خاطره ظریف از هدیه دادن آثار فرشچیان : وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به فردی ...


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به فردی که برای ما لاف قدرت می‌زد آثار استاد فرشچیان را هدیه کردم و به وی گفتم که با این آثار با عظمت و هنر ایرانی نمی‌توانی جز با کرامت و اکرام با ایرانی‌ها حرف بزنی. خبرگزاری تسنیم: محمدجواد ظریف در مراسم رونمایی از دو اثر استاد فرشچیان با نام‌های آسمان چهارم و شام غریبان اظهار داشت: از زمانی که دکتر کمال خرازی آثار استاد فرشچیان را به عنوان وزیر امور خارجه به صورت هدیه برای سفرای کشورهای خارجی اهدا می‌کرد و بنده هم افتخار چنین کاری را داشتم تا زمان کنونی که مسئولیت وزارت خارجه را دارم مهم‌ترین هدیه‌ای که به سفرا و وزرای کشورهای مختلف هدیه کردم مجموعه آثار استاد فرشچیان بوده است.

وی اضافه کرد: هر گاه این هدیه را فرستادم چه هنگامی که در نیویورک بودم و مجموعه دوم آثار استاد را برای همه سفرا فرستادم و چه زمانی که مجموعه سوم استاد را به کشورهای اسلامی فرستادم و فکر می‌کنم برخی از وزرا این هدیه را دو بار از من گرفته‌اند، هیچ اثر دیگری نبوده که بتوانم آن را ارائه کنم که بتواند بزرگی، عظمت، انسان‌دوستی و معنویت هنر ایرانی را به دیگران نشان دهد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: هر بار این اثر به دیگران هدیه شده همه متحیر و از حرف تهی ماندند که چه بگویند و من به آنها گفتم که تازه شما باید در موزه استاد بروید و عکس‌های وی را با ذره‌بین ببینید تا بتوانید ریزه‌کاری‌های استاد را متوجه شوید.

ظریف خاطر نشان کرد: به فردی که برای ما لاف قدرت می‌زد آثار و کتاب استاد را دادم و به او گفتم که با این عظمت و هنر ایرانی نمی‌توانی جز با کرامت و بزرگی صحبت کنی و این افتخار و غرور و احساس خودباوری استاد فرشچیان است که به همه ما ایرانی‌ها و کارگزاران کشورمان هدیه کرده است.

او همچنین در پاسخ به اینکه برخی هنرمندان انتقاد دارند هدایایی که وزارت امور خارجه به سفرا و وزرا دیگر کشورها می‌دهد از آثار هنرمندان ایرانی نیست گفت: بنده فقط از آثار استاد فرشچیان و هنرمندان صنایع دستی، هدایای مربوط به وزیران و سفرای کشورهای اسلامی را اهدا می‌کنم و به غیر از اینها هدیه‌ای به سفیر یا وزیری نداده‌ام.


ویدیو : خاطره ظریف از هدیه دادن آثار فرشچیان