خانه تکانی دیسک سخت :     در زندگی روزمره قطعاً شما نیز در زمان های خاص ...




 

خانه تکانی , خانه تکانی ذهن , خانه تکانی عید

 


در زندگی روزمره قطعاً شما نیز در زمان های خاص اقدام به خانه تکانی منزل، اتاق یا دفتر کار خود می کنید. در این خانه تکانی وسایل غیرضروری به زباله دانی سپرده خواهند شد تا جا برای زندگی کمی بازتر شود. در صورتی که برای مدتی از این عمل غفلت کنید، ممکن است دیگر جایی برای خودتان باقی نماند. هنگام کار با کامپیوتر نیز فایل های مختلفی به صورت موقتی روی کامپیوتر ایجاد می شود که در زمان های خاص کاربرد داشته و پس از آن به عنوان فایل های زائد محسوب می شوند. این فایل ها تنها فضای دیسک سخت را اشغال کرده و هیچ کار مفیدی انجام نمی دهند. به دلیل نامشخص بودن اسامی و نداشتن یک جای خاص، امکان حذف آنها به صورت دستی نیز معمولاً وجود ندارد. بنابراین چاره کار در استفاده از برنامه Disk Cleanup نهفته است.

 

● برنامه Disk Cleanup

برنامه Disk Cleanup می تواند ضمن بررسی پارتیشن های مختلف دیسک سخت فایل های موقتی (Temporary) را شناسایی کرده و آنها را حذف کند. حتی این امکان نیز در این برنامه تعبیه شده است که حتی اقدام به حذف برنامه هایی در کامپیوترتان کنید که تاکنون اجرا نشده اند تا به این وسیله فضای دیسک سخت را آزاد کنید.

 

● انواع فایل های موقتی (Temporary)

▪ Temporary Internet Files: هنگام کار در اینترنت جهت مشاهده هر صفحه وب ابتدا کلیه محتویات صفحه اعم از تصاویر و متن ها به کامپیوتر شما منتقل شده و در فولدری به نام Temporary Internet Files که در زیرشاخه ویندوز قرار دارد، ذخیره می شود. (این فولدر در ویندوز ۲۰۰۰ و XP در شاخه کاربر استفاده کننده قرار دارد.) پس از آن شما قادر به دیدن صفحه مورد نظر خواهید بود. سیستم عامل ویندوز این فایل ها را برای سرعت عمل در مشاهده مجدد همان صفحه حفظ خواهد کرد. اگرچه با وجود این فایل ها شما با سرعت بیشتری خواهید توانست صفحاتی را که قبلاً مشاهده کرده اید، مرور کنید ولی فضای زیادی از کامپیوتر شما توسط این فایل ها اشغال خواهد شد.


▪ Downloaded Program Files: هنگام مشاهده صفحات مشخصی در اینترنت، ابتدا کنترلرهای ActiveX و اپلت های جاوای مورد نیاز توسط ویندوز از وب سایت مورد نظر دریافت (Download) شده و بر روی سیستم شما و در فولدر Downloaded Program Files در زیرشاخه ویندوز نصب خواهند شد. این برنامه ها قطعاً برای مشاهده همان صفحات یا صفحاتی که از همان برنامه های مشابه استفاده می کنند باعث سرعت عمل شده و مفید خواهند بود.

 

▪ Recycle Bin: همان طور که می دانید هنگام حذف یک فایل یا فولدر برای امکان بازیابی مجدد آن فایل یا فولدر به طور کامل از روی کامپیوتر حذف نشده و در Recycle Bin قرار می گیرد تا در صورت نیاز بتوانید آن را مجدداً به مکان قبلی بازگردانید. در صورتی که اقدام به خالی کردن سطل بازیافت (Recycle Bin) نکنید فضای زیادی از دیسک سخت شما صرف نگهداری از فایل ها و فولدرهایی خواهد شد که شما آنها را حذف کرده اید (جهت اجتناب از این مشکل پس از حذف اطلاعات از روی کامپیوتر، در صورت اطمینان از عدم نیاز مجدد به آنها، با خالی کردن سطل بازیافت فضای اشغال شده را آزاد کنید.)

 

▪ Temporary Files: برخی از برنامه ها هنگام کار اقدام به ساختن فایل های موقتی بر روی کامپیوتر (معمولاً در فولدر Temp در شاخه ویندوز) می کنند. این فایل ها در همان هنگام برای انجام محاسبات یا دیگر کارهای مربوطه توسط همان برنامه مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن از روی کامپیوتر حذف می شوند. گاهی به دلیل عدم استفاده صحیح از برنامه یا... ممکن است این فایل ها روی کامپیوتر باقی مانده و به رغم غیرمفید بودن، فضای زیادی از دیسک سخت را اشغال کنند.

منبع:
روزنامه شرق


ویدیو : خانه تکانی دیسک سخت