حاشیه هایی از حمله پلیس به 313 دفتر هرمی:‌ ما فقط ماکارونی بلدیم! :         عصر ...



 

 

دفتر پلیس 10 , دفتر پلیس 10 بلوار فردوس , عکس هایی از رژه منظم پلیس دالاس

 

 

عصر ایران - پلیس تهران روز پنجشنبه گذشته در حمله همزمان به 313 دفتر شرکت های هرمی و گولدکوئیست در مناطق مختلف تهران را مورد حمله قرار داد وبسیاری فعالان این شرکت ها را بازداشت کرد. خبرنگار عصر ایران نیز به همراه تعدادی از خبرنگاران در این عملیات حضور داشت و از نزدیک از جزئیات این عملیات اطلاع یافت. آنچه در پی می آید حاشیه هایی از عملیات پلیس علیه دفاتر شرکت های هرمی است.

 

- این حمله نیروهای پلیس تهران در راس 11 و 30 دقیقه به طور همزمان علیه 313 دفتر فعالیت شرکت های هرمی از جمله گولد کوئیست در مناطق مختلف پایتخت انجام شد.همزمانی عملیات از آن جهت مهم بود که دفاتر مختلف به همدیگر خبر ندهند.

- در این عملیات برخلاف عملیات قبلی، پلیس سعی کرد به صورت پنهانی عملیات را انجام دهد و از حضور خودروهای معمول پلیس در اطراف دفاتر کشف شده خبری نبود. این عملیات توسط وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی برنامه ریزی و عملیاتی شد و واحدهای دیگری مانند شهرداری تهران نیز با ارائه اتوبوس برای انتقال بازداشت شدگان، در این عملیات همکاری کردند. همچنین قوه قضاییه نیز امور قضایی عملیات را بر عهده داشت.

- اتحادیه صنف جوشکاران یکی از مشارکت کنندگان در این عملیات بود. تعدادی از واحدهای جوشکاری سیار با هماهنگی این اتحادیه پس از تخلیه واحدهای آپارتمانی محل فعالیت اعضای شرکت های هرمی، با استفاده از میله های فلزی اقدام به جوش دادن درب واحد و پلمپ آنها می کردند.

- در عملیات های گذشته صرفا به پلمپ معمولی و ساده درب واحدهای آپارتمانی کشف شده بسنده می شد اما در این عملیات علاوه بر جوش دادن درب واحدهای آپارتمانی، با استفاده از اسپری رنگ بر روی دیوار راهروی کنار درب نیز ، پلمپ شدن واحد ها نوشته می شد.

- در گفت وگو با افراد بازداشت شده که اکثرا از شهرستان های مختلف به تهران آمده اند یا بهتر است گفته شود با وعده های پوچ به تهران کشیده شده اند ، بسیاری می گفتند در ابتدا با وعده های دروغ کار به تهران دعوت شدند. مثلا به تعدادی گفته شده بود شغلی در کارخانه فولاد وجود دارد به تعدادی دیگر نیز گفته شد کاری در قطعه سازی خودرو برایشان دست و پا کرده اند. به هر یک به دروغ نام شغل و فعالیتی گفته شده تا به بهانه آن، این افراد ساده لوح از شهرهای مختلف به تهران کشیده  شوند.

به برخی نیز نام هیچ شغلی را نگفته اند و فقط به بیان این نکته که شغل خوب و پردرآمدی در تهران وجود دارد اکتفا شده بود ؛ اما هیچ گاه و به هیچ عنوان به افراد مختلف در تهران و شهرهای دیگر در ابتدا گفته نمی شود موضوع " شرکت های هرمی یا شرکت گولدکوئست" است.

- افراد بازداشت شده در دفاتر شرکت های هرمی و از جمله گولد کوئیست از شهرهای مختلف ایران هستند. به دلیل افزایش آگاهی درباره ماهیت این فعالیت ها در میان ساکنین تهران، هم اکنون فعالان شرکت های هرمی سعی می کنند با سوء استفاده از نبود آگاهی کافی در  شهرهای کوچک ، برای این موضوع استفاده کنند. شیوه کار نیز به این صورت است فردی که در یکی از شهرستان ها با افرادی رابطه فامیلی ، دوستی یا کاری دارد سعی می کند با تماس تلفنی، آنها را از وجود فرصت شغلی بسیار مناسب و کم نظیر در تهران آگاه کند و از آنها بخواهد برای این منظور هر چه سریعتر خود را به تهران برسانند.

تعدادی از آنها نیز پس از ورود به تهران با استفاده از شیوه های نوین روانشناسی ، بازاریابی و مدیریت تحت تاثیر قرار می گیرند و با پرداخت مبلغی پول، استقرار در تهران و کشاندن افراد دیگری از شهرستان  موافقت می کنند.

