حرم رضوی سیاهپوش عزای حسینی شد : در آخرین روز ماه ذی‌الحجه و در آستانه فرا ...


در آخرین روز ماه ذی‌الحجه و در آستانه فرا رسیدن ماه خون و قیام، محرم الاحرام پوشش ضریح و پرچم گنبد امام رضا(ع) تعویض و حرم سیاه‌پوش ‌شد. خبرگزاری صدا و سیما: در آخرین روز ماه ذی‌الحجه و در آستانه فرا رسیدن ماه خون و قیام، محرم الاحرام پوشش ضریح و پرچم گنبد امام رضا(ع) تعویض و حرم سیاه‌پوش ‌شد.

مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: این مراسم ساعت شش تا هفت صبح امروز با حضور معاون اماکن متبرکه و خدام آستان قدس رضوی برگزار شد.

هاشم آبادی افزود: پرچم سیاه به نشانه آغاز ماه محرم و عزاداری تا سوم ربیع الاول (سه روز پس از شهادت امام رضا (ع) ) به مدت 63 روز، بر گنبد بارگاه منور رضوی  برافراشته خواهد بود.

وی گفت: مراسم تعویض پرچم گنبد حرم مطهر امام رضا(ع) 13 بار در طی سال انجام می‌شود.

او همچنین اضافه کرد: ظهر امروز هم با حضور تمامی سرپرستان و مسوولان هیات های مذهبی صحن انقلاب حرم مطهر رضوی، یکی از پیشکسوتان هر هیات به نمایندگی از بقیه لباس عزا پوشیده و با رخصت طلبیدن از حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از پشت پنجره فولاد، رسما عزاداری خود را آغاز می کنند.  

مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی در ادامه به مراسم سنتی «صلات» در صبح روز اول محرم‌الحرام اشاره کرد و گفت: این مراسم هر سال بعنوان اعلام عزای سالار شهیدان با حضور زائران و مجاوران، در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

هاشم آبادی گفت: در این مراسم خادمان حرم مطهر رضوی در رواق دارالحکمه جمع شده و پس از تلاوت قرآن کریم و مرثیه‌سرایی، با طنین انداز کردن نوای «این هلال ماه غم، یا هلال زینب است، اهل عالم را همه واحسینا برلب است، تسلیت یابن الحسن، تسلیت یابن الحسن»، به سوی گلدسته‌های حرم ملکوتی امام هشتم(ع) حرکت می‌کنند.

بگفته وی در ادامه این آئین، خادمان بر بلندای گلدسته‌های صحن آزادی حرم مطهر، شعر معروف محتشم کاشانی «باز این چه شورش است» را هم‌خوانی می‌کنند.


ویدیو : حرم رضوی سیاهپوش عزای حسینی شد