش ما آمده بود با یک تلفن به تهران برگشت

«س. م» گفت: من برای همه کار‌هایم دستور کتبی و شفاهی گرفته‌ام. صبح‌ها که مدارک تنزیل را آماده می‌کردیم آن‌ها به سرعت جلسات را تشکیل می‌دادند. آقای «الف» بار‌ها گفته بود که مدیران بالا به من فشار می‌آورند. او به من می‌گفت مدیر بانک پشت قاضی است و نیازی به نگرانی نیست. بازرسی و حراست زیرمجموعه مدیرعامل بودند و من نمی‌توانستم به جایی بگویم.

 

وی افزود: بازرسی که پیش ما آمده بود با یک تلفن از دفتر مدیریت به تهران برگشت و اصلا بازرسی نکرد. از طرف آقای «الف» به من گفته شد که خسروی مشتری خوبی است. من جوابگوی کاری هستم که کردم.

 

قاضی: من که کار بانکی نکرده‌ام می‌دانم / متهم: به خدا قسم خبر نداشتم

قاضی گفت: من که کار بانکی نکرده‌ام می‌دانم نمی‌شود یک‌ بار فولاد ۳ هزار تریلی، ظرف ۵ ساعت جابه‌جا شود.

متهم گفت: به خدا قسم من خبر نداشتم؛ ما اهمال کردیم که برخی از مجوز‌ها را بررسی نکردیم.

 

وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه یک اهمال شما کشور را به این مشکلات انداخته است گفت: من رئیس هیئت ‌مدیره شعبات بانک‌های کیش و رئیس هیئت دوچرخه سواری کیش بودم. فرصت نظارت نداشتم و به همکاران زیردست خود اعتماد کرده بودم. من از کارهای ارزی و ال‌سی‌ها اطلاع نداشتم و کارمندان خود را به آقای الف ارجاع داده بودم و اگر محکوم شوم چوب عدم نظارت را خورده‌ام.

 

وکیل: هنوز هم مدارک موردنیاز برای گشایش‌های بین بانکی جا نیفتاده

وکیل مدافع متهم خطاب به قاضی گفت: هنوز هم مدارک موردنیاز برای گشایش‌های بین بانکی جا نیفتاده شما چطور از موکل من توقع دارید این موارد را بداند.

وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه باید آن‌ها را می‌دانست گفت: من درخواست کار‌شناسی پرونده را دارم تا موضوع مشخص شود.

قاضی از وکیل پرسید دقیقا کار‌شناسی چه موضوعی را می‌خواهید که وکیل گفت: می‌خواهم رعایت تمام موارد کار‌شناسی در پرونده شده باشد.

 

بعد از اظهارات وکیل و اخذ آخرین دفاعیات متهم، رسیدگی به اتهامات این متهم نیز به پایان رسید و دادگاه وارد رسیدگی به اخذ آخرین دفاع از متهم دیگر پرونده «ب. ب» شد./تابناک


ویدیو : خاوری طی‌الارض کرده اما من مفسد فی‌الارض شده‌ام