حکمت شماره 155 : وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: مَنْ قَضى حَقَّ مَنْ لا یَقْضِى ...
وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: مَنْ قَضى حَقَّ مَنْ لا یَقْضِى حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ. |
ترجمه دشتی |
و درود خدا بر او فرمود: رعایت حق کسی که او حقش را به جا نمیآورد نوعی بردگی است |
ترجمه فیض الاسلام |
امام علیهالسلام (در نیکی به آنکه شایسته نیست) فرموده است: هر که به جا آورد حق کسی را که او حقش را به جا نمیآورد (احترام کند کسی را که او دربارهاش احترام نمینماید) او را بندگی نموده است (زیرا بندگی فروتنی است درباره کسی که بدون خواستن پاداش اعتراف به عظمت و بزرگی او شود پس احترام به کسی که سود و زیانی ندارد مانند عبادت و بندگی او است، و چون در بعضی از جاها احترام کردن ستوده شده پس منظور امام علیهالسلام از این فرمایش این است که شخص در احترام از حد تجاوز نکند یا کسی را که شایسته نیست بزرگ نداند چنانکه در وصیت خود به امام حسن علیهالسلام فرمود: احمل نفسک من اخیک عند صرمه علی الصله تا آنجا که فرمود: و ایاک ان تضع ذلک فی غیر موضعه او ان تفعله به غیر اهله، برای ترجمه و شرح آن به جز پنجم اواخر نامه سی و یکم مراجعه شود. و در نسخه ابن ابیالحدید فقد عبده به تشدید باء ضبط شده یعنی کسی که به جا آورد حق کسی را که او حقش را به جا نمیآورد او را بنده خویش گردانیده، زیرا در بجا آوردن حق او پاداشی در نظر نگرفته است بلکه خواسته به او احسان و نیکی کند). |
ترجمه سید جعفر شهیدی |
(و فرمود:) آن که حق کسی را گزارد که حقش را به جا نیارد، به بندگی او اعتراف دارد. |
ویدیو : حکمت شماره 155