خانم‌ها در كیش هم نتوانستند به ورزشگاه بروند : درست شده است مثل بازی موش و ...



ورزشگاه نقش جهان , شماره تلفن خانم , ورزشگاه آزادی


درست شده است مثل بازی موش و گربه، فدراسیون والیبال ایران بدو، فدراسیون جهانی بدو و به درستی هم معلوم نیست آخر این دزد و پلیس بازی‌ها به كجا ختم خواهد شد؛ اما چیزی كه مشخص است اینكه در این بین فقط و فقط والیبال ایران -كه با تلاش‌های فراوان به این سطح رسیده- متضرر خواهد شد؛ والیبالی كه رویاهای بزرگ در سر دارد؛ اما بی‌تردید برای تحقق این رویاها باید با جهان همراه شد، نه اینكه با دنیا بازی موش و گربه راه انداخت!


بعد از لیگ جهانی والیبال كه همواره در طول برگزاری‌اش در سالن ١٢ هزار نفری آزادی، ماموران امنیتی برخلاف چراغ سبز فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی، مانع حضور زنان در ورزشگاه می‌شدند تا این بحث نیز در كنار سایر موارد در كانون توجهات دیگر كشورها و رسانه‌های خارجی قرار گیرد، این‌بار نیز با اینكه فدراسیون والیبال ایران تعهد داده و به فدراسیون جهانی اعلام كرده بود كه مانعی برای حضور زنان در محل برگزاری مسابقات نیست، ماموران امنیتی باز هم مانع ورود خانم‌ها به مكانی كه مسابقات تور جهانی والیبال ساحلی تحت عنوان میكاكاپ در آن برگزار می‌شد شدند؛ آن هم در جزیره توریستی و تفریحی كیش.


حالا باز بحث ورود زنان در ورزشگاه‌ها در راس اخبار جای گرفته و بازی دزد و پلیس فدراسیون ایران و جهانی از سر گرفته شده است. هر بار فدراسیون جهانی، والیبال ایران را تهدید به تحریم می‌كند و هر دفعه هم فدراسیون كشورمان به نوعی تحریم‌های احتمالی را دور می‌زند. زمانی كه مسابقات لیگ جهانی در ورزشگاه ١٢ هزار نفری برگزار می‌شد، فدراسیون والیبال با هماهنگی ماموران امنیتی به تعدادی  از كاركنان و حتی خبرنگاران زن اجازه حضور در ورزرشگاه را می‌داد تا اعلام كند كه مانعی برای حضور زنان در ورزشگاه نیست و این در حالی بود كه درست چند صد متر آن طرف‌تر خانم‌ها پشت در‌های بسته ورزشگاه حسرت حضور در ورزشگاه را می‌خوردند و جواب فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی هم این بود كه آقایان بلیت‌ها را زودتر، پیش‌خرید كرده و قبل از خانم‌ها وارد ورزشگاه شده‌اند و حالا هم دلیل پشت در ماندن خانم‌ها چیزی نیست جز پر شدن ظرفیت ورزشگاه، در صورتی كه خانم‌های پشت میله‌ها همگی بلیت بازی را در دست داشتند و این را فدراسیون جهانی نیز به خوبی متوجه شده بود كه این آخری‌ها بحث تعلیق والیبال ایران را پیش كشید، از همین رو انتظار می‌رفت مسوولان چاره‌ای جدی بیندیشند و درصدد حل این مشكل برآیند، نه اینكه باز شاهد تكرار این اتفاق در تور جهانی والیبال ساحلی باشیم.


شاهدان عینی می‌گویند این‌بار نیز ماموران امنیتی مانع ورود زنان به محل برگزاری مسابقات والیبال شده‌اند؛ رقابت‌هایی كه در سواحل جزیره كیش با حضور ٥٦ تیم از ٢٤ كشور دنیا در حال برگزاری است. البته مسوولان برگزاری مسابقات و فدراسیون‌نشینان همچون گذشته شرایط را ایده‌آل و عادی توصیف می‌كنند و می‌گویند همه‌چیز به خصوص میزبانی در سطح بالایی در حال انجام است، در صورتی كه واقعیت امر چیز دیگری را نشان می‌دهد. حالا تعدادی از زنان كه خواهان ورود به محل برگزاری مسابقات بوده‌اند مدعی شده‌اند كه با ورود آنها مخالفت شده است.


یكی از این زنان می‌گوید: «جلوی استادیوم یك مامور ایستاده بود و به ما گفت ورود ممنوع است. یك كافی شاپ آن نزدیكی بود، زن‌ها رفته بودند روی پشت بام آنجا و داشتند با فاصله بازی را تماشا می‌كردند.»


