خالکوبی؛ از دوپینگ معنوی پهلوان زورخانه تا نقش‌های عجیب بر تن جوانان(+تصاویر) :



 اخبار اجتماعی - خالکوبی؛ از دوپینگ معنوی پهلوان زورخانه تا نقش‌های عجیب بر تن جوانان(+تصاویر)

به سراغ یکی از دوستانم که بر روی ساعد دستش خالکوبی آرم یک بازی کامپیوتری را دارد رفتم واز او پرسیدم چرا خالکوبی کرده است او بیان کرد: پدرم یک آدم مذهبی خیلی سخت گیر است و از خالکوبی هم خوشش نمی آید اما من این طرح را دوست داشتم به نظرم خالکوبی کردن کار جالبی آمد، اگرچه امروز می ترسم پدرم این را ببیند اما خب دوست داشتم.

  این که کار لذت بخشی است یا خیر را نمی دانیم اما همیشه مشتری داشته خصوصا برای بدنسازها و آنها که بر و بازوی سترگ و تنومندی دارند. مدل های مختلف و بدون دردش هم تازگی ها از راه رسیده و خلاصه بازارش همیشه شلوغ است. صحبت تاتو و خالکوبی کم و بیش میان جوانان ما به راه است، یک نگاه سر انگشتی که به این موضوع می کنیم می بینیم این سرگرمی که قدمت کمی هم ندارد، رشد روز افزونی در پی داشته است. 


خالکوبی از زمان های دیرین در ملل مختلف وجود داشته است ودر ایران به ادوار بسیار قدیم تاریخی بر می گردد،.تندیسههایی در پازیریک و لرستان از دوره هخامنشیان پیداشده که نشان خالکوبی بر بدن شان داشته اند. مولوی در مثنوی معنوی، در داستان پهلوان قزوینی (شیر بی یال و دم) به عمل خالکوبی با عنوان کبودی زدن اشاره می کند که صحه بر این مدعا می گذارد.

خالْکوبی یا تَتو (تاتو) به عمل ایجاد نقوش دائمی یا با ماندگاری طولانی بر روی پوست گفته میشود. این عمل پدیدهای جهانگیر است. حتی در بین نقوشی که در جایهای گوناگون جهان روی بدن انجام میشود، شباهت‌هایی نیز دیده می شود، خالکوبی در ایران بیشتر نزد زنان، پهلوانان و اوباش جاهل مرسوم بودهاست. نمونه سنتی آن که تقریبا در ذهن همه مانده است خالکوبی نام مادر به روش سنتی بر روی دست یا بازوی مردان!

تصاویر عجیب , تصاویر معنوی , تصاویر عجیب و غریب


بهداشت جهانی می گوید: خالکوبی ممنوع!
خالکوبی به دلیل شکستن سد دفاعی پوست می‌تواند سلامتی فرد را تهدید کند، از جمله بیماریهای عفونی و بروز حساسیت. اگر وسایل خالکوبی به خوبی ضد عفونی نشوند ممکن است باعث انتقال ایدز شود. در بسیاری از آرایشگاه های زنانه بعضا حتی مردانه  عمل تاتو و خالکوبی بدون مجوز و رعایت های بهداشتی انجام می گیرد که هرچقدر هم اتحادیه ها بر این امر تاکید می کنند که کاری اشتباه و پر خطر است اما باز شاهد این امر هستیم. و به صورت غیر مجاز در خیلی از این مراکز آرایشی تاتو را انجام می دهند و مردم هم غافل از خطراتی که می تواند آن ها تهدید کند.

خالکوبی و تب همه گیر شدن آن از گذشته تا امروز
وقتی به سراغ افرادی که خالکوبی کرده اند می رویم و از دلایل شان پرس و جو می کنیم به پاسخ های جالبی بر می خوریم که تامل بر انگیز است. چندی قبل اتفاقی به یک راننده تاکسی خطی که سن و سالی هم از او گذشته  برخوردم که از شدت خستگی و گرمای این روز ها آستین هایش را بالا زده بود. خالکوبی نام مریم بر روی دست پیرمرد توجهم را جلب می کند از او می پرسم  چرا این خالکوبی را بر روی دستت داری و او گفت: آن زمان هم سن و سال های ما نام عشق شان را بر روی دست شان حک می کردند تا به سرشان نزند روزی سراغ کسی دیگری بروند واین گونه  پایبندی شان به همسرشان را نشان می دادند. مد بود فرزندم، آن موقع هم بالاخره یک چیزهایی باب می شد دیگر!

