حرفه‌ای‌گری زیر سایه اعتماد : بعد از اقدامات فدراسیون و سازمان لیگ در سال‌های ...


بعد از اقدامات فدراسیون و سازمان لیگ در سال‌های اخیر برای حرفه‌ای‌ترشدن باشگاه‌های فوتبال ایران، به نظر می‌رسد به تدریج این اتفاق در برخی از باشگاه‌ها به شکل‌های مختلف درحال روی دادن است. روزنامه شهروند: بعد از اقدامات فدراسیون و سازمان لیگ در سال‌های اخیر برای حرفه‌ای‌ترشدن باشگاه‌های فوتبال ایران، به نظر می‌رسد به تدریج این اتفاق در برخی از باشگاه‌ها به شکل‌های مختلف درحال روی دادن است. یکی از اتفاقاتی که این روزها مرسوم شده، تمدید قرارداد مربیان موفق پیش از پایان فصل است که البته مشخص نیست تا چه حد در فصل نقل‌وانتقالات رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد. نکات مثبت و منفی این پدیده جدید در فوتبال ایران را در ادامه بررسی کردیم.

برانکو ٢‌سال دیگر ماندنی شد

بعد از نتایج خوب پرسپولیس در فصل جاری با هدایت برانکو ایوانکوویچ از مدت‌ها قبل بحث تمدید قرارداد این سرمربی کروات ازسوی باشگاه پرسپولیس مطرح شد. این موضوع که با حمایت هواداران سرخپوش پایتخت نیز همراه شده بود، ازسوی برانکو نیز با استقبال روبه‌رو شد، تا این‌که روز پنجشنبه برانکو به باشگاه پرسپولیس رفت و ٦ هفته مانده به پایان لیگ پانزدهم قراردادش را به مدت ٢‌سال دیگر تمدید کرد. به گفته مدیریت باشگاه پرسپولیس مبلغ قرارداد برانکو افزایش پیدا نکرده و این مربی راضی شده که با همان مبلغ قبلی به کارش در پرسپولیس ادامه دهد.

مثل کمالوند، جلالی و اسکوچیچ

قبل از این‌که برانکو قراردادش را با پرسپولیس در یک اقدام بی‌سابقه در تاریخ این باشگاه زودتر از پایان فصل تمدید کند، فراز کمالوند نیز چنین اقدامی را با نظر باشگاه گسترش فولاد انجام داده بود. چند روز قبل هم هیأت‌مدیره باشگاه سایپا از تمدید قرارداد جلالی درآینده‌ای نزدیک خبر داده بود. باشگاه فولاد نیز با وجود عملکرد نه‌چندان راضی‌کننده اسکوچیچ قصد دارد به این مربی کروات اعتماد کند و چند روز قبل از ماندگاری او روی نیمکت این باشگاه خبر داد.

تبلیغات یا واقعیت؟

وقتی از کمیته نقل‌وانتقالات چگونگی رسمیت یافتن چنین قراردادهایی که پیش از پایان فصل امضا می‌شود را سوال می‌کنیم، این پاسخ را می‌شنویم: «برای ثبت چنین قراردادهایی باید تا زمانی که برای نقل‌وانتقالات پیش از فصل درنظر گرفته شده است، صبر کنیم. درواقع قراردادهای فعلی میان باشگاه و مربیان است و از نظر سازمان لیگ رسمیت ندارد.» بدین ترتیب ممکن است با تغییر مدیریت یا نتایج ضعیف در ادامه فصل و خیلی از مسائل دیگر که در فوتبال ایران رخ می‌دهد، چنین قراردادهایی به سرانجام نرسد. قبل از این هم دیدیم در روزهایی که راه‌آهن با تارتار خوب نتیجه نمی‌گرفت، قراردادش به مدت ٥‌سال تمدید شد اما خیلی زود باشگاه راه‌آهن این موضوع را فراموش کرد و با چند باخت تارتار برکنار شد تا قراردادش حتی به یک‌سال هم نرسد، چه برسد به ٥سال. تمدید قرارداد مربیان درشرایط فعلی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و مدیران باشگاه‌ها قصد به ‌دست آوردن دل هواداران و همچنین روحیه دادن به کادرفنی خود را دارند.

نگاه کارشناس

مرتضی محصص،‌ کارشناس فوتبال و رئیس کمیته فنی فدراسیون درباره مرسوم‌شدن تمدید قرارداد زودهنگام مربیان لیگ‌برتری به «شهروند» می‌گوید: «من همیشه طرفدار ثبات مربیان بودم چون معتقدم یک مربی به هیچ عنوان نمی‌تواند بعد از ورودش به یک باشگاه در یک فصل تمام توانایی خود را به نمایش بگذارد. بنابراین ما هم نمی‌توانیم از روی عملکرد مربیان بعد از چند بازی، ‌کارنامه آنها را مورد ارزیابی قرار دهیم. تغییر فلسفه در یک باشگاه نیاز به زمان زیادی دارد و اگر قرار باشد، کار حرفه‌ای انجام دهیم، باید صبر داشته باشیم. تمدید قرارداد مربیان درطول فصل نیز یک کار بسیار حرفه‌ای و منطقی محسوب می‌شود که خیال مربی را در هفته‌های آتی لیگ راحت می‌کند.»

او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «تمدید قرارداد مربیان علاوه بر این‌که روی مربیان از نظر روحی و روانی تاثیرگذار است، روی بازیکنان نیز تأثیر بسزایی دارد. اگر یک بازیکن بداند که فصل بعد هم سرمربی‌اش تغییر نمی‌کند، تا پایان فصل با خیال راحت سعی می‌کند که خودش را به همان مربی نشان دهد. اتفاقی که الان برای پیگرینی در منچسترسیتی رخ داده، همین است که نمی‌تواند بازیکنانش را مثل گذشته با قاطعیت حمایت کند. البته باشگاه‌ها باید به یاد داشته باشند، وقتی قراردادی را رسانه‌ای می‌کنند، باید پای آن بایستند چون تاریخ مصرف قول‌هایی که انجام نمی‌شود، به پایان رسیده است. فوتبال حرفه‌ای روی همین باورها جلو می‌رود و نباید باور عدم ثبات را به تیم تزریق کرد.

در مسیر حرفه‌ای شدن

به نظر می‌رسد بعد از جوانگرایی، خصوصی‌شدن برخی از باشگاه‌ها و... فوتبال ایران یک گام دیگر در مسیر حرفه‌ای‌شدن برداشته است. در فوتبال روز دنیا مشاهده می‌کنیم که تیم‌های بزرگی چون بایرن، منچسترسیتی و چلسی هفته‌ها مانده به پایان فصل سرمربی‌ سال آینده خود را مشخص می‌کنند که پیش همزمان در تیم دیگری مشغول است. به ‌هرحال در فوتبالی که تا چند ‌سال قبل با چند باخت مربی برکنار می‌شد و مربیان هیچ حاشیه امنیتی نداشتند،‌ ثبات روی نیمکت تیم‌های لیگ‌برتری یک اتفاق خوشایند محسوب می‌شود که ما را به استانداردهای حرفه‌ای فوتبال جهان نزدیک کرده است.


ویدیو : حرفه‌ای‌گری زیر سایه اعتماد