«خانه اجاره‌ای» سریالی كه نمی‌خواهد زیاد خارق‌العاده باشد : هفت صبح: سری جدید ...


هفت صبح: سری جدید سریال «خانه اجاره‌ای» به تازگی روی آنتن رفته، سریالی كه حالا با تعویض كارگردان و اضافه كردن چند بازیگر جدید از جمله بهنوش بختیاری و حمید لولایی می‌خواهد سری در میان سرها دربیاورد.این گزارش از پشت صحنه‌ این سریال كمدی را بخوانید         هفت صبح: سری جدید سریال «خانه اجاره‌ای» به تازگی روی آنتن رفته، سریالی كه حالا با تعویض كارگردان و اضافه كردن چند بازیگر جدید از جمله بهنوش بختیاری و حمید لولایی می‌خواهد سری در میان سرها دربیاورد.این گزارش از پشت صحنه‌ این سریال كمدی را بخوانید

اسفند ماه پارسال بود كه پخش سری اول «خانه اجاره‌ای» به كارگردانی رامین ناصر نصیر و با حضور بازیگرانی چون مهران غفوریان، بیژن بنفشه‌خواه و ارژنگ امیرفضلی از شبكه سه آغاز شد. این مجموعه از ابتدا قرار بود یك 90شبی جدید باشد ولی آنچه در اسفند ماه روی آنتن رفت نمونه ناموفقی از این جنس كمدی بود و برای جذب مخاطب فاصله زیادی با مجموعه‌های موفقی مثل «زیر آسمان شهر»، «نقطه چین»، «پاورچین» و «شب‌های برره» داشت. با فرا رسیدن نوروز 91 كار ساخت و پخش این مجموعه متوقف شد. با توجه به عدم استقبال مخاطبان تقریبا پرونده‌ این سریال بسته شده بود تا اینكه از حدود خرداد ماه خبر ساخت سری دوم این مجموعه در 75 قسمت جدید و با تعویض كارگردان و برخی بازیگران به گوش رسید و بالاخره اواخر خرداد ماه شاهد احمد‌لو با اكیپی از بازیگران جدید از جمله حمید لولایی، بهنوش بختیاری، اشكان اشتیاق و پروین قائم مقامی‌ ساخت سری جدید را آغاز كرد. پایان ماه رمضان وعده‌ای بود كه مدیران شبكه سه برای روی آنتن رفتن سری جدید این مجموعه داده بودند و از شنبه هم پخش سری دوم آغاز شد. این تغییر و تحولات اساسی كه گویا قرار است به وسیله آن مخاطبان را با سریال متفاوت‌تری مواجه كند بهانه خوبی بود تا به پشت صحنه ‌این مجموعه برویم و از حال و هوای تولید آن گزارشی تهیه كنیم كه در ادامه می‌خوانید.

  كار سخت كارگردان جوان

طراحی خارق العاده از خانه های وارونه , اجاره خانه در تهران , اجاره خانه

آپارتمانی 4 طبقه واقع در كوچه آرش غربی در خیابان ظفر لوكیشنی است كه سری دوم مجموعه خانه اجاره‌ای در آن ساخته می‌شود. سری اول هم در همین لوكیشن ساخته شد. همزمان با ما مهران غفوریان هم از راه می‌رسد. البته تصویر‌برداری كار آغاز شده و چهار بازیگر زن مجموعه یعنی بهنوش بختیاری، شهین تسلیمی، نعیمه نظام دوست و پروین قائم مقامی ‌در سكانسی مقابل هم قرار گرفته‌اند. احمدلو هم پشت مانیتور كارگردانی در حال  هدایت بازیگرانش است. احمدلو كه رمضان پارسال سریال كمدی «سه دنگ، سه دنگ» را برای شبكه پنج كارگردانی كرده بود در این سریال برای اولین بار كار با دو دوربین را تجربه می‌كند. در بخش اول صحبت‌های ما با احمد‌لو، او به تفاوت این تجربه با تجربه‌های قبلی‌اش اشاره می‌كند:« از لحاظ ساختار، فرم، گرافیك و اجرا فرق دارد و كمی ‌سخت‌تر است ولی از لحاظ خلق یك اثر هر دو سختی‌های خود را دارند كه مهم‌ترین سختی‌اش جذب مخاطبان سخت‌گیر تلویزیون است.» البته او معتقد است كلا این‌گونه كارهای آپارتمانی از لحاظ ساختاری خیلی با هم متفاوت نیستند و مهم‌ترین برگ برنده هر كدام از این كارها متن قوی و خوب است.