شیوه خالکوبی، با اندک تفاوت در همه جای ایران یکسان بودهاست. ابتدا نقش را با سوزنی بر پوست حک میکردند تا اندکی خون بیاید. سپس ماده رنگی را بر این زخم قرار میدادهاند تا به تدریج جذب پوست شود. ماده رنگی میتوانسته شامل نیل، سرمه، دوده چراغ، آب تره یا هر رنگ طبیعی ماندگار دیگر بصورت مایع یا جامد باشد که به آن خالکوبی گوشتی می گویند، اما در روشهای جدید ازسوزنهای معروف به سوزن سرطلایی استفاده میشود، در ابتدا طرح خالکوبی را با خودکار بر روی بدن میکشند، سپس سوزن سرطلایی را درون جوهر (جوهر خودنویس (ropid  میزنند و به آرامی به زیر پوست بدن وارد میکنند، که نه موجب درد شده و نه موجب خون ریزی.

پدر یکی از دوستانم از پهلوانان قدیمی و زورخانه ای بود، سری به او زدم و سر صحبت را باز  کردم و از خالکوبی روی بازویش که همیشه دوستم تعریف می کرد پرسیدم، او گفت:  نام مولایم علی را بر روی بازویم حک کردم تا از نامش بازویم قوت بگیرد. آن موقع که این دوپینگ ها نبود دوپینگ های ما معنوی بود، ما این گونه به خودمان روحیه می دادیم.

میان پارک قدم می زدم، از میان زنان سالخورده ای که روی نیمکت های پارک نشسته اند دنبال چهره ی خاصی که تاتو های قدیمی داشته باشند می گردم، یکی شان روی چانه اش و بالای ابروهایش یک تاتوی قدیمی دارد کنارش می نشینم و می پرسم مادر جان این ها نشانه های چیست؟می گوید: مادر یادش به خیر این تاتو ها را برای عروسیم انجام دادم، آن موقع این ها جزء زینت زن بود، زیبایی خاصی داشت، همسرم خیلی خوشش می آمد، روی دست هایش را نشانم می دهد ومی گوید: ببین از این تاتو های آبی رنگ روی دستم هم دارم. آن موقع با حنا هم گاهی بر کف دستمان یا ناخن هایمان رنگ می گذاشتیم، مثل الان از این لاک و این جور چیز ها نبود. آرایش ما در آن زمان این چیز ها بود.سرخاب سفیداب بود. الان همه چیز عوض شده است.

به سراغ یکی از دوستانم که بر روی ساعد دستش خالکوبی آرم یک بازی کامپیوتری را دارد رفتم واز او پرسیدم چرا خالکوبی کرده است او بیان کرد: پدرم یک آدم مذهبی خیلی سخت گیر است و از خالکوبی هم خوشش نمی آید اما من این طرح را دوست داشتم به نظرم خالکوبی کردن کار جالبی آمد، اگرچه امروز می ترسم تا پدرم این را ببیند اما خب دوست داشتم، کلاس دارد، امروزه خیلی از هم سن و سال های ما از این خالکوبی ها دارند.

 

عکس نوشته های مناجات با خدا تصاویر فوق العاده زیبا و معنوی , تصاویر کاهش وزن عجیب آنجلینا جولی , راه پله های عجیب و غریب تصاویر


از نقش صدا و سیما هم نباید گذشت. تنها چیزی که می توانیم نظاره گر باشیم این است که از بازیکنان مختلف ورزشی خواسته شده روی خالکوبی هایشان را بپوشانند، سایر رسانه های تصویری و صوتی هم خیلی کم به این موضوع پرداخته اند، اما واقعا جای فرهنگ سازی و هشدار های لازم به مردم در خصوص تاتو در تلویزیون و رسانه ها بسیار خالی است.