این افراد در مدت اقامت در تهران خود تحت آموزش های فشرده روانشناسی و بازاریابی و مدیریت قرار می گیرند تا به نوبه خود بتوانند افرادی را از شهرستان بکشانند و به این اقدامات قانع کنند. این افراد معمولا در زمان دوری از خانواده خود به آنها می گویند که در تهران مشغول انجام کاری پرسود و درآمد هستند.

- اعضای شرکت های هرمی در همه زمینه ها آموزش دیده اند.  این افراد حتی درباره حضور ماموران پلیس در دفاتر هم آموزش می بینند. در هنگام حمله به دفاتر گولد کوئیست، اکثریت فعالان، پرداخت پول را تکذیب می کنند و می گویند که تنها چند روز از حضور آنها در تهران می گذرد.

- دفاتر فعالیت شرکت های هرمی از جمله گولد کوئیست از یک واحد آپارتمانی یا مسکونی تشکیل شده که ممکن است در هر منطقه ای از تهران وجود داشته باشد. معمولا اجاره کنندگان این واحدهای مسکونی خود را دانشجو یا دارای شغل آزاد معرفی می کنند. پس از اجاره واحد مسکونی، فعالیت های جذب افراد از شهرهای مختلف به بهانه کار و در آمد بالا به تهران و اسکان آنها آغاز می شود

آنها پس از پرداخت مبلغی بین دو تا هشت میلیون تومان و عضویت در یک شرکت هرمی ، یک دوره آموزشی فشرده را در این واحدهای مسکونی توسط فرد یا افرادی که وی را وارد این فعالیت کرده است می بینند تا بتوانند به نوبه خود ، دو نفر دیگر را وارد این شبکه کنند. این دوره آموزشی شامل درس های روانشناسی، بازاریابی و مدیریت است.

فعالان شرکت های هرمی- معمولا مبلغ اجاره واحد آپارتمانی و هزینه وسایل زندگی توسط فردی پرداخت می شود که در سلسله مراتب این فعالیت به لیدر معروف است. او بر روند فعالیت افراد زیرشاخه خود و جذب افراد جدید نظارت می کند.

- "قورباغه ات را قورت بده"، "پنیر من کجاست؟ "، "راز" و "دولت و فرزانگی" از مهمترین کتاب های مورد مطالعه و آموزشی فعالان شرکت های هرمی و گولد کوئیست است.

- پلیس تهران پس از ورود به واحدهای آپارتمانی و بازداشت حاضران در آن به اتهام فعالیت هرمی، یک به یک آدرس و مشخصات آنها ثبت و تعداد زیرمجموعه ها ،مبلغ پول هزینه شده و معرف نیز ثبت می شود.

این اطلاعات وارد شبکه مرکزی می شود تا بانک اطلاعاتی از فعالان شرکت هرمی تشکیل شود. پس از آن، افراد بازداشت شده به بازداشتگاه منتقل و این واحدهای مسکونی پلمپ می شوند.

این واحدهای مسکونی قبل از عملیات در مراحل مختلفی توسط پلیس و نیروهای وزارت اطلاعات شناسایی می شوند.

- پلیس تهران به مانند گذشته در عملیات روز پنجشنبه هم تعدادی از خبرنگاران وعکاسان را برای پوشش خبری این رویداد دعوت کرد. خبرنگاران و عکاسان دقایقی پس از ساعت 11 و 30 وارد واحدهای کشف شده شرکت های هرمی شده و ضمن تهیه گزارش و عکس ، از جزئیات این عملیات آگاه شدند.

- ماموران پلیس در هنگام ورود به دفاتر گولد کوئیست و شرکت های هرمی، معمولا با هیچ مقاومتی روبه رو نمی شود. در یکی از دفاتر، یکی از فعالان شرکت های هرمی، از ترس ماموران پلیس، در پشت یخچال پنهان شده بود که پس از گذشت حدود نیم ساعت وی خود را تسلیم ماموران کرد.

- ماکارونی، یکی از نقاط اشتراک اکثر دفاتر  شرکت های هرمی است. با نگاهی به آشپزخانه این واحدها  می توان به حجم زیادی از بسته های ماکارونی و سایر مواد پخت این غذا از جمله بسته های سویا و قوطی های رب گوجه فرنگی یافت. آنها اکثراً ‌ماکارونی می خورند و به قول یکی شان ٰ‌ما مردها که به جز ماکارونی چیز دیگری بلد نیستیم بپزیم!.../عصر ایران


ویدیو : حاشیه هایی از حمله پلیس به 313 دفتر هرمی:‌ ما فقط ماکارونی بلدیم!