حمایت «کارتر» از طرح ایران در سوریه/ پای چین به سوریه باز می‌شود؟ : گمانه های ...



بازی ایران سوریه , ایران سوریه , بازی ایران و سوریه

گمانه های مختلف پیرامون پیشنهاد روسیه برای حمایت از ارتش آزاد سوریه، حمایت رئیس جمهور اسبق آمریکا از طرح صلح ایران برای سوریه، امکان باز شدن پای چین به درگیری های سوریه، گزارش ها از جنگ قدرت در خاندان سعودی و تأکید نتانیاهو بر عبادت مسلمانان در مسجدالاقصی، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

  اخبار و تحلیل های مربوط به اوضاع سوریه، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است. یکی از مهمترین مباحث در این زمینه، پیشنهاد روسیه برای حمایت از گروه موسوم به «ارتش آزاد سوریه» به منظور مبارزه با داعش است. «سی ان ان» در گزارش خود در این زمینه ضمن اشاره به پیشنهاد روسیه، چنین استدلال کرده که برای توافق روسیه و آمریکا در این زمینه راه طولانی در پیش است. در این گزارش اشاره شده که در چند هفته گذشته، شبکه های تلویزیونی پر از تصاویر مربوط به حملات هوایی روسیه در سوریه شده است؛ اما اگر از این تصاویر فاصله بگیریم، شاهد حرکت به سمت جنبه سیاسی مسئله هستیم. سرگئی لاوروف در چارچوب همین حرکت بود که گفت روسیه آماده است تا از ارتش آزاد سوریه حمایت هوایی بکند. البته پرسش هایی دراین زمینه وجود دارد و برای توافق واشنگتن و مسکو در این زمینه نیز راهی طولانی در پیش است.

*****

از سوی دیگر، شبکه خبری «فرانس 24» مدعی شده هدف روسیه از طرح پیشنهاد حمایت از ارتش آزاد سوریه، شناسایی دقیق مواضع این گروه و بمباران کردن آن هاست. در این گزارش آمده که روسیه همه کسانی را که با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مخالف هستند، تروریست می داند. هر چند گاهی روسیه خاطرنشان می کند که ارتش آزاد سوریه وجود ندارد، این کشور در واقع می خواهد بداند که این مخالفان دقیقا کجاها هستند. روسیه همانگونه که سرگئی لاوروف اعلام کرد، گفته است هدفش حمایت از این مخالفان با حملات هوایی برای مبارزه با دشمنی مشترک یعنی داعش است؛ اما غربی ها که روسیه بی وقفه از آن ها می خواهد مشخصات محل استقرار ارتش آزاد سوریه را در اختیارش بگذارند، نگران این هستند که مسکو در واقع به دنبال بمباران کردن این دسته از شورشیان باشد.

*****

این در حالی است که ارتش آزاد، خود نیز رسماً پیشنهاد روسیه برای حمایت هوایی علیه داعش را رد کرده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، شبه نظامیان مخالف دولت سوریه که از سوی غرب حمایت می شوند، ضمن اعلام مخالفت با پیشنهاد کمک روسیه برای مقابله با تروریست های داعش، با درخواست مسکو برای برگزاری انتخابات جدید نیز مخالفت کرده اند. احمد سعود، سخنگوی یکی از گروه های شبه نظامیان سوری مورد حمایت غرب در این زمینه گفته: «روسیه در حال بمباران ارتش آزاد سوریه است و اکنون خواستار همکاری با ما است و این در شرایطی است که مسکو هنوز به اسد متعهد است. ما اصلاً روسیه را درک نمی کنیم».سمیر نشار، عضو «ائتلاف ملی سوریه»، از گروه های مخالف دولت سوریه نیز اظهار داشته: «روسیه باید به جای اعلام تمایل به حمایت از ارتش آزاد سوریه، بمباران مواضع ما را متوقف کند».