 

گذشته از ناهماهنگی این موضوع با فرهنگ ایرانی اسلامی مردم نیاز دارند تا در مورد سلامت پوست و نکاتی از این دست اطلاعات کسب کنند. در خلال جمع اوری اطلاعات برای این گزارش در یکی از شبکه های مجازی پرسشی را مطرح کردم مبنی بر این که که نظر مردم در مورد خاکوبی چیست و این پاسخ ها مرا شگفت زده کرد:

- به نظرم خالکوبی باید جایی باشد که دیدش کمتر باشد. این بهتر است. مثلا روی سینه، پهلو، شکم .باید خیلی هم مراقب باشید چه چیزی را خالکوبی می کنید، چون قرار است تا اخر عمر روی بدنتان بماند. خیلی ها را دیدم که خالکوبی هایشان را که دوست نداشتند سوزاندن. البته مثلا بعدها می شود روی خال های کوچیک خال های بزرگتری کوبید که طرح زیری را محو کند! اما تاتو هایی که روی دست و بازو زده می شود زیادی تابلو هست و توی چشم است و همه یک جوری نگاه می‌کنند.


- خیلی هیجان انگیز است من پشت گردنم را یک طرح پر از نقش و نگار زده ام و با اینکه خودم زیاد نمی بینمش اما خیلی دوستش دارم.


- من همیشه فکر می کردم چطور می شود این همه درد را تحمل کرد برای زدن طرحی که بعد ها حتما برایت تکراری و دفرمه می شود و جای بازگشتی نیست و برای پاک کردنش باید سختی زیادی تحمل کرد. اما با آمدن این تکنولوژی های جدید و طرح های زیبا به نظرم می آید باید در فکرم تجدید نظر کنم. بعضی طرح ها بسیار زیبا هستند. 


- وقتی طرحی را که دوس داشتی می بینی روی بدنت نقش بسته، خیلی فاز خوبی دارد، من وقتی این نقش را روی سینه ام زدم حس می کردم اعتماد به نفسم بیشتر شده است.


- دوست دارم آرم سوپرمن را روی بازویم خالکوبی کنم اما می ترسم درآینده پشیمان شوم که چرا بدنم را الکی خط خطی کرده ام. نمی دانم جواب بچه ام را چه بدهم اگر بپرسد چرا این کار را کردی.


- من پشت کمرم طرح خاصی را خالکوبی کرده ام، احساس می کنم جذابیت خاصی به بدنم بخشیده است.


- من ابرو های کم پشتی داشتم از اینکه توانستم با تاتو این کم پشت بودن و زشتی ابرویم را درست کنم خیلی خوشحالم.به نظر من چیز خوبی است. 


آنقدر تعداد نظرا ت در این خصوص زیاد است که فقط با نگاه به همین نظرات کوتاه هم می توان فهمید که تاتو از گذشته تا اکنون طرفداران بیشتری پیدا کرده است.

حرف پایانی:
در جامعه امروزی و اسلامی ما عمل خالکوبی زیاد عمل خوش منظری نیست و حتی گاهی هم به چشم یک عمل نکوهش شده به آن نگاه می شود، بعضی از مراجع تقلید این امر را تا زمانی که به حک شدن تصویر مستهجنی نیانجامد بلا مانع دانسته اند، اما سوالی که پیش می آید این است که  با تب شدیدی که در این خصوص وجود دارد و دیگر قبح خالکوبی کردن و پنهان کردن آن میان مردم شکسته است، آیا باید با عمل تاتو کردن برخورد های سفت و سخت شود و قانون های سنگین را اجرا کرد؟ یا بهتر است به جای سخت گیر بودن کمی به فکر دادن هشدار های بهداشتی به مردم باشیم ، به خصوص به جوانان که امروزدر  صف ابتدایی و  اصلی این چیز ها هستند.

 

شاید زمانش رسیده باشد که با موضاعات این چنینی به جای جنگیدن و پوشاندشان کنار بیایم و به دنبال راه کارهای صحیح بهداشتی و ایجاد مراکز کاملا استاندارد و مشاوره دادن برای طرح های پیشنهادی باشیم.
اخبار اجتماعی - نامه نیوز
                


ویدیو : خالکوبی؛ از دوپینگ معنوی پهلوان زورخانه تا نقش‌های عجیب بر تن جوانان(+تصاویر)