حوصله ام سر رفته! : «چندمین بار است که این مسیر را می‌آیم. حوصله خودم هم سر ...



حوصله ام سر رفته , عکس های لو رفته , بر باد رفته

«چندمین بار است که این مسیر را می‌آیم. حوصله خودم هم سر رفته از بس مغازه‌ها را نگاه کردم و پیاده‌رو‌ها را گز کردم. دلم نمی‌خواهد برگردم به خانه. می‌دانم پایم به خانه نرسیده امر و نهی‌ها و سۆال و جواب‌ها شروع می‌شود. تمام عصرهایم را همین‌طور می‌گذرانم، بی‌آن‌که بدانم از این همه وقت‌گذرانی چه می‌خواهم. »

به کجا چنین شتابان؟
اگر حوصله‌تان از زندگی و خانه و درس و خیلی چیزهای دیگر سر رفته و خیابان‌های شهر را جایی برای انعکاس تنهایی و جوانی یافته‌اید، باید چاره دیگری بیابید. وقت شما و بیش از همه خودتان ارزش‌مندتر از آن هستید که در پیچ‌و‌خم‌ها از بین بروید. درست است که گاهی آن‌قدر خسته و بی‌حوصله می‌شوید که دل‌تان یک تنهایی دبش و کمی قدم زدن می‌خواهد اما این با آن‌که مدام و مستمر در حال راه رفتن‌های بی‌هدف باشید، فرق می‌کند. بازار‌گردی و رفت‌و‌آمد‌های روزانه آن هم فقط به دلیل شب کردن روز‌، یا همراهی با دوستان فقط به این علت که نمی‌خواهید با خانواده باشید؛ جالب و منطقی نیست. اگر حس می‌کنید نیازمند هم‌نشینی با دوستان یا در خود فرو رفتن و دوری از جمع هستید یا هر کار نامتعارف مانند نشستن در یک پارک به مدت زیاد بدون قصد وکار آرام‌تان می‌کند و دوست دارید از وضعیت کنونی رها شوید؛ راه‌های بهتری را تجربه کنید..
 
چرا این چنین؟
گاه هر چقدر تلاش می‌کنید تا خود را سرگرم و دلگرم زندگی و کار نشان دهید، نمی‌شود. هوای کمی قدم زدن به سرتان می‌زند و بد هم نیست. اما به مرور این خواست شما عادتی می‌شود که نمی‌توانید از آن دل بکنید. شاید اوقاتی باشد که کار و مشغله خود را به‌خاطر این خیابان‌گردی‌ها کنار بگذارید. به‌طور حتم تمام این بی‌هدفی‌ها ناپسند نیست و شاید بدترین نتیجه‌اش اتلاف وقت باشد. گاهی از نصیحت‌ها عصبانی می‌شوید یا احساس می‌کنید دیگر جایی در خانه ندارید و از آن‌چه تحمیل نظر می‌دانید، فرار می‌کنید، پس از همه‌چیز دل می‌کنید و به خیابان‌ها و مغازه‌ها پناه می‌برید ولی گاه در همین راه رفتن‌ها مجبور می‌شوید به‌خاطر برخی چیزها بایستید.
 
عواقب!
اگر این‌گونه راه رفتن و پیمودن مسیر عادی شود و یک نیاز تلقی گردد، به یقین از کار و زندگی ساقط خواهید شد و تمام وقت خود را هدر خواهید داد. جدا از این به تدریج با سلایق دیگری آشنا می‌شوید که ممکن است با فرهنگ و آداب شما سازگار نباشد، ولی آن‌ها را می‌پذیرید. ضمن این‌که برای هماهنگی با دوستان جدید شاید تن به ناخواسته‌هایی نیز بدهید.

حوصلم سر رفته , معصومیت از دست رفته , عکسهای لو رفته

فراغت تان را طلا کنید
یادتان باشد پر کردن مناسب اوقات فراغت می‌تواند باعث افزایش خلاقیت، انرژی، اشتیاق و احساس مفید بودن در زندگی بشود و حس بد بیکار یا بی‌فایده بودن را از ما دور کند، پس جوانی‌تان را به پای راه‌هایی که نمی‌دانید به کجا ختم می‌شوند، هدر ندهید!

اگر می‌خواهید بهترین بهره را از زمان خود ببرید، توجه به این نکات می‌تواند شما را یاری کند. نخست برای اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید. این اوقات تنها زمانی برای شما واقعا مفید خواهند بود که بتوانید روی آن چیزی که دوست دارید به خوبی تمرکز کنید. خود را در انتخاب برنامه‌ریزی آزاد بگذارید تا با انتخاب مناسب بتوانید احساس کنید بیشترین بهره را از زمان خود برده‌اید.

اولین چیزی که باید بدانید آن است که خودتان باید شخصا و براساس آنچه برایتان مهم است برنامه‌ریزی کنید. درواقع هیچ‌کس به خوبی خود شما نمی‌داند از چه چیزهایی لذت می‌برید و از پرداختن به چه کارهایی احساس رضایت و خشنودی می‌کنید.

