حجاب بازیگران، مشکل «مهمونی کامی»! : علی احمدزاده سه سال پس از آن که موفق به ...


علی احمدزاده سه سال پس از آن که موفق به دریافت پروانه نمایش «مهمونی کامی» نشد تصمیم گرفت آن را در چند قسمت 10 دقیقه ای در اینترنت بارگذاری کند اما خیلی زود لینک های فیلم حذف شدند. روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: علی احمدزاده سه سال پس از آن که موفق به دریافت پروانه نمایش «مهمونی کامی نشد تصمیم گرفت آن را در چند قسمت 10 دقیقه ای در اینترنت بارگذاری کند اما خیلی زود لینک های فیلم حذف شدند. برای اطلاع از این اتفاق سراغ کارگردان و سازمان سینمایی رفتیم اما هیچ کدام حاضر به گفت و گو نبودند.

اتفاق عجیب بود و غیرمترقبه؛ فیلم «مهمونی کامی» بعد از این که مجوز نمایش از وزارت ارشاد نگرفت سر از فضای مجازی درآورد. هفته پیش اعلام شد که این فیلم در چند قسمت 15 دقیقه ای در اختیار کاربران قرار می گیرد. روز گذشته اما لینک های فیلم از کانال اصلی، حذف شد ولی در سایت آپارات قابل دسترسی است. برای اطلاع از این ماجرا ابتدا سراغ کارگردان فیلم رفتیم اما علی احمدزاده گفت و گو را به فرصتی دیگر موکول کرد. آن طور که می گفت بیمار است و شرایط مصاحبه ندارد. حبیب ایل بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی پاسخگوی تماس و پیامک مان نبود. این گزارش را بخوانید.

مشکل مهمونی کامی , مهمونی کامی , دانلود فیلم مهمونی کامی

مهمونی کامی چیست؟

ابتدا اجازه دهید به عقب برگردیم؛ زمانی که «مهمونی کامی» کلید خورد. علی احمدزاده سال 92 تصمیم گرفت فیلم اولش را بسازد. از نازنین فراهانی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، میسا مولوی و پگاه آهنگرانی به عنوان بازیگران اصلی دعوت کرد و آن را با عنوان کلید زد. داستانش هم درباره چند جوان است که به قصد رفتن به یک مهمانی عازم شمال می شوند.

پروانه ساخت دارد؛ ندارد

احمدزاده تصمیم داشت فیلمش را در جشنواره سی و دوم فجر نمایش دهد اما خیلی زود با سدی به نام ممیزی و نیز نداشتن پروانه ساخت مواجه شد. به طور غیررسمی شایعه ای به گوش رسید که حجاب بازیگران زن و نیز داستان فیلم، مسئولان ارشاد را برای پروانه نمایش مجاب نکرده. از آن سو نداشتن پروانه ساخت هم پتکی بود بر سر فیلم.

احمدزاده اما مصاحبه کرد و گفت: «پروانه ساخت این فیلم ابتدا با نام «چالوس» صادر شد که بلافاصله پس از صدور پروانه ساخت فیلمبرداری را آغاز کردیم و تمامی اخباری که مبنی بر عدم داشتن پروانه ساخت از سوی این فیلم منتشر می شود را تکذیب می کنم.» این را هم ضمیمه حرف هایش کرد که «در دوره مدیریت گذشته هیچگاه برای دریافت پروانه نمایش اقدام نکردم و حدود سه هفته قبل فیلم را برای بازبینی و صدور پروانه نمایش به ارشاد ارائه دادیم که هنوز هیچ خبری از صدور پروانه نمایش فیلم به ما نداده اند.»

دانلود مهمونی کامی , کشف حجاب بازیگران ایرانی , بازیگران ایرانی بی حجاب

بدون مجوز در جشنواره های خارجی

«مهمونی کامی» وقتی در ایران به سد وزارت ارشاد خورد، سر از جشنواره های خارجی درآورد. این اتفاق نو نیست و پیش از این فیلم های بدون مجوز زیادی از کشورمان در مجامع بین المللی نمایش داشته اند. از قضا در جوایز هم سهیم بوده اند کما اینکه فیلم علی احمدزاده جایزه بهترین فیلم و تندیس ویژه داوران جشنواره پراگ را به دست آورده.

واکنش کارگردان هم در این باره جالب است: «وقتی به فیلم ما مجوز نمی دهند، نباید هم توقع داشته باشند که فیلم را در خانه نگه داریم، به هر حال این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده و به واسطه دیده شدن اثر سرمایه ساخت آن بر می گردد.»

نافرجام در شبکه خانگی

احمدزاده در کنار اکران جهانی «مهمونی کامی» تلاشش را برای رفع مشکل فیلم در داخل انجام می داد تا این که فروردین سال 93 خبر آمد قرار است فیلم در شبکه نمایش خانگی توزیع شود. حتی از شرکت تصویرگستر پاسارگاد به عنوان موسسه توزیع کننده فیلم نام برده شد. خیلی زود اما چند سایت اصولگرا از جمله جوان آنلاین اعتراض شان را رسانه ای کردند. بعد از آن دیگر خبری از توزیع نسخه ویدئویی فیلم نشد.

