حضور پر رنگ میوه‌های خارجی در بازار با وجود ممنوعیت واردات :     با توجه به ...



 

ورود خودروهای خارجی 2017 به بازار با افزایش قیمت 10 تا 25 میلیون تومانی , میوه خارجی , میوه‌های خارجی

 


با توجه به این كه 31 اردیبهشت‌ماه آخرین مهلت واردات میوه بوده و بر این اساس از آن تاریخ به بعد هیچ میوه خارجی به جز موز نباید وارد كشور می‌شد، ولی همچنان در میوه‌فروشی‌ها و حتی سر میز افطار دستگاه‌های دولتی شاهد میوه‌های لوكس خارجی هستیم. اینجاست كه این سوال به اذهان متبادر می‌شود كه آیا این میوه‌ها وارداتی قاچاق هستند یا اینكه داستان چیز دیگری است.

این روزها در بازار، انواع و اقسام میوه‌ها از خربزه و پاپایای امارات و تایلند به‌عنوان گران‌ترین میوه‌های وارداتی در سال ‌1389 گرفته تا زغال‌اخته امارات و آذربایجان یا‌ انگورآفریقایی، انبه، تمبرهندی، لیموشیرین و نارنگی و همین‌طور سیب شیلی و فرانسوی، گریپ فروت تركیه و گلابی چینی چشم‌ها را می‌نوازند.

كارشناسان معتقدند میوه‌های لوکس و پر زرق‌و‌‌برق خارجی گرچه ظاهری خوشایند و مشتری‌پسند دارند، اما تیشه‌ای که به ریشه تولید می‌زنند، زخم عمیقی دارد که سال‌ها مداوا نخواهد شد.

در شرایطی كه در فصول مختلف سال شاهد عرضه گسترده میوه‌های خارجی در سطح بازار هستیم، مسئولان اعلام می‌كنند به واسطه ممنوعیت واردات، هیچ میوه‌ خارجی به صورت رسمی و از مبادی قانونی وارد كشور نمی‌شود و از سویی با توجه به خراب شدن سریع میوه‌ها و نیاز به تجهیزات و امكانات خاص سردخانه‌ای برای حمل، امكان واردات آن به هر صورتی وجود ندارد.

آناناس، گلابی هندی، انبه، گریپ فروت و لیمو و لیموترش از جمله میوه‌هایی هستند که واردات آنها به کشور در سال جاری متوقف شده است. آمار گمرک ایران حاکی از آن است که واردات انواع میوه به کشور طی دو ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش 18 درصدی داشته است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی فروشان درباره واردات انواع میوه‌ها با توجه به ممنوعیت آن‌ها به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: مرز‌های طولانی داریم كه در آن‌ها اجناس تبادل می‌شود و با توجه به اینكه كنترل مرز‌ها مشكل است، بنابراین ورود برخی اجناس و از جمله برخی میوه‌ها به صورت غیرقانونی انجام می‌شود.

حسین مهاجران افزود: در حال حاضر میوه‌هایی مثل سیب شیلی و فرانسوی، گریپ فروت تركیه و گلابی چینی در بازار وجود دارد.

به گفته وی، انبه نیز به مقدار كم و آن هم در چابهار تولید می‌شود، ولی جوابگوی نیاز كشور نیست و از پاكستان و هندوستان وارد می‌شود كه مجوز ورود نداشته و قاچاق است.

در این میان گفته می‌شود كه واردات قانونی انبه توسط مرزنشینانی انجام می‌شود كه وضعیت مالی خوبی نداشته و به همین دلیل به این دسته از افراد اجازه داده شده با دریافت مجوز و انجام مراحل قانونی هر نفر تقریبا 150 كیلوگرم انبه وارد كشور كرده و به فروش برسانند.

این در حالی است كه آبان ماه سال 1389 وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرده بود كه پس از به پایان رسیدن تمام ثبت و سفارش هایی كه قبلا انجام شده است، دیگر شاهد حضور محصولاتی همچون گلابی چینی، انگور شیلی و سیب فرانسوی نخواهیم بود، اما با گذشت ماه‌ها از این موضوع هم‌چنان شاهد حضور و عرضه این میوه‌ها در بازار هستیم كه به گفته خلیلیان، واردات آنها با قیمت گران توجیه اقتصادی ندارد و اگر هم وارد شده، تخلف شده است./ایسنا

 

 

 


ویدیو : حضور پر رنگ میوه‌های خارجی در بازار با وجود ممنوعیت واردات