حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر : آیین پایانی سی وسومین جشنواره فیلم ...


آیین پایانی سی وسومین جشنواره فیلم فجر شامگاه گذشته در حالی آغاز شد که تاخیر یک ساعته، باران شدید و ازدحام مردم جلوی در ورودی از نخستین حاشیه های این مراسم به شمار می آید. خبرگزاری ایرنا: آیین پایانی سی وسومین جشنواره فیلم فجر شامگاه گذشته در حالی آغاز شد که تاخیر یک ساعته، باران شدید و ازدحام مردم جلوی در ورودی از نخستین حاشیه های این مراسم به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، آیین اختتامیه سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم فجر مطابق معمول همه ساله، 22 بهمن ماه برگزار و طبق انتظار این رخداد با حاشیه‏هایی همراه بود که اشاره ای گذرا به برخی از آنها برای خوانندگانی که موفق به حضور در این مراسم و مشاهده آن نشدند نیز خالی از لطف نیست .

شب باران خورده غرب تهران محل پرواز سیمرغ‎ها بود که به روال سال قبل میهمانان و نامزدهای مراسم از ساعتی قبل طی مراسم استقبال ویژه ای از طریق کوچه انقلاب و بر روی فرش قرمز برای حضور در مراسم اختتامیه وارد مرکز همایش های برج میلاد شدند.

اجرای برنامه را محمدرضا شهیدی فر به عهده داشت ، و پس از تلاوت آیات قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی مراسم به طور رسمی و در ساعت 19:30 آغاز شد.

در این مراسم که با یک ساعت تاخیر آغاز شد و حدود 4 ساعت به طول انجامید، به برخی از رشته ها علاوه بر سیمرغ، یک یا دو دیپلم افتخار اهدا شد ردیف اول صندلی ها از وزیران و مسئولان پر شده بود که در بین آنها حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمد احسانی مدیر شبکه اول سیما، بیشتر به چشم می آمدند که البته در ادامه و با تاخیر چند دقیقه ای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم وارد سالن شد.

علیرضا رضاداد دبیر جشنواره سخنران اول مراسم است که اظهارات خود را حول محور مقام شامخ حضرت رسول اکرم (ص) گفت و پس از سخنرانی او کلیپی از فیلم های بخش سینما حقیقت نمایش داده شد و هیات داوران فیلم های مسابقه مستند معرفی شدند، در ادامه آخوندی و سلطانی فر جوایز بخش مستند را اهدا کردند.

مهرداد اسکویی از داوران بخش مستند نیز که برای اهدای جوایز بخش مستند روی سن آمده بود با یادی از زاون قوکاسیان(منتقد پیشکسوت سینما) از حاضران خواست تا برای سلامتی او دعا کنند.

محمدعلی شعبانی که برای دریافت سیمرغ بهترین پژوهش و تحقیق متن مستند روی سن آمده بود با ابراز خرسندی از این که جایزه را با لباسی مزین به نام پیامبر دریافت می کند ، گفت : سیمرغ خود را به سردار قاسم سلیمانی که در عراق در حال مبارزه با داعش است، تقدیم می کنم .

در ادامه وقتی همه حاضران متوجه تفاوت سیمرغ امسال جشنواره شدند ، مجری برنامه در توضیح این تفاوت گفت؛ امسال برای نخستین بار است که تندیس های هر بخش از جشنواره متفاوت طراحی شده است.

وحید جلیلوند مجری سابق و کارگردان امروز نیز اولین جایزه بخش نوعی نگاه را برای فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت دریافت کرد او در سخنانی کوتاه و در واکنش به تغییر سیمرغ ها گفت؛ آقای رضاداد سیمرغ ما کو؟ او سپس از هیات داوران تشکر کرد .

حضور یکباره مهران مدیری (بازیگر و کارگردان ) در سالن موجب تشویق های پیاپی حضار شد ، او هم در ابتدا به ردیف اول سالن که جایگاه مدیران بود، سلام کرد و گفت؛ بخش هایی از این مراسم را من اجرا می کنم و می خواهم سالن را آتش بزنم.

مدیری افزود: 5 جایزه اصلی یعنی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را خودم معرفی می کنم.

