خانه سینما باید خمس و زکات بدهد! : نخستین همایش «کودکان، سینما، اچ آی وی، ایدز» ...


نخستین همایش «کودکان، سینما، اچ آی وی، ایدز» سه‌شنبه (یازدهم اسفند) با حضور اهالی سینما و فعالان اجتماعی با خبر تشکیل صندوق حمایتی مستندسازان فعال در زمینه‌ی ایدز، تأکید بر مسئولیت اجتماعی نهادهای اقتصادی، اعلام آمادگی مدیرعامل خانه سینما برای فعالیت‌های مدنی و نمایش یک فیلم از عباس کیارستمی، در خانه‌ی سینما برگزار شد. خبرگزاری ایسنا: نخستین همایش «کودکان، سینما، اچ آی وی، ایدز» سه‌شنبه (یازدهم اسفند) با حضور اهالی سینما و فعالان اجتماعی با خبر تشکیل صندوق حمایتی مستندسازان فعال در زمینه‌ی ایدز، تأکید بر مسئولیت اجتماعی نهادهای اقتصادی، اعلام آمادگی مدیرعامل خانه سینما برای فعالیت‌های مدنی و نمایش یک فیلم از عباس کیارستمی، در خانه‌ی سینما برگزار شد.

در این همایش سید رضا میرکریمی با خوشحالی از اینکه انجمن مستندسازان ابتکار عمل این برنامه را بر عهده داشته‌ است، درباره‌ی فعالیت خانه‌ی سینما در امور اجتماعی اظهار کرد: خانه سینما به عنوان یک نهاد مدنی موثر باید خمس و زکات بدهد و باید درد اجتماع را بفهمد و برای پیشگیری از آن تلاش کند و به همین دلیل ما در این امور همیشه پیشگامیم.

میرکریمی افزود: برخی بیماری‌ها هستند که وقتی تبدیل به اپیدمی می‌شوند، به یک بیماری اجتماعی بدل می‌شوند. اجتماع نیز گلبول‌های سفیدی به نام سازمان‌های مردم نهاد دارد و جامعه‌ای که فاقد این ویژگی‌ باشد بالقوه بیمار است و باید نگران آن بود.

در ادامه ارد زند رییس انجمن مستندسازان نیز با بیان اینکه قرار بود این همایش در آذرماه برگزار شود که به دلیل بازسازی خانه‌ی سینما به تعویق افتاد اظهار کرد: دوستان ما مصمم بودند که این همایش هرچه سریع‌تر برگزار شود زیرا درباره ایدز ناآگاهی وجود دارد و بیشترین آسیب را همین ناآگاهی می‌زند. یکی از کارهایی که رسانه‌ها از جمله سینما می‌کنند، آگاهی بخشی است و ما احساس می‌کنیم این وظیفه‌ی ماست که آگاهی نسبت به این بیماری را در جامعه بالا ببریم.

زند با تاکید بر اینکه انجمن مستندسازان تمام قد آماده‌ی این همکاری است اعلام کرد: انجمن مستندسازان در فکر ایجاد صندوقی است که در آینده به فیلمسازان علاقمند به کار در این حوزه کمک مالی کند.

فرزاد توحیدی مستندساز و دبیر نخستین همایش «کودکان، سینما، اچ آی وی، ایدز» نیز در رابطه با برگزاری این همایش در خانه سینما گفت: به دنبال آشنایی با دوستان اچ آی وی مثبت و بعد از آن اشنایی با «انجمن همیاران سلامت پرور البرز» (اهسا) قرار شد کاری در این راستا برای این عزیزان انجام دهیم. فکر کردیم با همکاری خانه سینما این همایش را برای آشنایی بیشتر مردم با ایدز برگزار کنیم و امیدواریم سال آینده هم شاهد ادامه این همایش باشیم.

دکتر سید غلامرضا کاظمی دینان(رییس شورای سیاست گذاری این همایش) نیز در سخنانی گفت: اگر به این حوزه به عنوان مسئولیت اجتماعی نگاه شود، می‌تواند اثرگذار باشد تا دیگر شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به اچ آی وی نباشیم.

این کار در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود و برخی بانک‌ها و موسسات تجاری و تولیدی مثل سامسونگ و اپل درآمد تبلیغات خود را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود هزینه می‌کنند زیرا می‌دانند که با این عمل برای خود برندسازی و ایجاد ارزش می‌کنند. در مقابل برخی نهادها در کشور ما هزینه‌های بسیاری صرف تبلیغات می‌کنند، اما وقتی پای این قبیل کارها می‌شود از وضع بازار می نالند! زیرا نمی‌دانند با هزینه کردن برای این امور، خود را در دل مردم جا می‌کنند.

کاظمی دینان تأکید کرد: توجه به مسئولیت اجتماعی امری ضروری است و اینکه موضوع ایدز مورد توجه خانه‌ی سینما قرار گرفت، به علت همین مسئولیت اجتماعی بوده است. باید دانست که این بیماری هم مثل سایر بیماری‌هاست اما درباره‌ی آن باورهای غلطی وجود دارد. ما نیز امیدواریم از طریق ساخت فیلم‌های مستند، برای از بین بردن این باورها آگاهی رسانی شود تا مردم بدانند چگونه با این بیماری برخورد کنند.

در پایان همایش افسانه آقایی مؤسس و مدیر مؤسسه‌ی «اهسا» با بیان اینکه ایدز همواره مبحثی مگوست؛ بیمار خجالت می‌کشد بگوید، دولت علاقه‌ای به صحبت درباره آن ندارد و خیرین هم ضرورتی به حمایت از این گروه نمی‌بینند،درباره‌ی فعالیت‌های این نهاد غیردولتی گفت: «اهسا» موسسه‌ای غیرانتفاعی، غیر اقتصادی و غیر دولتی است که سال 92 با هدف کاهش آسیب اجتماعی -بخصوص آسیب‌های ناشی از ایدز- تشکیل شد و هدف از برگزاری این همایش هم کاهش آسیب ناشی از انگ‌زنی و تبعیض نسبت به این بیماران است و بدون شک ساخت فیلم‌های مستند می‌تواند در این زمینه اثرگذاری زیادی داشته باشد.

در پایان این مراسم که با اجرای سه قطعه موسیقی توسط گروه نوجوان «ماه پیشونی» و پخش کلیپ‌هایی درباره‌ی بیماری ایدز همراه بود، فیلم مستند «ABC آفریقا» ساخته‌ی عباس کیارستمی که به این بیماری می‌پردازد نیز برای حاضران به نمایش درآمد.

در این همایش که در تالار سیف‌الله داد خانه‌ی سینما با اجرای کامران ملکی (دبیر هیئت مدیره‌ی خانه‌ی سینما) برگزار شد، پوران درخشنده، مهتاب کرامتی، نرگس آبیار، سروش صحت، پگاه آهنگرانی، سعید رشتچیان، ابراهیم مختاری، ناصر عنصری و محمدحسین قاسمی و مسئولان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نیز حضور داشتند.


ویدیو : خانه سینما باید خمس و زکات بدهد!