حرفهای بزرگترین قاضی جنایی ایران : مرد اول پرونده های قتل در ایران با رسیدگی ...


مرد اول پرونده های قتل در ایران با رسیدگی بیش از ۴ هزار پرونده قتل در کارنامه قضایی اش، لقب بزرگترین قاضی جنایی ایران را به خود اختصاص داد او قاتل پدرش را بخشید تا بخشش در عین قدرت را معنی کند. تسنیم: مرد اول پرونده های قتل در ایران با رسیدگی بیش از 4 هزار پرونده قتل در کارنامه قضایی اش، لقب بزرگترین قاضی جنایی ایران را به خود اختصاص داد او قاتل پدرش را بخشید تا بخشش در عین قدرت را معنی کند.

نورالله عزیز محمدی درسال 1327 در تهران متولد و در سال 1350 وارد دستگاه قضایی کشور شد. 18 سال در استان کرمان دادیار، دادرس شهرستان قدیم ، رییس دادگاه بخش مستقل شهربابک ، شهربافت کرمان و همچنین رییس دادگاه بخش رفسنجان بود.

مرد قضایی ایران همچنین 3 سال به عنوان دادستان سیرجان و در سال 61 به عنوان رییس دادگستری شهرستان سیرجان مشغول فعالیت شد و درسال 68 نیز ریاست دادگستری شهرستان تاکستان را به عهده گرفت.

قاضی عزیز محمدی هم اکنون به عنوان رییس شعبه 71 کیفری استان تهران از قضات با تجربه در حوزه جرایم جنایی به خصوص پرونده های قتل است. پرونده های "فجیع ترین قتل خانوادگی در ورامین" و " میدان کاج " و "پل مدیریت " و " قتل های سریالی امید برک" و همچنین پرونده "عامل جنایت خیابان مدنی " در کارنامه 43 ساله این قاضی با تجربه ثبت شده است .

او همانند سایر قضات قبل از هر جلسه دادگاه پرونده را به طور کامل مطالعه و چندین بار باز خوانی می کند تا به راحتی تناقض گویی های متهمان در جلسه دادگاه را مشخص کند به گفته خودش شاید تحت تاثیرپرونده های قتل قرار گیرد اما تحت تاثیر احساسات هیچ حکمی صادر نمی کند.

قاضی جنجالی ترین پرونده های جنایی دهه گذشته درایران درباره خاطرات قضایی اش می گوید:

ماهانه 12 پرونده قتل را رسیدگی می کنم / در کنار کار به دنبال گذشت هم هستیم

می گوید: هفته ای 3 پرونده که میانگین در ماه به 12 پرونده قتل می رسد رسیدگی می کنم البته ناگفته نماند که پرونده های قتل بسیار زیاد و سنگین است. یک مقدار مسائل جنبی هم است مثل آزادی مشروط، گذشت که در کنار کارهایمان انجام می دهیم. سعی می کنیم که پرونده به اطاله نرسد زیرا اولیای دم توقع دارند که پرونده در اسرع وقت رسیدگی شود. زمانی پرونده ای را می پذیرم که پرونده آماده برای محاکمه و صدور حکم باشد در غیراینصورت پرونده را به دادسرا برمی گردانیم تا نواقص مرتفع شود.

قوانین روز کشور را دنبال می کنم

از قاضی عزیز محمدی در مورد به روز بودن یک قاضی در علوم قضایی سوال کردیم که گفت: در همه زمان ها و لحظه ها از کتاب قانون استفاده می کنم. اعتقاد دارم هروقت که انسان می خواهد باید قانون را بخواند و اطلاعات جدید و نکته های خاصی را در مورد قانون بدست آورد چون هر روز قوانین جدید و به روز می شود. هر زمانی قوانین تغییر می کند باید به روز باشیم. بنابراین ملزم هستیم که مطالعه کنیم و قوانین جدید در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم عمل کنیم.

از صدور احکامی که صادر کردم پشیمان نیستم

 گفتگوی ما با قاضی عزیزمحمدی آنقدر گرم و جالب بود که توانستیم برخی سوالات حاشیه ای هم از این قاضی باتجربه داشته باشیم. وی در مورد اینکه آیا از صدور برخی احکام هم پشیمان شده اید گفت: خدا را شکر تا به حال این اتفاق نیفتاده است. چون پرونده ها را به دقت می خوانم و تا زمانی که صد درصد برایم قضیه احراز نشود، تصمیم نمی گیرم.

مدت زمان رسیدگی به یک پرونده از 2 ساعت تا چند روز

از قاضی عزیز محمدی در مورد مدت رسیدگی به پرونده های جنایی سوال کردیم که پاسخ داد: بستگی به پرونده دارد.هر پرونده ای نسبت به وضعیت اش زمان براست. یک پرونده دوساعت طول می کشد و یک پرونده 12 ساعت ، گاهی اوقات شده است که به پرونده ای تنفس داده می شود و چند جلسه طول می کشد. البته پرونده های قتل در اختیار رییس مجتمع است که به کدام شعبه ارجاع دهد. ما اختیار اینکه چه پرونده ای به ما داده شود را نداریم. رییس مجتمع با توجه به آگاهی و شناخت قضات پرونده را ارجاع می کند.

بخشش قاتل پدرم در کارم تاثیر گذار شد

نکته قابل توجه در شخصیت و پرونده کاری قاضی عزیزمحمدی بخشش قاتل پدرش است که سال گذشتهتیتر رسانه ها قرار گرفت که در مودر این موضوع گفت: من در همه پرونده‌هایی که رسیدگی می‌کنم به اولیای‌ دم پیشنهاد می‌دهم گذشت کنند. همیشه هم فکر می‌کردم اگر خودم در چنین شرایطی قرار گرفتم، چه می‌کنم. مرگ پدرم برایم خیلی غم‌انگیز بود و خانواده ما را تحت‌ تاثیر خودش قرار داد اما بعد از مدتی فکر کردن تصمیم گرفتم رضایت بدهم چرا که متهم بسیار جوان ‌است و من فکر می‌کنم باید به او فرصت دوباره‌ای برای زندگی داد.

این کار من خیلی کارساز شد و زمانی که از خانواده مقتول می خواهم که گذشت کنند و می گویند اگر جای ما بودی چه کار می کردی؟ خودم را مثال می زنم و همین باعث می شود که آن ها هم از این کارمن ایده بگیرند و گذشت کنند. ولی بعضی مواقع تاثیرگذار نیست به قول معروف" رطب خورده منع رطب کی کند " مصداق همین جاست.

تهدید نشدم چون صادقانه و عادلانه حکم صادر کردم

معمولا قضات پرونده های قتل تهدید هممی شوند ولی قاضی عزیزمحمدی گفت تاکنون تهدید نشده است و ادامه داد: بیش از 4 هزار پرونده قتل رسیدگی کرده ام اما هنوز یکبار هم از سوی کسی تهدید نشده ام. چون هیچگاه از مسیر حق و عدالت خارج نشده ام و تمام احکامی که صادر کرده ام جز واقعیت نبوده است.مردم می فهمند که قاضی چه کار می کند .خیلی آزادانه زندگی می کنم و امیدوارم تا زمانیکه دراین وظیفه هستم خداوند من را یاری کند.


ویدیو : حرفهای بزرگترین قاضی جنایی ایران