حضور دوباره اسپانسر در یک سریال تلویزیون : ینب تقوایی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی ...


ینب تقوایی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «مدینه» می‌گوید سعی ‌شده حضور اسپانسر این سریال به‌صورت اغراق‌شده‌ای به نمایش گذاشته نشود. روزنامه شرق: زینب تقوایی، تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «مدینه» می‌گوید سعی ‌شده حضور اسپانسر این سریال به‌صورت اغراق‌شده‌ای به نمایش گذاشته نشود. با این حال، برخلاف نظر او، ردپای موسسه مالی اعتباری که حامی این سریال شده نه‌تنها در باکس آگهی‌های پیش و میانه سریال و ورودی آن دیده می‌شود که در سکانس‌های بسیار تاثیر‌گذار آن تابلو این موسسه اعتباری مقابل چشمان بینندگان قرار می‌گیرد. همچنین زیرنویس تلویزیون نیز این موسسه اعتباری را تبلیغ می‌کند.

رسم حضور شاخص و به‌اصطلاح گل‌درشت حامی مالی مجموعه تلویزیونی هرچند به امسال و این ماه رمضان بازنمی‌گردد اما از سریال نوروزی سیروس مقدم که اتفاقا کارگردان سریال مدینه هم هست، باعث بروز انتقاداتی شد. این‌بار هم در سریال مدینه، مقدم مانند پایتخت3 اسپانسر را در متن فیلم آورده است.

به‌طورمثال در صحنه‌ای که پنجشنبه‌شب از این سریال پخش شد در صحنه‌ای مدینه -با بازی پریوش نظریه- که خانه و فرزند ناخوانده‌اش را از دست داده است داخل ماشین به‌سمت شمال می‌رفت و با حال بد به شیشه ماشین تکیه داده بود که تصویر تابلو این موسسه اعتباری روی شیشه ماشین نشان داده شد؛ صحنه‌ای که در چند قسمت قبلی هم به گونه‌های دیگری دیده شد. با این‌همه تقوایی  می‌گوید سعی شده اغراق‌آمیز نباشد: «سعی کردیم حضور اسپانسر در سکانس‌های فیلم کمتر به چشم بیاید. بعضی از شب‌ها شما اصلا این اسپانسر را نمی‌بینید. سعی شده در بطن کار به حامی مالی فضایی داده شود و تلاش شده که خیلی اغراق‌آمیز نباشد. در حد چند پلان عبوری و محو از این اسپانسر یاد کردیم و فکر نمی‌کنم که این موضوع خیلی باعث آزار باشد.»

تقوایی که هفته گذشته، به‌همراه گروه سازنده برای فیلمبرداری قسمت‌های باقیمانده سریال به شمال کشور رفته بود، درباره حضور اسپانسر در سکانس‌های سریال گفت: «فکر می‌کنم شما با ذهنیت پایتخت این فیلم را دیدید و با آن مدینه را قضاوت می‌کنید.» تقوایی البته این را رد نکرد که این تبلیغ‌ در بطن سریال هم هست: «اگر آنچنان که می‌گویید این تصویرهای متعدد از حامی مالی، مخاطب را آزار می‌دهد آن را کمتر خواهیم کرد؛ یعنی هرجایی که بخواهد به کلیت مجموعه آسیب برساند قطع خواهد شد. شک نکنید. این را در قرارداد با موسسه اعتباری هم عنوان کردیم. تا الان من به موردی برنخورده‌ام که مردم ناراضی باشند و به کار ضربه‌ای وارد کرده باشد. با این‌همه مخاطب برای ما از هر اصل دیگری بیشتر اهمیت دارد.»

او با بیان اینکه برخلاف سریال پایتخت که اسپانسر یک شرکت ساختمان‌سازی بود، اسپانسر این سریال را بی‌ربط به موضوع سریال ندانسته، گفت: «این موسسه اعتباری را به این دلیل که موضوع فیلم درباره ربا بود، انتخاب کردیم. زمانی که قرار بود مدینه را بسازیم شرکت‌های زیادی آمدند و برای حمایت از فیلم با ما مذاکره کردند. اما بیشترشان ربطی به موضوع نداشتند. ما سعی کردیم اسپانسری را انتخاب کنیم که علاوه بر حمایت مالی، بی‌ربط به موضوع فیلم هم نباشد. موضوع فیلم درباره لقمه حلال و جلوگیری از رباست و موسسه‌ای که در زمینه بانکداری اسلامی فعالیت می‌کند بهترین گزینه بود.»

تقوایی با بیان اینکه موضوع حضور اسپانسرهای بخش خصوصی در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی اتفاقی غیرمعمول نیست، تاکید کرد: «زمانی که مذاکره می‌کردیم تاکید کردیم که قرار نیست تبلیغ گل‌درشت در فیلم مشخص باشد. اما به‌هرحال بحث اسپانسرهای مالی در فیلم‌ها موضوع عجیب‌وغریبی نیست و سال‌هاست به‌عنوان یک اصل در همه کمپانی‌های فیلمسازی هم وجود دارد. ما هم برای تامین بخشی از هزینه‌های سریال ناگزیر به همکاری با یک اسپانسر بودیم. با این‌همه سعی کردیم این حامی مالی را به‌صورت گل‌درشت نشان ندهیم. از سوی دیگر، اینکه یک موسسه مالی اعتباری آمده و پشت یک مجموعه تلویزیونی قرار گرفته و یک برنامه فرهنگی را حمایت می‌کند اتفاق مهمی است و باید تشویق کنیم بیشتر شود.»

یکی از موضوعاتی که برخی از تهیه‌کنندگان تلویزیونی تاکید می‌کنند اینکه در ساخت سریال‌ها مسوولان سیما از‌ آنها درخواست می‌کنند که به‌دنبال اسپانسر باشند. تقوایی با بیان اینکه در قراردادش چنین درخواستی وجود نداشت، گفت: «من ندیدم به‌صورت شرط از سوی صداوسیما برای تهیه‌کننده‌ها اعلام شود که به‌دنبال حامی مالی باشید. البته این را در مورد خودم می‌گویم از برخی از همکارانم شنیدم که این درخواست را از آنها داشته‌اند. اما اینکه به‌عنوان تهیه‌کننده، به دنبال هزینه‌های ساخت مجموعه خارج از صداوسیما باشید خیلی هم خوب است و هزینه‌ها با بوروکراسی کمتری در دست عوامل قرار می‌گیرد.»


ویدیو : حضور دوباره اسپانسر در یک سریال تلویزیون