  تلاش كارگردان برای درست بازی كردن

«كات!» در همین یك سكانس بارها این كلمه از زبان كارگردان خارج می‌شود. احمدلو هر بار به دلیل اینكه احساس می‌كند یك جای كار ایراد دارد تصویربرداری را متوقف می‌كند. او با اینكه به شدت روی صحنه‌هایی كه گرفته می‌شود حساسیت دارد ولی معتقد است در این سریال نباید از او انتظار داشت كه كار خیلی متفاوتی در زمینه كارگردانی انجام دهد: «‌به لحاظ كارگردانی خیلی نمی‌توانم كار متفاوتی انجام دهم فقط باید سعی كنم در این زمین بازی كه در اختیارم قرار داده شده درست بازی كنم كه ‌این درست بازی كردن عبارت است از تعریف كردن درست قصه و بازی درست گرفتن از بازیگران.» متن سكانس را می‌بینم، دیالوگ‌هایی كه بازیگران می‌گویند تقریبا همان‌هایی است كه روی كاغذ نوشته شده ولی بازیگران به فراخور تجربه و توانایی‌هایشان تكیه كلام‌ها و جملات جدیدی را به بازی خود اضافه می‌كنند. معمولا شاهد احمدلو با این بداهه پردازی‌ها موافق است و با كمی ‌اصلاح از آنها استفاده می‌كند. در این بین سهم بهنوش بختیاری در ری اكشن‌های خاص و تكیه كلام‌های فی‌البداهه بیشتر از بقیه است.

  كمبود وقت و ضربه‌ای كه خواهد زد

خارق العاده , خانه اجاره ای , اجاره روزانه خانه در تهران

«خواهشا همه حواسشان باشد كه سكانس را تمام كنیم، بچه‌ها واقعا وقت نداریم.» احمدلو در كنار همه شوخی‌ها و هیجانی كه سر صحنه دارد با گفتن این جمله نشان می‌دهد استرس زیادی دارد. او به شدت از نظر زمان در مضیقه است و معتقد است این مسئله به شدت به كیفیت كار ضربه خواهد زد:« اگر بخواهیم با خودمان و مخاطب صادقانه برخورد كنیم باید بگویم این تعجیل‌ها در نهایت به كیفیت سریال آسیب خواهد زد و خیلی هم متاسفم از ‌این همه تعجیل و شتاب‌زدگی كه وجود دارد و البته ‌این همه شتاب‌زدگی فقط مخصوص این جنس كارها نیست بلكه در اكثر كارهای تلویزیونی ما این كمبود زمان را می‌بینیم. ما هر چقدر هم یك گروه حرفه‌ای باشیم و بازیگران‌مان درجه یك ولی این اتفاق تاثیر منفی خودش را خواهد گذاشت.»حق هم دارد. به گفته كیوان جمالی دستیار كارگردان و برنامه ریز سریال قرار بود از پنج تیر ماه كه تصویر برداری سری دوم آغاز شد تا زمان پخش كه حدود دو ماه بعد بود 30 قسمت آماده شود كه فعلا 23 قسمت آماده شده، از طرفی قرار است این مجموعه 75 قسمت باشد و این یعنی تا اواخر آبان ماه و در دو ماه گروه باید بیش از 50 قسمت را بسازد.

 مسئله‌ای كه در روزها و هفته‌های آتی كار تولید را بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد كرد. این سختی وقتی بیشتر می‌شود كه جمالی می‌گوید فیلمنامه‌ها روز به روز نوشته می‌شود و رسیدن به موقع فیلمنامه‌های هر روز حالت خوش بینانه قضیه است. گویا متن 25 قسمت اول كار به سرپرست نویسندگی امیر برادران نوشته شده ولی برادران به دلیل یكسری مشكلات از سرپرستی گروه نویسندگان كنار می‌رود و با اینكه هنوز هم با گروه همكاری می‌كند ولی ادامه كار را علی مسعودی در دست می‌گیرد. احمدلو در خصوص متن‌هایی كه تیم نویسندگانش می‌نویسند، می‌گوید: «ما متن‌های خوب، متوسط و ضعیف داریم و تمام تلاش‌مان این بوده كه كمتر به سمت متن‌های بد برویم. طبیعت این كارها به‌ این صورت است كه شما به دلیل انواع و اقسام محدودیت‌ها نمی‌توانید خیلی به ‌ایده‌آل‌های ذهنی‌تان نزدیك شوید. بارها بوده كه متن‌هایی از كار به شدت من را هیجان زده كرده و به آن خندیدم و بارها هم متن‌هایی بوده كه به نظرم اصلا خوب نبوده و ردشان كردم. بعضی متن‌ها روی كاغذ خیلی خوب بوده ولی در اجرا درنیامده و بالعكس.»