مدتی بعد فیلم در وزارت ارشاد برای فیلم های مشکل دار برگزیده بود با این حال «ظاهرا» فیلم «مهمونی کمی» از این فیلتر هم عبور نکرده. البته احمدزاده به نحوه نمایش و گزینش مهمان ها و نیز نتیجه نظرسنجی اعتراض داشت. او در یادداشتی، ضمن انتقاد شدید از نظرسنجی منتشر شده درباره «مهمونی کامی» خطاب به روابط عمومی انجام دهنده این نظرسنجی نوشت: «دلم نمی خواست جواب این نظرسنجی... را بدهم اما امیدوارم گفته های مرا تایید کنید و یک نظرسنجی واقعی از تمامی منتقدان و خبرنگاران واقعی که در این دو سال «مهمونی کامی» را در نمایش های مختلف دیدند، راه بیندازید تا متوجه نظرات واقعی آن ها درباره این فیلم بشوید؛ هرچند که با یک جست و جوی کوچک در گوگل همه چیز مشخص خواهدشد. ما از خیر این فیلم گذشتیم، ممنون هم می شوم دیگر اسم «مهمونی کامی» را نشنوم چرا که فیلم جدیدی ساختم و باید انرژی خودم را برای جنگ جدیدی ذخیره کنم.»

بازیگران کشف حجاب , بازیگران کشف حجاب کرده ایرانی , بازیگران کشف حجاب کرده

«مهمونی کامی» در اینترنت

علی احمدزاده راست می گفت؛ بی خیال «مهمونی کامی» شد و انرژی خود را برای ساخت دو فیلم «مادر قلب اتمی» و «پدیده» گذاشت تا این که هفته پیش بار دیگر فیلش یاد هندوستان کرد. این بار چاره را در پخش فیلم به شکل سریالی چند قسمتی دید تا علاقه مندان، خودشان درباره آن قضاوت کنند.

حذف لینک سکانس های فیلم

روز گذشته در جست و جوی اینترنتی به دو اتفاق جالب رسیدیم؛ یکی واکنش منفی جوان آنلاین بود و دیگری حذف لینک سکانس های «مهمونی کامی» از کانال اصلی. یادداشت جوان آنلاین تند و تیز بود و مستقیما مسئولان وزارت ارشاد را نشانه گرفته بود؛ پس می توان به راحتی دلیل حذف لینک های فیلم را متوجه شد. با این حال دو بریده از فیلم دست به دست چرخیده و می توان آن را تماشا کرد.

ارشاد باز هم دور می خورد؟

مسئله ای که با جناب ایل بیگی قصد طرح داشتیم این بود: «وزارت ارشاد درباره چنین اتفاقاتی راهکار قانونی دارد؟ آیا می تواند با صاحبان فیلمی که بدون پروانه نمایش اقدام به توزیع آن می کنند، برخورد کند؟ چنین حرکت های جسته گریخته ای باعث شکل گیری فرهنگ «نمایش اینترنتی فیلم» نمی شود؟» سوال های دیگری درباره سرنوشت «مهمونی کامی» و این که «واقعا» مشکل آن چیست داشتیم که نشد بپرسیم. حالا ورای همه این پرسش ها نکته دیگری هم مطرح می شود: چه بسا بعد از گسترش برنامه های اینترنتی، نوبت به فیلم های اینترنتی هم برسد. فیلم هایی که کارگردان از نگرفتن پروانه آن ها مطمئن است و از ابتدا به قصد بارگذاری در اینترنت می سازد.

کشف حجاب بازیگران , کشف حجاب بازیگران زن ایرانی , بازیگران زن ایرانی که کشف حجاب کردند

اتفاقی سابقه دار

روشی که علی احمدزاده قصد اجرایی کردن آن را داشت، حدود یک سال پیش به شکلی دیگر توسط محمد شیروانی تجربه شده بود. این کارگردان بعد از آن که از اکران فیلم هایش نومید شد، دست به ابتکار زد و یادداشتی روی سایت شخصی اش قرار داد:

«من به این بی عدالتی اعتراض دارم و همه 18 فیلم سینمایی و غیرسینمایی خودم اعم از توقیفی و آزاد که رد طول 18 سال گذشته از انتشار در کشورم محروم بودند را از شب چهارشنبه 2 خرداد 94 روی وب سایت شخصی ام منتشر می کنم. فیلمی که دانلود می کنید تا به حال منتشر نشده است در صورتی که دیگری از دانلود اختصاصی شما استفاده کند، دست در جیب مولف اثر کرده. این وجدان ماست که همواره همراه ماست نه صاحب اثر.»

حتی برای پاسخگویی به فیلم هایش ساعت و زمان حضور مقابل سینما آزادی را تعیین کرد. سایت او اما خیلی زود فیلتر شد و شیروانی هم توجیه شد که دیگر از این کارها نکند! از او خبری نیست.

اخراج بازیگران کشف حجاب کرده جم توسط کریمیان مدیر شبکه جم , بازیگران زنی که کشف حجاب کردند , بازیگران زن ایرانی بی حجاب در خارج


ویدیو : حجاب بازیگران، مشکل «مهمونی کامی»!