خانه گرم چوبی، به سبک هتل‌های کویری : خانه حورا در یك جای خلوت و كم تردد است؛ ...


خانه حورا در یك جای خلوت و كم تردد است؛ خانه‌ای كم نور و شاعرانه در طبقه اول ساختمانی نه‌چندان نوساز. از در خانه كه وارد می‌شوی حس می‌كنی به یكی از این هتل‌های شهرهای كویری رفته‌ای. مجله منزل - لیلا شكیب‌مهر: خانه حورا در یك جای خلوت و كم تردد است؛ خانه‌ای كم نور و شاعرانه در طبقه اول ساختمانی نه‌چندان نوساز. از در خانه كه وارد می‌شوی حس می‌كنی به یكی از این هتل‌های شهرهای كویری رفته‌ای. هتل‌هایی كه با بازسازی خانه‌های قدیمی شهر بنا شده‌اند و برای آدم خاطره‌انگیزند. در هر طرف از خانه مثل هتل مشیر یزد یا هتل گلشن میبد تكه‌ای اساس چوبی قدیمی به چشم می‌خورد كه حورا دستی به سرورویش كشیده و از آن استفاده كرده است.

او آدمی است كه در طول چهار سال زندگی مشترك‌ چهار خانه در كشورهای مختلف عوض كرده و زمانی كه به ایران برگشته كاملا می‌دانسته كه دوست دارد در چه خانه‌ای زندگی كند و چه مدل وسیله‌ای برای دكور خانه‌اش می‌خواهد. او با صرف كمترین هزینه، دكوری كاملا ایرانی برای خانه‌اش ساخته كه دیدن آن آدم را یاد خانه‌های تاریخی می‌اندازد. اما نكته‌ای وجود دارد كه این حس و حال را نسبت به خانه حورا كمی عوض می‌كند؛ آن هم اینكه نقشه خانه به خانه‌های ایرانی شباهتی ندارد.

حورا می‌گوید كسی كه این خانه را ساخته سال‌ها آمریكا زندگی كرده و نقشه را طبق اصول معماری آمریكایی ساخته است. طول خانه بسیار زیاد و عرض آن كم است. آن‌طور كه پیداست سازنده اعتقادی به داشتن اتاق‌های متعدد نداشته و فقط یك اتاق خواب در خانه ساخته است. علاوه بر تعداد كم اتاق خواب، این خانه تفاوت چشم‌گیری هم با خانه‌های ایرانی دارد و آن هم یكی بودن آشپزخانه و نشیمن است و قرار گرفتن این دو به‌عنوان كانون خانه. جزئیات زیر از دكوراسیون خانه حورا هاشمی كاملا نشانگر گرمی سلیقه و شخصیت‌اش است.

خانه چوبی , خانه های چوبی , ساکن خانه چوبی

نمای كلی خانه

هروقت صحبت از خانه‌هایی می‌شود كه دكوری گرم دارند و شبیه خانه‌های قدیمی هستند؛ خانه‌ای شلوغ را تصور می‌كنیم كه پر است از اجناس كهنه فروشی و عتیقه‌جاتی كه بی هیچ نظم و ترتیبی در گوشه و كنار قرار گرفته‌اند. اما این خانه با همین اسباب و اثاثیه مختصر و مفید در یك نمای كلی یك دكور گرم دارد كه نه شلوغی‌اش دل آدم را می‌زند و نه كم‌نوری‌اش افسرده‌ات می‌كند.

دوای بی‌حالی

حورا برای خرید این فرش وقت زیادی  صرف كرده است. او تعریف می‌كند كه همه بازار فرش را گشته تا فرشی پیدا كند كه به پذیرایی خانه‌اش رنگ و لعاب بدهد. قرار گرفتن این قالی خوش‌نقش در كنار پرده ساده قرمز و كوسن‌های هماهنگ با آن تركیب زیبایی را در عین سادگی درست كرده است. بودن كمد بزرگ در قسمت پذیرایی خانه هم راه و رسم خودش را دارد. این كمد كه جای زیادی را هم اشغال كرده از آنجایی‌كه با میز وسط مبل هماهنگی دارد توی ذوق نمی‌زند و اتفاقا در فضای خانه هماهنگی ایجاد كرده است. این بامبوهای زیبا را هم حورا ترجیح داده در خمره‌ای قرمز بگذارد تا هم كمی در خانه تفاوت ایجاد كند و هم ساقه بامبو در شرایط گلخانه‌ای رشد بهتری داشته باشد.



