خانه «عامری‌ ها» هتل 5 ستاره شد : بزرگترین خانه تاریخی ایران معروف به خانه ...


بزرگترین خانه تاریخی ایران معروف به خانه عامری‌های کاشان متعلق به دوران زندیه با 85 اتاق و 7 حیاط بزرگ سرانجام به عنوان نخستین هتل 5 ستاره کاشان ثبت شد تا راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خانه‌های تاریخی باز شود. روزنامه ایران: مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: مرمت و آزادسازی حریم 31 هزار بنای ثبت شده به 3 هزار و 100میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در برابر بودجه هزار میلیارد تومانی سازمان میراث فرهنگی در عمل غیر ممکن است

بزرگترین خانه تاریخی ایران معروف به خانه عامری‌های کاشان متعلق به دوران زندیه با 85 اتاق و 7 حیاط بزرگ سرانجام به عنوان نخستین هتل 5 ستاره کاشان ثبت شد تا راه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خانه‌های تاریخی باز شود. این هتل 5 ستاره که در دل خانه عامری‌ها و بخشی از این عمارت بزرگ و زیبا خواهد بود، با معماری سنتی و ظرفیت 32 تخت و چهار سوئیت مجزا قرار است به کمک گردشگری خارجی کشور بیاید. هم‌اکنون کاشان به عنوان یکی از شهرهای حاشیه کویر مرکزی در کنار اصفهان، یزد و شیراز یکی از محبوب‌ترین مقاصد مورد توجه گردشگران خارجی است. کاشان از ابتدای امسال با 70 درصد رشد، میزبان بیش از 8 هزار گردشگر خارجی بوده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم چندی پیش اعلام کرده بود که ظرفیت هتل‌های 4 و 5 ستاره این چهار شهر کشور تا سال 2015 پر شده؛ اما همچنان تقاضا برای بازدید از این شهرها از سوی متقاضیان سفر به ایران وجود دارد.

ساخت هتل پول می خواهد

هم‌اکنون بیش از یک میلیون بنای تاریخی در کشور وجود دارد که فقط 3 درصد یعنی حدود 31 هزار بنا شناسایی و ثبت شده است، با وجود این مرمت و آزادسازی حریم همین تعداد اثر نیز به گفته مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم افتتاحیه هتل 5 ستاره سرای عامری‌ها، به 3 هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در برابر بودجه هزار میلیارد تومانی سازمان میراث فرهنگی در عمل غیر ممکن است. بر این اساس مشارکت بخش خصوصی از جمله راهکارهایی است که مورد توجه دولتمردان دولت یازدهم قرار گرفته است. چراکه به گفته سلطانی فر اعتبارات دولتی فقط جوابگوی 16 بنای نفیسی خواهد بود که در مجموعه یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

با این همه برخی کارشناسان به چنین رویکردی برای استفاده از بناهای تاریخی انتقاد دارند و می گویند حتی با وجود نظارت های شدید امکان صدمه دیدن اماکن تاریخی وجود دارد و از این دیدگاه با کاربردی کردن آنها مخالفند.

«محمد بهشتی»، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز که برای افتتاح هتل 5ستاره خانه عامری ها به کاشان رفته است، با تأکید بر این‌که برای احیای آثار تاریخی در شرایط کنونی، راهی جز واگذاری و بهره‌برداری از خانه‌های تاریخی نداشتیم، ابراز امیدواری کرد که با تبدیل خانه تاریخی «عامری‌ها» به یک هتل مجهز، دیگر شهرها هم بتوانند با الگو قراردادن این تجربه در حفظ آثار تاریخی خود گام بردارند.

وی همچنین گفت که در این دولت رویکردهای سازمان در توجه به احیای آثار تاریخی به جریان افتاد تا وقفه‌های قبلی را جبران کند.

نظر میهمان ویژه افتتاحیه هتل

پروفسور «مجید سمیعی» جراح برجسته مغز و اعصاب جهان نیز یکی از مهمانان ویژه افتتاحیه هتل سرای عامری‌ها بود. او گفت که سرای عامری‌ها را باید ساختمان عشق و هنر نامید، زیرا در گذشته با عشق ساخته شده و امروز نیز با عشق برای مردم مرمت شده است؛ این اقدام باید الگو شود گسترش یابد، زیرا بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور افتخاری برای ایرانیان در جهان است.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون یک از جذابیت‌های سفر گردشگران اروپایی و امریکایی به ایران، اقامت در خانه‌های تاریخی و نه هتل‌های لوکس 5 ستاره است. دکتر «امیر رضا فرهبد»، مدرس دانشگاه درباره علاقه خارجی‌ها برای سفر به ایران گفت: «بیشتر گردشگران خارجی ترجیح می‌دهند که به جای خوابیدن در یک مکان لوکس و مدرن، شب‌های خود را در اقامتگاه‌های تاریخی نظیر خانه‌های تاریخی یزد سپری کنند. بنابراین تبدیل خانه‌های تاریخی به هتل‌های کهن نظیر آنچه که در گذشته در شهرهای توریستی مانند اصفهان و یزد اتفاق افتاده البته با نظارت سازمان میراث فرهنگی می‌تواند راه ورود گردشگر را تسهیل کند. بویژه در شرایطی که ایران براساس سند چشم‌انداز 1404، باید میزبان 20 میلیون گردشگر خارجی با درآمد 25 میلیارد دلار باشد. هم‌اکنون یکی از افتخارات ایران بنا به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، رضایت 99 درصدی گردشگران اروپایی و آسیای جنوب شرقی از مهمان نوازی و امنیت ایران است.


ویدیو : خانه «عامری‌ ها» هتل 5 ستاره شد