خانم‌ها هم می‌توانند کاشت مو انجام دهند؟! : کاشت مو این روزها یکی از پرطرفدارترین ...


کاشت مو این روزها یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در ایران به شمار می‌آید. این موضوع باعث شده مراکز بسیاری در این زمینه تاسیس شوند که بسیاری از آنها با تبلیغات غیرواقعی تنها قصد سودجویی از مردم را دارند.
مجله زندگی ایده آل: کاشت مو این روزها یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در ایران به شمار می‌آید. این موضوع باعث شده مراکز بسیاری در این زمینه تاسیس شوند که بسیاری از آنها با تبلیغات غیرواقعی تنها قصد سودجویی از مردم را دارند. از طرف دیگر بی‌اطلاعی بیماران از شرایط و مراحل کاشت، این سودجویی را آسان‌تر کرده است.

افرادی هستند که تنها کاشت مو را به صورت تجربی یاد گرفته‌اند یا فقط چندین دوره در این زمینه گذرانده‌اند اما پزشک نیستند و در عین حال اقدام به کاشت مو و البته شاید با هزینه‌های کمتر می‌کنند. این کار می‌تواند مشکلات عدیده‌ای در پی داشته باشد و بیمار را از داشتن موهای پرپشت پشیمان کند! دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی شما را در این زمینه راهنمایی می‌کند.

کاشت مو؛ یک جراحی کاملا تخصصی

پیوند مو، عملی کاملا تخصصی است و باید توسط متخصصان پوست یا جراحان پلاستیک انجام شود. به هرحال انجام این کار نیاز به تجربه، تخصص و آموزش خاصی دارد و یک جراحی محسوب می‌شود. حین انجام این جراحی که با روش‌های مختلف از جمله FIT و FUT انجام می‌شود، ممکن است مشکلاتی برای بیمار پیش بیاید بنابراین اگر فردی که کاشت را انجام می‌دهد آموزش دیده نباشد و تخصص نداشته باشد ممکن است نتواند از عهده این مشکلات بربیاید، پس حتما یک پزشک متخصص و ماهر باید آن را انجام دهد. همچنین محلی که کاشت در آن انجام می‌گیرد باید کلینیکی مجهز به تمامی وسایل احیا، کمک احیا و سایر تجهیزات پزشکی باشد.

خانم ها حتما این آزمایش ها را انجام دهند  , 11 آزمایش‌ ضروری برای خانم‌ها که باید انجام دهند , کاشت مو خانم ها

کاشت غیر بهداشتی و خطر فولیکولیت!

مسائل بهداشتی در این مورد خیلی اهمیت دارد. یکی از مشکلاتی که گاهی در این زمینه دیده می‌شود، بیمارانی هستند که متاسفانه در مراکز درمانی غیر بهداشتی کاشت انجام داده‌اند یا پرسنل نکات لازم را حین عمل رعایت نکرده‌اند و این باعث شده فرد دچار فولیکولیت یا جوش‌هایی روی سرش شود که این مشکل احتمال دارد سال‌ها بعد از پیوند باقی بماند و فرد را اذیت کند بنابراین رعایت نکات بهداشتی توسط پزشک و پرسنل، استریل کار کردن و استریل بودن وسایل و محیط و مصرف آنتی‌بیوتیک مناسب بسیار حیاتی و مهم است.

اگر قند و چربی خون‌تان بالاست ...

قبل از انجام هر جراحی از جمله کاشت مو برخی آزمایش‌های معمول مانند آزمایش انعقاد خون، قند خون، چربی خون، هپاتیت، آزمایش‌های ویروسی و ... باید انجام شود تا بیمار به درستی انتخاب شود زیرا هر بیماری مناسب این جراحی نیست. برای مثال فردی که ریزش موی فعال دارد مناسب کاشت مو نیست. همچنین بیمار باید بالای 27 سال داشته باشد تا به ثبات نسبی ریزش مو رسیده باشد. افراد مسن نیز می‌توانند این عمل را انجام دهند البته به شرطی که چربی و قند خون طبیعی داشته و از لحاظ قلبی و عروقی ثبات داشته باشند تا بتوانند این عمل را تحمل کنند چون حین عمل از داروهای خاصی استفاده می‌شود و نباید برای بیمار عارضه‌ای ایجاد شود.

قبل از کاشت، سیگار را ترک کنید!

