«خاك» اهواز را تعطیل كرد :  گزارش خانه به خانه مردم از پشت رایانه‌ها در شبكه‌های ...



گرمای هوا اهواز را تعطیل کرد , اخبار ساختمان آپارتمان ایران ملک در اهواز , اهواز

 گزارش خانه به خانه مردم از پشت رایانه‌ها در شبكه‌های اجتماعی

گردو خاك خوزستان، دیگر تنها در كوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای این استان جولان نمی‌دهد، ‌سونامی‌ای شده است برای خودش و فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی را ‌مانند همه روزهایی كه خاك، اهواز را می‌گرفت، ‌پر از گرد و خاك كرده است.

اعتراض خوزستانی‌ها این‌بار نه در خیابان و روی پل‌های شهر، كه در شبكه‌های اجتماعی به چشم می‌آمد؛ ‌اعتراضاتی كه به فریادهای آدم‌هایی می‌مانست كه در حال دفن شدن زیر آوارند؛ آواری بی‌صدا كه آرام آرام، خانه و شهر و زندگی‌شان را مدفون می‌كند. كاربری در توییتر می‌نویسد: «ما داریم تو این خاك خفه می‌شیم» و دیگری می‌نویسد: «خوزستان زنده زنده داره دفن میشه». 

 

شاید اگر گرد و غبار هم اجازه می‌داد، دیگر شاهد جمع شدن و شكل گرفتن زنجیره انسانی روی كارون توسط مردم نبودیم، ‌كه فضای مجازی و انتشار عكس‌هایی كه گاهی با ساده‌ترین گوشی‌های همراه گرفته می‌شوند، باعث شده خوزستانی‌ها موج خوبی را در فضاها و شبكه‌های مجازی ایجاد كنند؛ موجی برای رساندن صدای خود به گوش متولیان زندگی‌شان. مدارس، ‌دانشگاه‌ها و ادارات اهواز تعطیل شده است. ستاد بحران در اهواز جلسه تشكیل داده و بر اساس غلظت گردو غبار، علاوه بر مدارس و مراكز آموزش عالی، ‌‌ادارات را هم تعطیل كرده است. هاشم بالدی، مدیركل مدیریت بحران خوزستان از تعطیلی شش شهرستان دیگر این استان خبر داد؛ اهواز، آبادان، هندیجان، دشت آزادگان، امیدیه و ماهشهر شهرهای تعطیل‌شده خوزستانند.

 

اما تعطیلی‌ها تنها به مدارس و دانشگاه‌ها محدود نشد، ‌فرودگاه اهواز هم به حالت نیمه‌تعطیل درآمده، ‌بسیاری از پروازهای اهواز به مقصد شهرهای دیگر یا پرواز ورودی به این شهر، ‌به علت گرد و غبار لغو شد. در حال حاضر دید پروازی زیر ١٠٠ كیلومتر است در حالی كه فاصله استاندارد جهت پرواز در دید ٤٠٠ كیلومتر و برای نشستن در دید ٨٠ كیلومتر است.

 زندگی اهوازی‌ها كمتر از مرگ تدریجی نیست
شاخص آلودگی هوای اهواز به ٨١١٠ و ماهشهر به ١٠هزار میكروگرم بر مترمكعب رسیده است. این نشان از افزایش  ٦٧ برابری آلایندگی در ماهشهر و ٥٤ برابری در اهواز می‌دهد. مردم اهواز در حالی در هوای ٥٤ برابر آلوده نسبت به شرایط «ناسالم» به سر می‌برند كه ماسك‌های آلودگی هوا باید بین شهروندان رایگان توزیع شود؛ ماسك‌هایی كه سر از بازار سیاه درآورده‌اند و به قیمت ٣٥٠٠ تومان بین نیازمندان فروخته می‌شود.

 

رضا، كاربری در یكی از شبكه‌های اجتماعی از مشكلات تنفسی پدرش می‌نویسد: «پدر سرفه می‌كند. زمین و‌ آسمان را خاكی می‌كنم اگر ذره‌ای پدرم درد بكشد.» و دیگری می‌نویسد :«زندگی اهوازی‌ها كمتر از مرگ تدریجی نیست».

 

شاغلان ادارات هم ظهر یكشنبه راهی خانه‌های‌شان شدند. ‌یكی از این شهروندان به «اعتماد» گفت: «درون خانه نشسته‌ایم، ‌در و پنجره‌ها را بسته‌ایم، ‌همه تلاش‌مان را می‌كنیم كه از خانه بیرون نرویم.

 

پنجره‌های اتاق بچه‌ها را با درزگیر و پارچه پوشانده‌ایم و با بازی و تلویزیون مشغول‌شان كرده‌ایم. گوش و چشم‌های‌مان را باید دایم بشوییم.»خاكی كه سهم خوزستانی‌ها شده، ‌چند سالی است كه شهر را نارنجی كرده است.