2 بازیگر؛ یكی تازه‌وارد و دیگری مانده از سری اول

قولنامه اجاره خانه , خانه اجاره ای در تهران , اجاره ساعتی خانه در تهران

پس از پایان سكانس مناظره خانم‌ها فرصتی می‌شود كه با یكی از بازیگران به جا مانده از سری اول و یكی از بازیگران جدید مجموعه گپ كوتاهی بزنیم. نعیمه نظام‌دوست از سری قبلی در كار باقیمانده است. او و آرش نوذری تنها زوج این آپارتمان محسوب می‌شوند. او در خصوص علت اینكه در مجموعه دوم هم حضور دارد می‌گوید: «‌من و آرش نوذری در قسمت قبل ازدواج كردیم و تنها زوج این مجموعه محسوب می‌شویم به همین دلیل یك سری مسائل‌ و داستان‌هایی كه قرار است به خانواده ربط دهند در خانه ما اتفاق می‌افتد و به نظرم سریال نیاز داشت كه یك چنین خانواده‌ای در آن حضور داشته باشد.»

 نظام‌دوست كار با هر دو كارگردان خانه اجاره‌ای را تجربه جالبی می‌داند و تفاوت این دو كارگردان را این گونه توضیح می‌دهد: «به نظرم ناصر‌نصیر، آدم بسیار آرامی بود كه آرامش خاصی را به سریال وارد كرد و طنز خیلی زیادی در كار دیده نمی‌شد، ناصر‌نصیر سریال را بیشتر شبیه یك زندگی واقعی كارگردانی كرده بود ولی شاهد احمد‌لو چون شخصیتی اكتیو و فعال دارد سعی كرده شوخی‌هایی در كار وارد كند كه هیجان و خنده بیشتری به مخاطب بدهد.» پروین قائم مقامی‌ را هم كه خاطرتان هست، پارسال در مجموعه موفق ساختمان پزشكان نقش مادر دكتر نیما افشار را بازی می‌كرد. یكی از نكات جالب توجه حضور قائم مقامی‌ در این سریال این است كه او راضی شده در سریالی بازی كند كه فیلمنامه‌اش را داماد خوش‌فكرش، پیمان قاسم‌خانی ننوشته ولی خودش كه از حضور در این پروژه راضی است: «نقش را بسیار دوست دارم، پررنگ و قشنگ است. امیدوارم زحمت‌هایی كه می‌كشیم نتیجه خوبی داشته باشد.» او در مورد كار با مجموعه بازیگران سریال هم می‌گوید: «با بعضی از بازیگران مجموعه از جمله نعیمه نظام‌دوست و بهنوش بختیاری تجربه همكاری داشته‌ام ولی در كل گروه بازیگران بسیار خوب و خونگرمی ‌داریم كه فكر می‌كنم همین مسئله باعث شود كه نتیجه كار خیلی مثبت و خوب باشد.»

محدودیت بازیگر مشكل اصلی

فیلم خانه اجاره ای , اجاره خانه دانشجویی در تهران , اجاره خانه ساعتی

در تصویر‌برداری سكانس بعدی، حمید لولایی كارش شروع می‌شود. در این سكانس قرار است لولایی به دخترش خبر بدهد كه كار پیدا كرده، احمدلو و لولایی هر دو اصرار دارند برای اینكه سكانس تداوم حسی داشته باشد به صورت سكانس-پلان گرفته شود و این كار لولایی و بختیاری را مشكل می‌كند. پس از هفت یا هشت بار بالاخره احمدلو اعلام رضایت می‌كند اما با دیدن لولایی و بختیاری در یك قاب به ‌این فكر افتادیم كه چند بار این دو بازیگر را در كارهای مختلف با هم دیده‌ایم. اصلا چرا همیشه تركیب بازیگران این گونه كمدی‌ها خیلی شبیه به هم هستند؟ با اینكه ساختمان پزشكان پارسال كمی ‌از این فضای تكراری دور شد ولی در خانه اجاره‌ای ما باز هم با تركیب‌های آشنا مواجه می‌شویم. احمدلو در این زمینه كاملا خودش را تبرئه می‌كند: «‌این مشكل من نیست، مشكل بضاعت سینما و تلویزیون ایران است.

