حمله عادل الجبیر به حاج قاسم : وزیر خارجه عربستان که به نظر می‌رسد از مبارزه ...


وزیر خارجه عربستان که به نظر می‌رسد از مبارزه سپاه قدس ایران با داعش در عراق ناراضی است، حضور فرمانده سپاه قدس در عراق را کاملا منفی توصیف کرد. خبرگزاری فارس: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه روسی «راشا تودی» بار دیگر به ایران و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حمله کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه که گفت نظرتان درباره اخبار حضور اخیر فرمانده سپاه قدس ایران در نزدیکی فلوجه چیست گفت: کاملا منفی است. ریاض حضور قاسم سلیمانی در بغداد را کاملا منفی می‌داند.

الجبیر افزود: سپاه قدس در سوریه با مردم سوریه میجنگند [!] و در عراق هم همینطور. سپاه اقدامات تخریبی در همه جای دنیا انجام می‌دهد... آنچه سلیمانی و سپاه در عراق انجام می‌دهند از نظر عربستان مردود است.

وی در ادامه گفت که سلیمانی و سپاه و سپاه قدس در لیست سیاه (تروریسم) هستند و در پاسخ سوال خبرنگار گفت که حضور سلیمانی در عراق نتیجه هماهنگی ایران و آمریکا نیست بلکه نتیجه هماهنگی ایران و عراق است.

وزیر خارجه عربستان بار دیگر مدعی عدم رعایت حسن همجواری ایران شد و گفت: آنچه عربستان را رنج می‌دهد، بی‌احترامی ایران به اصل حسن همجواری است... ایران نباید در امور داخلی کشورهای عربی دخالت کند یا شبه نظامیان طائفی را در کشورهای عربی حمایت کند. این، سبب افزایش فتنه طائفی می‌شود و به امنیت و ثبات منطقه کمک نمی‌کند.

او که در این گفت‌وگو خواستار عدم دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی شد، بار دیگر با دخالت در امور حاکمیتی و داخلی سوریه، بر کناره‌گیری رئیس جمهور سوریه از قدرت تأکید کرد و گفت که موضع عربستان در قبال سرنوشت بشار اسد تغییر نکرده است.

الجبیر با اشاره به همکاری رو به رشد روسیه و عربستان اعلام کرد که «انتظار داریم روابط روسیه و عربستان در آینده شاهد تحولی بی‌سابقه باشد».

وزیر خارجه عربستان مدعی شد که کشورش موضوع نفت را سیاسی نمی‌کند و آن را عاملی اقتصادی می‌داند که بازار بهای آن را تعیین می‌کند. «عربستان قصد دارد که سهم خود را در تولید حفظ کند».

او در پایان با اشاره به خبر سفر شاه سعودی به روسیه، گفت که این مسئله در برنامه کاری مسکو هست.


ویدیو : حمله عادل الجبیر به حاج قاسم