 

روزگاری روی نقشه ایران كه خوزستان را می‌دیدیم، ‌جلگه‌ای سبز رنگ بود كه رطوبت و گرمای منطقه، ‌تنها ویژگی هوایی این استان بود. امروز باید رنگ جلگه‌ای خوزستان را نارنجی كنند، ‌چه بسا قهوه‌ای. بعضی از شهروندان اهوازی معتقدند شاید باید جان‌شان را بردارند و ترك دیار كنند، بعضی‌ها هم به یاد مقاومت‌ها از نوع زمان جنگ تحمیلی، ترجیح می‌دهند در خانه‌شان مدفون شوند تا به استان‌های همجوار كوچ كنند.

 این قصه، ‌سر دراز دارد
به گفته مدیركل هواشناسی خوزستان، تندباد شدید و گرد و خاك تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. كورش بهادری همچنین از بارش و احتمال آبگرفتگی و سیلاب رودخانه در منطقه سخن گفت. ظاهرا گردوخاك پنجشنبه هفته پیش كه اواسط هفته گذشته هم اهوازی‌ها را رها نكرد، تمام‌شدنی نیست. این‌بار تا آخر هفته ادامه دارد.

 

همه شهرها به جز اهواز، با رسیدن شاخص آلودگی به ٢٠٠، ‌مدارس‌شان تعطیل می‌شود، ‌اما بنا بر استاندارد مخصوص كارگروه خوزستان، ‌با رسیدن غلظت گرد و غبار به دو هزار میكروگرم بر مترمكعب، تعطیلی مقطع ابتدایی و اگر به سه هزار میكروگرم بر مترمكعب برسد تعطیلی تمام مراكز آموزشی و اگر به بالای سه هزار میكروگرم بر مترمكعب برسد تعطیلی تمام مراكز آموزشی و دستگاه‌های دولتی را شاهد خواهیم بود.

 

این در حالی است كه كودكان خوزستانی باید هوایی ١٠ برابر آلوده را تنفس كنند تا راهی خانه شوند. اما همه خوزستان در اهواز خلاصه نمی‌شود، ‌ماهشهر‌، بندری در جنوب غربی استان، از میزان گردوغبار غلیظ‌تری رنج می‌برد؛ ‌١٠ هزار میكروگرم بر متر مكعب. اداره هواشناسی، احتمال وزش تندباد شدید و شكسته شدن درخت‌ها و تیرهای چراغ برق در ماهشهر را پیش‌بینی كرده است.  خشم كاربران اهوازی شبكه‌های اجتماعی، بیش از گذشته با انتشار عكس‌هایی از كوچه‌ها و خیابان‌های خوزستان، از درون خانه‌ها و ماشین‌های خود، ‌از مسوولان خواستند به این استان توجه ویژه داشته باشد.

 آژیر قرمز، بهترین راهكار
ظاهرا هیچ راهكار كوتاه‌مدتی برای مقابله با پدیده گرد و غبار خوزستان وجود ندارد، ‌جز هشدار پیش از وقوع. خوزستانی‌ها به آژیر قرمز و هشدار برای پناه گرفتن عادت دارند، مدیر كمیته ملی مقابله با گرد و غبار از تاثیر این هشدارها و در خانه ماندن مردم می‌گوید. شعاعی در این خصوص به «اعتماد» گفت: «اول هفته آینده، ‌جلسه اضطراری در استان داریم، ‌تنها كاری كه در حال حاضر از دست‌مان برمی‌آید این است كه هشدارهایی به مردم بدهیم تا زمان وقوع این پدیده، ‌چه كنند تا آسیب كمتری ببینند.

در خانه ماندن، ‌تاثیر زیادی در كاهش وارد شدن آسیب‌ها دارد. روز یكشنبه هم پیشنهادی را به دولت بردیم تا برای افزایش اعتبار فكری جدی شود.» كمیته ملی مقابله با گردوغبار، ‌هنوز به دنبال اعتبار است، ‌اعتباری كه دولت به طور ویژه برای مقابله با این امر درنظر بگیرد، ‌به گفته مدیر این كمیته، ‌اعتبار نفت در نظر گرفته‌شده كفاف این مساله را نمی‌دهد.

 

كمیته، ‌هشدارهایی را هم برای این مواقع درنظر گرفته؛ هشدارهایی كه كمیته مقابله با گردوغبار، جدا از درخانه ماندن كودكان و سالمندان و پرهیز از فعالیت بدنی، اعلام می‌كند، مواردی چون استفاده از تهویه مطبوع و بستن در و پنجره‌ها، ‌استفاده از شیر و مایعات، استفاده از پوشش برای مواد غذایی و آب آشامیدنی، ‌نظافت روزانه برای كاهش تماس با گردوغبار در محیط زندگی و ‌استفاده از سیستم تهویه مطبوع اتومبیل هستند.
اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو : «خاك» اهواز را تعطیل كرد