بله، فدراسیون والیبال ایران پیش از این اعلام كرده بود ورود زنان به این بازی‌ها آزاد است و فدراسیون جهانی نیز به این موضوع اشاره كرده بود كه تنها در صورت رفع ممنوعیت حضور زنان تماشاگر در بازی‌ها، میزبانی رقابت‌های لیگ جهانی والیبال به ایران داده خواهد شد.


محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران نیز پیش از این گفته بود: «با توجه به اینكه كیش یك جزیره توریستی در ایران به حساب می‌آید، اكثر تیم‌ها و میهمانان با خانواده‌های‌شان در این جزیره حضور پیدا خواهند كرد.» گویا مسوولان ورزشی ایران، این‌بار هم با حضور نمایشی و انتخابی تعدادی از زنان، سعی در فریب ناظران بین‌المللی دارند؛ اما بعید به نظر می‌رسد این‌بار فدراسیون جهانی كوتاه بیاید.


حالا باید منتظر ماند و دید كه «دارسكی ایلیا» ناظر روسی «FIVB» چه گزارشی در این باره به فدراسیون جهانی والیبال خواهد داد.


حسنی‌خو: مگر خانم‌ها به ورزشگاه نرفته‌اند؟!
رضا حسنی‌خو، مدیركل حراست وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درمورد برگزاری تور جهانی والیبال ساحلی میكاكاپ در جزیره كیش اظهار داشت: «مسابقات بسیار خوب و در سطح جهانی برگزار می‌شود. كیش هم میزبان شایسته‌ای است و باید از همه مسوولان برای برگزاری این مسابقات سطح بالا تشكر كرد. میزبانی ایران در جزیره كیش هیچ چیزی كمتر از میزبانی‌های سطح بالای جهان ندارد.

 

شب گذشته كه پذیرایی از تیم‌ها را در هتل دیدم متوجه شدم كه ما به مراتب بهتر از چینی‌ها، كره‌ای‌ها، برزیلی‌ها و... از تیم‌ها میزبانی می‌كنیم. فكر می‌كنم اگر از خود تیم‌ها هم سوال كنیم این موضوع را تایید می‌كنند.»حسنی خو در تماسی كه از روزنامه اعتماد با او داشتیم در مورد بحث ورود زنان به محل برگزاری مسابقات و پاسخ به این پرسش كه گویا بر خلاف تعهد فدراسیون والیبال به فدراسیون جهانی برای حضور زنان در ورزشگاه باز ماموران مانع حضور خانم‌ها در ورزشگاه شده‌اند گفت: «تا آنجایی كه كه من می‌دانم این اتفاق افتاده است، مگر خانم‌ها به ورزشگاه نرفته‌اند؟!»


وی در واكنش به این موضوع كه نه، گویا زنان را به ورزشگاه راه نداده‌اند و گفته می‌شود ماموران حراست مانع حضور آنها در محل برگزاری مسابقات شده‌اند، گفت: «بنده باید این موضوع را بررسی كنم و در ادامه پاسخ شما را بدهم.»


آیا ایران برای سال‌های آینده باز میزبان خواهد بود؟
محمدرضا داورزنی در حاشیه رقابت‌های تور جهانی والیبال ساحلی، اظهار كرده است: «اهمیت مسابقات بالاست و حدود ٥٠ تیم در این رقابت‌ها شركت كردند كه این موضوع جای خوشحالی دارد. با توجه به اینكه فعلا میزبانی سه سال این مسابقات به جزیره كیش و ایران اعطا شده است امیدوار هستیم كه در آینده نزدیك بتوانیم میزبانی مسابقات معتبرتری نظیر گرانداسلم را هم در اختیار بگیریم تا بتوانیم نهایت استفاده را از حضور تیم‌های خود در این مسابقات داشته باشیم.»


حالا با توجه به تعهداتی كه فدراسیون والیبال ایران به فدراسیون جهانی در مورد حضور زنان در ورزشگاه داده و حالا در عمل خلاف آن صورت می‌گیرد باید منتظر ماند و دید كه آیا فدراسیون جهانی كه همواره خواهان حضور خانم‌ها در ورزشگاه است همچنان برای دوسال آینده میزبانی این رقابت‌ها را به ایران می‌دهد یا در تصمیم خود صرف نظر خواهد كرد؛ اتفاقی كه قبل از این نیز رخ داده و فدراسیون جهانی طبق گفته خود مسوولان فدراسیون ایران وعده میزبانی كه به ایران داده بود را نادیده گرفته و میزبانی مسابقات را به كشور دیگری داده است.

 

 اخبار  ورزشی  -   اعتماد/وحید جعفری  


ویدیو : خانم‌ها در كیش هم نتوانستند به ورزشگاه بروند