 ما در تعداد بازیگرانی كه بتوانند این گونه كارها را خوب و درست اجرا كنند محدودیت زیادی داریم. ضمن اینكه تماشاچی ما هم انتظارات مشخصی از این گونه سریال‌ها دارد شاید اگر من از بازیگران جدید یا گمنام استفاده می‌كردم با توجه به جنس كار همه از من می‌پرسیدند چرا از بازیگران امتحان پس داده ‌این كار استفاده نكرده‌ام. البته سعی كرده‌ام تعادل را در استفاده از انواع و اقسام بازیگران حفظ كنم.» البته قرار است در ادامه سریال ما شاهد حضور یك سری بازیگران مهمان باشیم حتی احتمال دارد یكی، دو بازیگر جدید هم به عنوان بازیگر اصلی به مجموعه اضافه شوند.

رابطه خوب بازیگر و كارگردان

كم‌كم می‌خواهیم از گروه جدا شویم كه مهران غفوریان هم كارش آغاز می‌شود. به گفته غفوریان او و شاهد احمدلو ارتباط بسیار خوبی با هم برقرار كرده‌اند كه همین ارتباط خوب، غفوریان را به نتیجه كار امیدوار كرده است: «در این كار در زمینه‌های مختلف پیشنهادهای زیادی به شاهد احمدلو می‌دهم كه خدا را شكر شاهد تقریبا با همه آنها موافق است. در زمینه بازیگری هم یك بخشی از كار را خودم با تجربه‌های گذشته‌ام جلو می‌برم و بخشی را هم شاهد به عنوان كارگردان از من می‌خواهد كه اجرا كنم. در كل فكر می‌كنم رابطه و تعامل خوبی بین من و شاهد احمد‌لو برقرار است كه ‌این مسئله باعث می‌شود احساس كنم كه هم كیفیت بازی خودم و هم كل كار نتیجه قابل قبولی خواهد داشت.»

البته مصاحبه ما با غفوریان و نعیمه نظام‌دوست كمی ‌بیشتر از آن چیزی كه فكر می‌كردیم طول كشید، غفوریان صحبت‌های بسیار جالبی در خصوص خودش و سال‌های اخیر بازیگری‌اش كرده و نظام‌دوست هم از تجربه‌های سال‌های اخیرش گفته كه به زودی متن كامل هر دو مصاحبه را در هفت صبح چاپ خواهیم كرد. ما در حالی لوكیشن «خانه اجاره‌ای» را ترك می‌كنیم كه احمدلو در آخرین حرف‌هایش به ما می‌گوید ادعای خاصی در مورد این كار ندارد: «ادعا نمی‌كنم قرار است كار خارق‌العاده‌ای انجام دهیم ولی در نهایت سعی می‌كنیم آن چه به پخش می‌رسانیم و روی آنتن می‌رود نزدیك‌ترین اندازه به ذهنیت و هدف ما كه سرگرم ساختن و خنداندن مردم است برسد.» ما هم امیدواریم این اتفاق رخ دهد. خیلی وقت است مردم به یك سریال تلویزیونی درست و حسابی نخندیده‌اند.

 لیست عوامل

باشد که میزِ گوشه‌ی می‌خانه‌ای شوی حسین جنتی  , باشد که میزِ گوشه‌ی می‌خانه‌ای شوی , بناهای خارق العاده معماری یر ینیا

تهیه‌کنندگان: محمد کاشانی، حمید رحیمی، کارگردان: شاهد احمدلو، کارگردان تلویزیونی: محمود رضایی، سرپرست نویسندگان: امیر برادران، علی مسعودی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: کیوان جمالی، گروه کارگردانی: فرهاد محمودی، تمنا احمدلو، تصویربردار:‌ مسعود رجبیان، محسن زارع، صدابردار: سیامک نیازی، ‌طراح لباس: شراره احمدی، نورپرداز: محمد اهوازی، طراح گریم: مرتضی متقی، عکاس: شهاب احمدلو، بازیگران: مهران غفوریان، حمید لولایی، بهنوش بختیاری، شهین تسلیمی، نعیمه نظام‌دوست، پروین قائم‌مقامی، عباس جمشیدی، اشکان اشتیاق، آرش نوذری، بهشاد مختاری و امیر کاظمی


ویدیو : «خانه اجاره‌ای» سریالی كه نمی‌خواهد زیاد خارق‌العاده باشد