سپس سه هنرمند موسیقی از جمله سامان احتسامی، بامداد ملکی و علی زندوکیل برای اجرای چند قطعه دعوت کرد.

در ادامه بخش اهدای جوایز سودای سیمرغ آغاز شد که یکی از هیات داوران به همراه یک هنرمند جایزه ها را اهدا می‎ کردند. در بخش موسیقی متن رضا عطاران با میله ای شبیه به عصا به همراه علیرضاشجاع نوری روی سن آمد که البته خیلی زود لو داد که این میله فلزی عصا نیست بلکه قصد دارد با تمامی حاضران در مراسم عکس سلفی بگیرد. او روی سن اختتامیه، همراه با تمامی حاضران در سالن عکس سلفی گرفت و سپس سیمرغ بهترین موسیقی را به بهزاد عبدی اهدا کرد.

همه داوران بخش سودای سیمرغ روی صندلی های تعبیه شده روی سن نشسته بودند و هر کدام به نوبت با یکی از سینماگران برای اهدای سیمرغ پشت تریبون قرار می گرفتند..

سالروز تولد مصطفی کیایی و مجید مظفری با مراسم اختتامیه همزمان شده بود که مجری برنامه و برخی از سینماگرانی که روی سن می رفتند به آن ها تبریک گفتند.

سحر دولت شاهی به هنگام دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن بغض کرد و از همه اعضای خانواده و گروه فیلم «عصر یخبندان» تشکر کرد.

میلاد کی مرام هم که برای اهدا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به روی سن آمده بود ابتدا ازدواج ساعد سهیلی را تبریک گفت و اعلام کرد معرفی برگزیدگان برایش دشوار است چون تمامی کاندیداهای بازیگر نقش مکمل مرد از دوستان او هستند .

هومن سیدی که زمان دریافت سیمرغ تمرکزش را از دست داده بود به اشتباه گفت؛ خوشحالم که این جایزه را به خاطر بازی در فیلم مصطفی کیایی می گیرم.

حالا دوباره نوبت به مهران مدیری رسید تا در بخش دوم حضورش برگزیده های 5 بخش مهم سودای سیمرغ را معرفی کند. او به پاکت هایی که در دست داشت اشاره کرد و گفت؛ تنها من می دانم این جا در این پاکت ها چه خبر است. دوربین ها را به سمت من بگیرید چون من خودم کارگردان هستم.

باران کوثری نخستین نام داخل پاکت مدیری بود که او اعلام کرد و باران کوثری با پای گچ گرفته به هنگام اعطای سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن روی سن آمد و با بوسه باران مادرش؛ رخشان بنی اعتماد جایزه را از دست او دریافت کرد.

صحبت های احساسی باران کوثری در هنگام تشکر از مادرش با اشک های رخشان بنی اعتماد همراه شد.

مهران مدیری به هنگام معرفی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد گفت؛ این بازیگر عشق من هم هست سعید آقاخانی که کچل و پیر شده او قدیم ها این شکلی نبود.

سعید آقاخانی پیش از صحبت مهران مدیری را در آغوش گرفت و از این که نامش به واسطه مدیری خوانده شده ابراز خرسندی کرد.

فرزاد موتمن به جای اصغر عبداللهی جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد و از او بابت اعتمادش تشکر کرد.

ابوالحسن داودی هم که برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم روی سن آمده بود با تشکر از مدیری گفت؛ این جایزه حاصل 6 سال صبر و انتظار است. همسرم با مردانگی کامل پای این فیلم ایستاد. خیلی ها آمدند و رفتند و تنها او ماند.

نکته قابل توجه اعلام اسامی برگزیده ها قبل از اعلام رسمی برگزیدگان توسط یکی از رسانه ها و در ادامه سایت جشنواره بود ، این موضوع واکنش مجریان برنامه را هم در پی داشت ،

برگزیدگان سیمرغ در بخش های هنر و تجربه، مستند، نگاه نو و سودای سیمرغ، سفری دو روزه به جنوب کشور خواهند داشت و از روی ناو جماران به تماشای خلیج فارس می پردازند.

و سرانجام اینکه سی و سومین جشنواره فیلم فجر پس از 11 روز برگزاری شامگاه گذشته به کار خود پایان داد.


ویدیو : حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر