خارج کردن تومور از چشم انسان (14+) : بیماری سرطان این روزها تبدیل به بلای جان ...


بیماری سرطان این روزها تبدیل به بلای جان بیماران و یکی از چالش‌های جامعه‌ی پزشکی شده است. وبسایت zoomit.ir - حسین خلیلی صفا: بیماری سرطان این روزها تبدیل به بلای جان بیماران و یکی از چالش‌های جامعه‌ی پزشکی شده است. شاید تا کنون نام انواع مختلف سرطان در ارگان‌‌های مختلف بدن را شنیده‌ باشید، اما سرطان چشم یکی از نادرترین مواردی است که عمل جراحی آن نیز از جمله‌ی حساس‌ترین عمل‌های جراحی است. با زومیت باشید تا نگاهی به عمل جراحی خارج کردن تومور از درون کره‌ی چشم داشته باشیم.

سرطان چشم یکی از گونه‌های نادر این بیماری است که انواع مختلفی دارد. در طی فرآیند تشدید این بیماری که ناشی از عوامل متعددی از جمله‌ی آب مروارید است، توموری درون کره‌ی چشم ایجاد می‌شود که جنس آن از بافتی است که کره‌ی چشم از آن ساخته شده است. همانطور که اشاره کردیم کهولت سن و داشتن آب مروارید توسط پزشکان یکی از دلایل ابتلا به سرطان چشم است. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این نوع سرطان و رشد تومور درون کره‌ی چشم یکی از نادرترین موارد این نوع بیماری است. سرطان چشم از جمله‌ی مواردی است که در آن امکان متاستاز (گسترش سرطان به سایر ارگان‌ها) وجود دارد. ارگان‌هایی که شانس بیشتری برای آلوده شدن پس از ابتلا به سرطان چشم و تشخیص دیرهنگام دارند، شامل ریه و سینه می‌شوند.

تومور‌های ناشی از سرطان چشم در میان سه لایه‌ی دیواره‌ی کره‌ی چشم رشد می‌کنند. بیرونی‌ترین لایه که همه‌ می‌توانیم به راحتی آن را ببینیم، سفیدی چشم است. بخش روبرویی چشم که لایه‌ی شفافی روی عنبیه است، قرنیه نام دارد. لایه‌ی درونی شامل بافت‌های عصبی است که شبکیه‌ی چشم نام دارد. شبکیه‌ی چشم وظیفه‌ی دریافت نور و انتقال تصاویر به مغز را از طریق عصب باصره بر عهده دارد.

لایه‌ی مرکزی که تومور نیز در آن رشد می‌کند، لایه‌ی عروقی نام دارد. لایه‌ی عروقی از سه قسمت تشکیل شده که شامل عنبیه (Iris)، جسم مژگانی (Ciliary Body) و مشیمیه (Choroid) است. عنبیه در واقع همان قسمت رنگی چشم است که در پشت لایه‌ی شفاف موسوم به قرنیه قرار گرفته است. مردمک چشم بخش مرکزی عنبیه است که براساس نور محیط بزرگ یا کوچک می‌شود تا نور مناسبی را دیافت کند. همانطور که اشاره کردیم، تومور رشد کرده در این بخش، بافتی کوچک است که به آرامی رشد کرده و در سایر قسمت‌های بدن پخش می‌شود.

جسم مژگانی در واقع یک بافت ماهیچه‌ای است که اندازه‌ی مردمک را کوچک و بزرگ کرده و سایز لنزی را که در پشت عنبیه قرار گرفته، تغییر می‌دهد. در قسمت جلو، جسم مژگانی دارای ساختار مایع گونه است که بین عنبیه و قرنیه قرار می‌گیرد. توموری که در این قسمت ایجاد می شود به مراتب بزرگ‌تر بوده و شانس بیشتری برای پخش شدن در سایر قسمت‌های بدن دارد.

سومین قسمت از لایه‌ی عروقی، مشیمیه نام دارد. این بخش از لایه‌ی عروقی که شامل لایه‌ای ار رگ‌های خونی است وظیفه‌ی انتقال اکسیژن و مواد مغذی به چشم را بر عهده دارد. اغلب تومور‌های ناشی از سرطان چشم در این لایه دیده شده‌‌اند. سایز توموری که در این لایه ایجاد می‌شود در مقایسه با دو لایه‌ی پیشین بسیار بزرگ‌تر بوده و شانس پخش شدن سرطان به سایر ارگان‌ها از طریق تومور در این لایه نیز بسیار بیشتر است.

منجمد کردن انسان , فریز کردن انسان , آموزش خارج کردن فایل از حالت فشرده

نمونه‌ای از عمل جراحی که برای بیرون آوردن تومور از چشم انجام شده را می‌توانید در ویدیوی زیر ببینید. در این ویدیو یک تومور که در جسم مژگانی رشد کرده، با شکافتن چشم پاکسازی می‌شود. جراحان ابتدا با مشخص کردن محلی که قرار است شکافته شود، براساس تصاویر ثبت شده، محل مورد نظر را انتخاب کرده و لایه‌ی بیرونی را که همان سفیدی است، کنار می‌زنند، سپس با برش قسمت مورد نظر به تومور رسیده و آن را خارج می‌کنند. پس از برداشتن تومور، جراحان محل شکافته شده را دوخته و در پایان نیز با استفاده از سرنگ، آنتی بیوتیک درون چشم تزریق می‌کنند.

به واقع عمل جراحی مورد نظر را باید در زمره‌ی یکی از سخت‌ترین عمل‌ها خواند؛ چراکه کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند باعث از بین رفتن بینایی بیمار شود. در ادامه می‌توانید این ویدیو را به نظاره بنشینید، البته باید به این موضوع اشاره کرد که ویدیوی مورد نظر دارای صحنه‌هایی است که شاید برای برخی از افراد مناسب نباشد.



برای مشاهده ویدئو در گجت های اندرویدی و ios در صورت بروز مشکل هنگام پخش و دانلود ویدئو بر روی PC بر روی دکمه زیر کلیک کنید.


در صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید


ویدیو : خارج کردن تومور از چشم انسان (14+)