حکمت شماره 435 : وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: وَ قَدْ جاءَهُ نَعْىُ ‏الْأَشْتَرِ ...



شماره شبا بانک ملی , شماره شبا بانک ملت , شماره شبا

وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: وَ قَدْ جاءَهُ نَعْىُ ‏الْأَشْتَرِ رَحِمَهُ اللَّهُ: ‏‏مالِکٌ‏‏ وَ ما ‏مالِکٌ‏، ‏وَ ‏اللَّهِ‏ لَوْ کانَ جَبَلًا لَکانَ فِنْداً ،وَ ‏لَوْ ‏کانَ‏ ‏حَجَراً ‏لَکانَ‏ ‏صَلْداً، لا یَرْتَقِیهِ الْحافِرُ، وَ لا ‏یُوفِى‏ ‏عَلَیْهِ‏ الطّائِرُ. قالَ السَّید الشَریف: وَ الْفِنْدُ: الْمُنْفَرِدُ مِنَ الْجِبالِ.

منیژه حکمت , پرسش و پاسخ دینی حکمت طریف , ردیابی گوشی از طریق شماره تلفن

ترجمه دشتی

و درود خدا بر او فرمود: (وقتی خبر شهادت مالک‏اشتر که رحمت خدا بر او باد، به امام رسید فرمود) مالک! چه مالکی؟ به خدا اگر کوه بود، کوهی که در سرفرازی یگانه بود، و اگر سنگ بود، سنگی سخت و محکم بود، که هیچ رونده‏ای به اوج قله او نمی‏رسید، هیچ پرنده‏ای بر فراز آن پرواز نمی‏کرد. (فند: کوهی است از دیگر کوهها ممتاز و جدا افتاده)

ترجمه فیض الاسلام

هنگامی که خبر مرگ اشتر- خدایش بیامرزد به امام علیه‏السلام رسید (در بزرگواری و دلاوری او) فرمود: مالک رفت اما چه بود مالک، سوگند به خدا اگر کوه بود کوهی جدا مانده و بزرگ بود، و اگر سنگ بود سنگی سخت بود که (از بزرگی و سختی) هیچ حیوان سم‏دار رهنورد به آن بالا نمی‏رود، و هیچ پرنده‏ای بر آن نمی‏پرد (او یکتا و یگانه بود و هیچکس بر او پیروزی نمی‏یافت. سیدرضی علیه‏الرحمه فرماید:) فند به معنی کوهی است که از کوهها جدا است.

ترجمه سید جعفر شهیدی

(و چون خبر مرگ اشتر بدو رسید فرمود:) مالک! مالک چه بود! به خدا اگر کوه بود کوهی بود جدا از دیگر کوهها و اگر سنگ بود سنگی بود خارا که سم هیچ ستور به ستیغ آن نرسد و هیچ پرنده بر فراز آن نپرد. (و فند کوهی است از دیگر کوهها جدا افتاده.)


ویدیو : حکمت شماره 435