جیره‌بندی آب تهران چقدر جدی است؟ : اخبار اجتماعی - تابستان بی آب در انتظار ...



اخبار اجتماعی - تابستان بی آب در انتظار پایتخت نشینان؛
 جیره‌بندی آب تهران چقدر جدی است؟

این نگرانی برای پایتخت نشینان وجود دارد که در گرمای تابستان امسال با جیره بندی آب مواجه شوند.

به گزارش آریا، ماجرا از انجا آغاز شد که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با هشدار نسبت به افت شدید ذخیره آب در سدهای لار و لتیان گفت: قطع آب مشترکان پُرمصرف در دستور کار قرار دارد.


خسرو ارتقایی با اعلام اینکه سد لتیان در حال حاضر تنها 20 میلیون متر مکعب آب دارد گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک سوم است.


قطع  آب پُرمصرف‌ها
مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران اظهارداشت: هم اکنون در شرق تهران و از مجموع سدهای لتیان و لار فقط 35 میلیون متر مکعب آب قابل برداشت است. وی با اشاره به کاهش بارش‌های جوی در استان‌های تهران و البرز گفت: اگر مردم استان صرفه‌جویی را جدی نگیرند با مشکل مواجه خواهیم شد.


وی افزود: میانگین مصرف آب در شهر تهران روزانه 3 میلیون متر مکعب است. در سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان وضع کمی بهتر و در مجموع 120 میلیون متر مکعب آب قابل برداشت است.


مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جویی جدی نکنند مجبور خواهیم بود فشار آب را کاهش دهیم افزود: همچنین قطع آب مشترکان پُرمصرف در دستور کار قرار دارد.


ارتقایی گفت: به دستور استاندار تهران قطع آب مشترکان دولتی پُرمصرف نیز در دستور کار است و تبعیضی میان مشترکان دولتی و غیردولتی وجود نخواهد داشت.


همچنین استاندار تهران نیز در اظهاراتی در جمع شورای شهری ها در اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 93  خبر جیره بندی آب را اعلام کرد.


هاشمی در جمع اعضای بزرگترین پارلمان شهری کشور اعلام کرد که اگر مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی نکنند، مجبور می شویم در فصل تابستان آب را به طور زمان بندی شده قطع کنیم.

قالیباف: بی آبی امسال تهران جدی است
شهردار تهران نیز در این رابطه تاکید کرده است : ما معتقدیم باید درست مصرف کنیم، بی آبی امسال شهر تهران موضوعی جدی است و به طور حتم ما می‌توانیم با 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب از قطعی آن و حفر چاه‌های بی‌رویه جلوگیری کنیم.

11 کلان‌شهر و 37 میلیون ایرانی در معرض بی آبی
همچنین معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از قرار گرفتن تهران در معرض تنش آبی خبر داده و اعلام کرد که اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد دیگر شهرهایی هستند که هم اکنون در تنش آبی قرار دارند.


رحیم میدانی گفت: تهران و 10 کلان‌شهر ایران در معرض تنش آبی قرار دارند و چنانچه 10 درصد در مصارف مشترکان صرفه جویی شود، می‌توانیم تابستان امسال را با کمترین محدودیت و مشکل سپری کنیم.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد به عنوان سایر کلان‌شهرهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند، نام برد.


وی با بیان آنکه برای تامین آب شرب مورد نیاز کشور در تابستان جاری با 38 مترمکعب در ثانیه کمبود مواجه هستیم تصریح کرد: چنانچه 100 درصد در مصارف مشترکان صرفه‌جویی شود، می توانیم تابستان امسال را با کمترین محدودیت و مشکل سپری کنیم.


به گفته وی، در شرایط کنونی 37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض تنش آبی قرار دارند که این میزان 50 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.


وی همچنین شمار شهرهای در معرض تنش آبی در کشور را 517 شهر اعلام کرد و افزود: مصارف و منابع قابل تامین در این شهرها در نقطه سر به سر قرار دارد در حالی که باید 25 درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.


میدانی شمار مشترکان آب کشور را 19 میلیون فقره شامل پنج میلیون مشترک روستایی و 14 میلیون مشترک آب شهری اعلام کرد و گفت: برای تامین آب این میزان مشترک، حدود 6.6 میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید در کشور ایجاد شده است.

منطقه بندی تهران , بسته بندی حبوبات در منزل تهران , جیره بندی آب

حجم کنونی آب موجود در سدهای استان تهران

حجم کنونی آب موجود در سدهای استان تهران درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 40 درصد کاهش یافته است.


حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب تهران با کاهش 289 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 435 میلیون مترمکعب رسیده است.


حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون با 28 درصد کاهش در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، به حدود 421 میلیون مترمکعب رسیده است. حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران در دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته 587 میلیون مترمکعب بوده است.


براساس این گزارش، حجم آب موجود در تمامی مخازن سدهای تهران در مقایسه با زمان مشابه پارسال با کاهش روبرو است.


حجم ذخیره آب در مخزن سدهای لار، طالقان، کرج، ماملو و لتیان در مقایسه با سال آبی گذشته به ترتیب 59، 42، 41، 21 و 60 درصد کاهش یافته است.


در زمان کنونی، حجم آب موجود در مخزن سدهای امیرکبیر 90، لتیان 26، لار 21، طالقان 177 و ماملو 122 میلیون مترمکعب گزارش شده است.


بر این اساس ، با توجه به شرایط ذخیره آب و کاهش منابع آبی در پشت سدهای پنجگانه تهران، شهروندان تهرانی باید نسبت به رعایت الگوی مصرف آب دقت لازم را داشته باشند و بر اساس پیش بینی ها برای تحقق صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب تلاش کنند تا در تابستان امسال بی آبی را تجربه نکنند.

اخبار  اجتماعی - آریا

 


ویدیو : جیره‌بندی آب تهران چقدر جدی است؟