*****

در همین حال، جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا، با انتشار مطلبی در روزنامه «نیویورک تایمز»، از طرح صلح ایران در سوریه حمایت کرده است. کارتر در این مطلب اصرار اولیه دولت آمریکا بر عزل رئیس‌جمهور سوریه را «مطالبه‌ای بی‌فایده» توصیف کرده و خواستار همکاری نهادهای بین‌المللی برای محقق کردن طرح صلح ایران در سوریه شده است. وی بر ضرورت حضور ایران در تلاش ها برای حل بحران سوریه تأکید کرده و می نویسد: «مشارکت ایران و سوریه الزامی است. تنها امتیازی که بشار اسد در طول چهار سال گذشته داد، دست کشیدن از سلاح‌های شیمیایی بود و این کار را تنها با فشار روسیه و ایران انجام داد. به قیاس مشابه، او با فشار، امتیازهای تحمیلی غرب به جنگ پایان نخواهد داد، اما در صورت درخواست متحدانش، امکان دارد چنین کند».

*****

در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری «اسپوتنیک» از نگرانی چین نسبت به اقدامات دولت ترکیه در قبال مسلمانان اویغور چینی خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد به عقیده برخی کارشناسان، سیاستی که ترکیه در سوریه به کار گرفته و برای اجرای اهداف خود در این کشور از ترک های اویغور چینی استفاده می کند، ممکن است سرانجام پای چین را نیز به بحران سوریه باز کند. اسپوتنیک اشاره می کند که در اوایل سپتامبر امسال، برخی منابع خبری گزارش هایی را از تلاش ترکیه برای اویغور سازی استان حلب منتشر و اعلام کردند ترکیه تاکنون 3500 ترک اویغوری را از خاک خود به حلب منتقل کرده؛ به گونه ای که جمعیت برخی از روستاهای این منطقه بیشتر اویغوری هستند تا عرب. در همین راستا، ترکیه 20 هزار شبه نظامی اویغوری برای جنگ در سوریه آموزش نظامی داده است. برخی از اعضای بازداشتی داعش نیز به همکاری گسترده ترکیه و اویغور ها در سوریه اذعان کردند. 

*****

گزارش روزنامه «ایندیپندنت» از جنگ قدرت در عربستان سعودی که روز گذشته منتشر شد، از جمله دیگر مطالبی است که در رسانه های مختلف بازتاب داشته است. این روزنامه ضمن اشاره به اختلافات داخلی خاندان آل سعود، به نقل از یک شاهزاده ناراضی سعودی می نویسد درحال حاضر، 8 نفر از 12 پسر زنده بنیانگذار عربستان، از برکناری ملک سلمان از قدرت و جایگزینی وی با برادر 73 ساله اش، حمایت می کنند. ایندیپندنت به نقل از این اشراف زاده سعودی نوشت علما و طیف مذهبی مردم، احمد عبدالعزیز را ترجیح می دهند؛ البته نه همه شان، بلکه 75 درصد از آن ها. این روزنامه با بیان اینکه برخورداری از حمایت علما برای دستگاه سلطنتی عربستان حائز اهمیت است، نوشت در نظام عربستان سعودی تنها علما می توانند اختیارات مذهبی و سیاسی را به رهبر این کشور تنفیذ کنند.

*****

در نهایت، در خبری از سرزمین های اشغالی و در ادامه گزارش های مربوط به تنش ها در این مناطق، سایت خبری «آروتز شوا» از متعهد شدن نخست وزیر رژیم اسرائیل به حفظ وضع موجود در مسجد الاقصی خبر داده است. به نوشته این سایت، بنیامین نتانیاهو اظهار داشته: «اسرائیل در تایید اهمیت مسجدالاقصی برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان، بار دیگر بر تعهد کلامی و لفظی اش به حفظ وضعیت موجود این مسجد تاکید می کند. ما بارها گفتیم که اسرائیل تصمیم ندارد این مسجد را تقسیم کند و با هرگونه تلاشی در این زمینه مخالفیم». به گفته وی، رژیم اسرائیل به اجرای سیاست دیرینه اش مبنی بر عبادت مسلمانان و نه غیر مسلمانان در مسجدالاقصی ادامه خواهد داد.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو : حمایت «کارتر» از طرح ایران در سوریه/ پای چین به سوریه باز می‌شود؟