حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن،امنیت اجتماعی را به هم نمی زند :



امنیت و حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی , رعایت حقوق کودکان در شبکه‌های اجتماعی , تلف نکردن وقت در شبکه های اجتماعی


 اخبار اجتماعی -  حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن،امنیت اجتماعی را به هم نمی زند

طرح‌كنندگان مساله حجاب از كدام منظر به موضوع نگاه می‌كنند؟ آیا فقدان حجاب نظم و امنیت را به هم می‌زند یا یگ گزاره دینی در خطر قرار می‌گیرد؟ اگر دومی است، در این صورت باید گفت عدم رعایت حجاب اهمیت بسیار كمتری از ترك نماز یا روزه یا سایر احكام دینی دارد، پس چرا به این احكام پرداخته نمی‌شود؟

روزنامه اعتماد در مقاله ای در باره حجاب نوشت:
 چرا پس از 35 سال همچنان درباره این موضوع بحث و اقدام می‌شود و در عین حال پیشرفت مورد نظر طرح‌كنندگان به دست نمی‌آید؟

حداقل یك علت مهم این عدم كامیابی، طرح نادرست صورت مساله است. حل هر مساله‌یی منوط و مشروط به طرح درست صورت مساله است. مساله حجاب را باید مشخص كرد كه چه نوع مساله‌یی است، مساله‌یی مرتبط با نظم اجتماعی یا مساله‌یی فرهنگی و عقیدتی؟ قتل و دزدی از منظر حكومت بیش از آنكه یك مساله فرهنگی باشد، موضوعی مربوط به نظم و امنیت اجتماعی است.

 

به همین دلیل برخورد اصلی حكومت با این دو پدیده، از طریق پلیس و دادگاه و مجازات است. البته قتل و دزدی دارای وجه فرهنگی نیز هستند كه پلیس و دادگاه مسوولیت حل آن را ندارند، بلكه آموزش و پرورش، رسانه‌ها و متولیان دینی و خانواده باید به حل آن اقدام كنند. من و شما باید در تربیت فرزند خود به گونه‌یی عمل كنیم كه مرتكب این دو جرم نشوند، ولی پلیس و دادگاه باید با مرتكبین از زاویه امنیتی و قضایی برخورد كنند.

نمونه دیگر عبادت مهم مسلمانان، یعنی نماز است. اگر كسی نماز نخواند، قطعا برخورد امنیتی و قضایی با او راه‌حل نیست، زیرا نخواندن نماز، امنیت و نظم را نقض نمی‌كند، در حالی كه از نظر مسلمانان این عبادت خیلی مهم است. در مقابل توقف خودرو در محل ممنوع، با عكس‌العمل و جریمه پلیس مواجه می‌شود كه به معنای برخورد حقوقی و امنیتی است.

حال پرسش این است كه طرح‌كنندگان مساله حجاب از كدام منظر به موضوع نگاه می‌كنند؟ آیا فقدان حجاب نظم و امنیت را به هم می‌زند یا یگ گزاره دینی در خطر قرار می‌گیرد؟ اگر دومی است، در این صورت باید گفت عدم رعایت حجاب اهمیت بسیار كمتری از ترك نماز یا روزه یا سایر احكام دینی دارد، پس چرا به این احكام پرداخته نمی‌شود؟

ولی اگر از منظر دیگر، یعنی برهم‌زننده نظم اجتماعی به موضوع نگاه شود، در این صورت اصلی‌ترین روش برای برخورد با مساله، پلیس و دادگاه است و شیوه‌های دیگر در مراتب بعدی قرار می‌گیرند.البته در این صورت باید چند نكته را روشن كرد. اول اینكه چه حدی از بی‌توجهی به حجاب نظم اجتماعی را تهدید می‌كند؟ آیا این حد مربوط به حجاب شرعی است؟ در این صورت آیا می‌توان گفت عدم رعایت حجاب شرعی در هر حدی كه باشد، نظم اجتماعی را تهدید می‌كند، قطعا پاسخ مثبت نیست، همان طور كه نخواندن نماز هم ربطی به نظم اجتماعی ندارد. تعیین این حد بسیار مهم است. حتی در مكان‌های گوناگون نیز حد مذكور فرق می‌كند.

یكی از مهم‌ترین تعارضات در این زمینه از سوی مراجع رسمی نشان دادن فیلم‌هایی است كه زنان خارجی در آنها با نوعی از پوشش هستند كه برای زنان فیلم‌های ایرانی این پوشش ممنوع است. در حالی كه هر دو فیلم از تلویزیون پخش می‌شوند و اگر اثرات سوئی بر نظم اجتماعی داشته باشد، فیلم‌های خارجی با پوشش غیرمحجبه زنان نیز چنین اثراتی را خواهند داشت.

 

البته در فیلم‌های خارجی هم زنان را با هر نوع پوششی نشان نمی‌دهند، ولی بدون روسری و حتی بیش از این را نشان می‌دهند. بنابراین مساله حجاب ربطی به نظم اجتماعی ندارد، پس اگر چنین است چرا رعایت حجاب را برای زنان غیرمسلمان و حتی خارجی‌ها الزامی می‌كنند؟ و اگر مساله مربوط به نظم اجتماعی است چرا در فیلم‌ها از معیارهای كاملا دوگانه استفاده می‌شود؟ و نیز چرا اصرار دارند كه زنان ایرانی در خارج یا برنامه‌های خارج از كشور نیز باحجاب ظاهر شوند،

 

آنجا كه ربطی به نظم اجتماعی در ایران ندارد؟ پس مساله عقیدتی و انجام یك دستور دینی است. در این صورت همان طور كه آقای رییس‌جمهور هم تاكید كردند، این مساله با «ون» و «سرباز» حل نمی‌شود، زیرا ورود «ون» برای نظم اجتماعی است و نه تغییر نگرش فرهنگی و دینی.


 اخبار اجتماعی - اعتماد
 


ویدیو : حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن،امنیت اجتماعی را به هم نمی زند