حضور روحانی و اوباما در یک ضیافت : «باراک اوباما» و «حسن روحانی» هر دو در ضیافت ...


«باراک اوباما» و «حسن روحانی» هر دو در ضیافت ناهار روز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل حاضر می‌شوند اما کاخ سفید اصرار دارد که هیچ‌گونه تبادل نظر دوجانبه‌ای برنامه‌ریزی نشده است. خبرگزاری فارس: خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال گزارش داد، «باراک اوباما» و «حسن روحانی» هر دو در ضیافت ناهار روز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل حاضر می‌شوند اما کاخ سفید اصرار دارد که هیچ‌گونه تبادل نظر دوجانبه‌ای برنامه‌ریزی نشده است.

کاخ سفید، اوایل صبح امروز اعلام کرد که اوباما در ضیافت ناهار سالانه رهبران جهان به میزبانی «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد حاضر می‌شود.

بر اساس این گزارش، روحانی نیز همچنین در این ضیافت ناهار که ساعت 13:15 امروز (سه‌شنبه) به وقت نیویورک در ساختمان کنفرانس سازمان ملل برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کند.

یونایتدپرس اینترنشنال گزارش کرد که این ضیافت ناهار یک فرصت برای روسای جمهور ایران و واشنگتن است که حداقل یک تبادل نظر بسیار کوتاه و مختصر داشته باشند.

بر اساس این گزارش، تبادل نظر احتمالی اوباما و روحانی، نمایانگر اولین دیدار بین روسای جمهور ایران و آمریکا از زمان ریاست‌جمهوری «جیمی کارتر» به حساب می‌آید.

کاخ سفید روز دوشنبه تأکید کرد که اوباما برای تعامل با روحانی آماده است و «بن رودز» مشاور امنیت ملی آمریکا در حالیکه با اوباما به نیویورک سفر می‌کرد به خبرنگاران گفت: اوباما نامه‌هایی را با روحانی رد و بدل کرده است. ما دیداری را برنامه‌ریزی نکردیم.

وی تصریح کرد که اوباما از قبل از آنکه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود و قبل از کمپین انتخاباتی خود در سال 2007، برای تعامل با رهبران ایران ابراز آمادگی کرده است تا به توافقی برسد که در آن ایران ثابت کند که برنامه هسته‌ای اش کاملاً اهدافی صلح‌آمیز دارد.

رودز در پاسخ به این سوال که آیا دعوتی برای ملاقات یا دست دادن صورت گرفته گفت: ما در این نقطه، هیچ برنامه‌‌ریزی با ایران نکرده‌ایم.

 اوباما قرار است ساعت 10 صبح به وقت نیویورک درست بعد از سخنرانی بان کی مون در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و روحانی نیز حدود ساعت 17:00 به وقت محلی، درست 4 ساعت بعد از ضیافت ناهار سخنرانی کند.

دیپلمات‌های غربی پیش‌بینی کردند که سخنرانی روحانی مصالحه‌آمیز است.


ویدیو : حضور روحانی و اوباما در یک ضیافت