فرهنگ و هنر

عکس خانه چوبی , کتاب خانه چوبی , کف چوبی ب خانه

بد نیست گاهی نگاهی به خانه‌های مادر و مادربزرگ‌مان بیندازیم و از اجناسی كه كهنه‌اند و دل‌شان را زده‌اند استفاده كنیم. این میز را حورا از جهیزیه مادربزرگ گرفته  و یك رنگ ساده به آن زده است. بعد هم با یك ست فیروزه‌كوب اصفهان یك بخش خانه را نمایی از فرهنگ و هنر ایرانی كرده است.



زنده باد آشپزی

کف چوبی خانه , کفپوش چوبی خانه , وسایل چوبی خانه

آشپزخانه قسمتی از خانه است كه باید قبل از هرچیز آدم را به كاربری اصلی یعنی آشپزی ترغیب كند! چیدمان این آشپزخانه دقیقا همینطور است؛ نه دكور عجیب و غریبی دارد و نه آنقدر وسایلش روشن است كه آدم اصلا دلش نیاید از آنها استفاده كند. ظروف گلداری كه حورا خریده هم در تركیب با پرده، فضا را دلچسب‌تر كرده است.



ذهن زیبا

کتاب خانه چوبی انتیک , نقشه ساخت خانه چوبی , کانتر چوبی آشپز خانه

اگر كسی به آدم بگوید چمدان‌هایت را یك طرف خانه روی هم قرار بده و رویش میوه بچین، قطعا حرفش را شوخی می‌گیریم. از دور كه این سمت خانه را نگاه می‌كنی به ظاهر یك میز چوبی برش خورده می‌آید اما قدیمی و شبیه چمدان است. اما حورا واقعا چمدان‌های قدیمی مادربزرگ را روی هم چیده و با گذاشتن چند انار روی آنها دكوری جذاب و كم‌خرج در گوشه خانه‌اش درست كرده است. صندلی لهستانی هم كه كلا یك‌تنه به خانه تركیبی قدیمی و نوستالژیك می‌دهد، بهترین انتخاب برای كنار این دكور خلاقانه است.



نقطه كانونی

لوازم چوبی قدیمی خانه , خانه های چوبی در اتریش , درب چوبی جمع شو داخل خانه

این قسمت از خانه دقیقا روبه‌روی آشپزخانه و كنار درب ورودی است. ساختن این نقطه كانونی كه تركیبی است از میز تحریر و كتابخانه، نشان می‌دهد صاحبخانه اهل مطالعه و علم است.



اتاق آرامش

امیرحسین آرمان ساکن خانه چوبی , راه پله چوبی خانه دوبلکس , نمای خانه تان یک پوسته چوبی اضافه کنید

خیلی از ما ترجیح می‌دهیم اتاق خواب‌مان فضایی آرام و دكوری خلوت داشته باشد. حورا هم دقیقا جزو همین دسته است. محتویات اتاق خوابش یك تخت دونفره است و یك میز آرایش که با انداختن یك روتختی گلدار فضای آن را از بی‌روحی درآورده است. میز آرایشش هم باز از همان جهیزیه قدیمی مادربزرگ است كه این یكی حتی نیاز به رنگ زدن هم نداشته است. برای پرده چنین اتاقی همین حریر ساده روشن كفایت می‌كند و نیازی به شلوغ كردن اتاق نیست. همین ویژگی در كنار چیدمان مناسبش خانه را گرم و پر از آرامش كرده است.


ویدیو : خانه گرم چوبی، به سبک هتل‌های کویری