مصرف سیگار نتیجه کاشت مو را ضعیف می‌کند بنابراین قبل از کاشت باید سیگار را حتما کنار گذاشت. همچنین میزان چربی و قند خون باید در حد طبیعی باشد در غیر این صورت نتیجه ضعیف می‌شود. لازم به ذکر است که شوره مو محدودیتی برای انجام کاشت نیست اما سایر بیماری‌های سر ممکن است رشد مو را کند و نتیجه را ضعیف کند بنابراین مشکلات بیمار باید قبل از کاشت درمان شود. خانم‌ها هم می‌توانند این عمل را انجام دهند به شرط اینکه تاکنون همه درمان‌ها را انجام داده و نتیجه‌ای نگرفته باشند.

موهای جدید دوباره می‌ریزند؟!

موهای کاشته شده معمولا دیگر به دلیل زمینه ژنتیک و ارثی نمی‌ریزند. این موها پایدار هستند و ممکن است فقط بر اثر عوامل دیگر مثل کم‌خونی و استرس دچار ریزش شوند. بعضی مواقع اگر بیمار تراکم موهایش خیلی کم و ریزش مویش خیلی زیاد باشد، شاید یکی، دوبار دیگر هم تکرار کاشت لازم شود. کاشت مو با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بیهوشی عمومی ندارد. گاهی اوقات نیز ممکن است لازم شود بیمار را کمی خواب کنیم (sedation). در این جراحی معمولا نیازی به حضور متخصص بیهوشی نیست مگر اینکه بیمار مشکل زمینه‌ای داشته باشد.

کدام روش کاشت بهتر است؟

برای کاشت معمولا از 2 روش FUT و FIT استفاده می‌شود. در روش FUT یک نوار برداشته می‌شود و زیر میکروسکوپ به موهای یکی، دوتایی ریز می‌شود. سپس این موها جلوی سر کاشته می‌شود. در روش FIT موها تک‌تک از پشت سر برداشته شده و در محل مورد نظر کاشته می‌شوند. هرکدام از این دو روش معایب و مزایای خاص خود را دارد اما در مجموع نتیجه روش نواری بهتر است چون در روشی که مو تک‌تک برداشته می‌شود ممکن است موها بریده و کات شود. البته این موضوع به پزشک و خصوصیات بیمار بستگی دارد. روش نواری بیشتر برای کسی خوب است که تراکم پشت مویش زیاد است. کسی که تراکم پشت مویش کم است، روش دانه‌ای برایش بهتر است. لازم به ذکر است روش‌های دیگر مانند روشی که در آن ادعا می‌شود نمونه مو گرفته می‌شود و بعد به کشور دیگری برده می‌شود و در آنجا تکثیر داده می‌شود هنوز در دنیا عملی نشده و متاسفانه فقط تبلیغات است.

حتما باید پزشک انجام دهد؟!

متاسفانه در حال حاضر تبلیغات در زمینه پیوند مو بسیار زیاد شده است و خیلی از افراد آنها را باور می‌کنند. هدایت مرکز کاشت مو باید حتما توسط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک صورت گیرد چون این افراد مو و مشکلات آن را می‌شناسند و با جراحی‌های مربوط به آن کاملا آشنا هستند. الان متاسفانه در بسیاری از مراکز این کار توسط افراد غیر پزشک انجام می‌شود؛ کسانی که به صورت تجربی این روند را یاد گرفته‌اند و به طور علمی و صحیح آموزش ندیده‌اند. حال ممکن است فردی که به صورت تجربی یاد گرفته است پیوندهای خوبی هم انجام دهد اما اگر حین عمل اشکالی پیش بیاید مطمئنا نمی‌تواند آن را به طور صحیح هدایت و برطرف کند.

همچنین در مشاوره اول، پزشک باید حضور داشته باشد تا تمام توضیحات لازم در مورد چگونگی کار و شرایط عمل را توضیح دهد. بیماران هم حتما باید این اطلاعات را از پزشک درخواست کنند و این حق را دارند که بدانند پزشک چه سطح و مدرکی دارد. پزشک باید بر تمام مراحل کاشت مو نظارت داشته باشد و قسمت‌های عمده و حیاتی کاشت مانند برش پوست و سوراخ‌هایی که در جلو زده می‌شود را حتما خودش انجام دهد. مراحل دیگر مثل کات کردن، بریدن و ریز کردن موها هم باید توسط پرسنل ورزیده‌ای انجام شود که از زیرگروه پزشکی باشند و اصول اولیه پزشکی را به خوبی آموزش دیده باشند تا به موها آسیبی وارد نشود.


ویدیو : خانم‌ها هم می‌توانند کاشت مو انجام دهند؟!