فعالیت‌هایی را برگزینید که به شما احساس رهایی، آرامش و مفید بودن بدهند و با انجام آنها حس جوانی، نشاط و شادمانی پیدا کنید.

از رویاهای خود درباره کارهایی که به آنها علاقه دارید تصویرسازی کنید و آنها را برای خود بنویسید.

از پرداختن به مسائلی که برای شما تولید استرس می‌کنند دوری کنید و نگذارید اضطراب و نگرانی اوقات فراغت شما را خراب کند. اگر قصد سفر دارید این مهم نیست که با چه وسیله‌ای سفر کنید، حتما زمان خاصی به مقصد برسید و کارهای خاصی انجام دهید،مهم این است که شما بتوانید آزاد و رها از تمام لحظات خود استفاده کنید.

دایره فعالیت‌های خود را وسیع‌تر کنید و به راه‌های گوناگونی بیندیشید. با توجه به موقعیت زمانی، مالی و سایر مسائل، علایق خود را کشف کنید. بدین‌ترتیب اوقات فراغت شما به سفری برای خودشناسی بیشتر تبدیل می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بیشتر رشد کنید. مثلا ببینید آیا واقعا خودتان به تماشای تلویزیون علاقه دارید یا چون همه افراد خانواده تلویزیون تماشا می‌کنند شما هم به ناچار آن را برمی‌گزینید.


فهرستی از کارهایی که برایتان انرژی‌بخش هستند و پس از انجام آنها حس خوبی پیدا می‌کنید، بنویسید سرگرمی‌های مفید و مورد علاقه خود را بررسی کنید.یادگیری یک زبان جدید، استفاده از برنامه‌های خودآموز کامپیوتر برای آموزش زبان، نوشتن داستان کوتاه یا مطالعه کتاب، نمایشنامه و... می‌تواند حس مفید بودن را به شما القا کند.

یکی از راه‌هایی که حس مفید بودن به شما می‌دهد، شرکت در برنامه‌های داوطلبانه یا خیریه است. پس برای انجام اینگونه کارها داوطلب شوید. فراموش نکنید سهیم شدن در کارهای گروهی و داوطلب شدن در امور خیریه یا هر کاری که به نوعی کمک به دیگران محسوب می‌شود می‌تواند در زندگی خود شما نیز تأثیر مثبتی داشته باشد.

کمک به دیگران باعث حس مفید بودن در انسان می‌شود و لذتی را به او می‌بخشد که با هیچ لذت دیگری قابل قیاس نیست. شما حتی می‌توانید داشته‌های خود را به دیگران تعلیم دهید؛ مثلا برای تعطیلات آخر هفته می‌توانید با دوستان خود برنامه‌ریزی کنید و داشته‌هایتان را با یکدیگر مبادله کنید. ممکن است یکی از دوستانتان اطلاعات خوبی در زمینه کامپیوتر دارد، در عوض شما هم می‌توانید بسیار خوب پیانو بزنید. پس بهترین کار این است که مهارت‌های خود را در اختیار یکدیگر قرار دهید. مطمئن باشید در پایان، هر دو احساس خوبی خواهید داشت. به علاوه شما می‌توانید در بسیاری از کارهای دیگر نیز به‌طور داوطلبانه شرکت کنید از جمله: انجام کارهایی از طریق اینترنت، انجام امور خیریه و دادن اعانه و کمک‌های مادی مختلف، کارهایی در حمایت از حیوانات، ملحق شدن به گروه‌های امداد برای کمک به افراد بی‌پناه، ناتوان، سالمندان و... .

زندگی خود را جمع‌وجور و پاکسازی کنید. اگر شما از افرادی هستید که همیشه دور خود را با وسایل غیرضروری پر کرده‌اید، چاره‌ای برای آن بیندیشید. اوقات فراغت، بهترین زمان برای رها شدن از همه آنهاست. برای این کار راه‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید خیلی از لوازم خود را جمع‌آوری کنید و آنها را به انجمن‌های خیریه اهدا کنید. ممکن است تی‌شرتی داشته باشید که سال‌هاست حتی یک‌بار هم آن را نپوشیده‌اید؛ درحالی‌که شاید این لباس بتواند به درد کسی بخورد که واقعا به آن احتیاج دارد. پس نخستین تعطیلات خود را به بررسی بیشتر وسایل خود اختصاص دهید. این کار هم به نفع خودتان است و هم دیگران.

لحظاتی را به یادگیری اختصاص دهید. اما دقت کنید اگر یادگیری صرفا برای شرکت در امتحان، طی کردن دوره‌های آموزشی خاص و شرکت در رقابت‌های مختلف نباشد می‌تواند لذت بیشتری به شما بدهد. هنگامی که به خواست خود موضوعی را برای یادگیری انتخاب می‌کنید می‌توانید درست به اندازه زمانی که کانال تلویزیونی را برای تماشا کردن برمی‌گزینید از آن لذت ببرید. درواقع هنگامی که به یادگیری برای فرصتی برای یاد گرفتن بیشتر می‌نگرید، ذهن‌تان نیز با لذت بیشتری آماده دریافت اطلاعات می‌شود.
منابع: آستان مهر/همشهری آنلاین

 


ویدیو : حوصله ام سر رفته!